arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۸

معاون گردشگری: برای تبلیغ گردشگری ایران در کشور چین کمبود اعتبار داریم

معاون گردشگری از کمبود اعتبار برای تبلیغ در کشور چین خبر داد و گفت: بودجه‌ای مخصوص بازار چین به سازمان برنامه و بودجه و مجلس پیشنهاد شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون گردشگری از کمبود اعتبار برای تبلیغ در کشور چین خبر داد و گفت: بودجه‌ای مخصوص بازار چین به سازمان برنامه و بودجه و مجلس پیشنهاد شده است.

به گزارش ایسنا، یک ماه پیش به تصمیم رییس‌جمهور، ویزای ایران برای اتباع چین یک‌طرفه لغو شد. همزمان تحرکات آمریکا در چین برای خنثی‌سازی اثر این پیام تشدید شد. یک تناقض هم از طرف چینی‌ها وجود داشت؛ چند روز پیش از آن‌که ایران روادیدش را لغو کند توصیه‌ای در سایت سفارت چین در ایران به زبان چینی منتشر شد که با اشاره به تنش در خلیج فارس، وضعیت ایران را ناامن عنوان کرده و شهروندانش را از سفرهای غیرضروری برحذر داشته است. این هشدار همچنان روی وب‌سایت سفارتخانه و مورد مراجعه اتباع این کشور است.

فعالان ایرانی در بازار چین می‌گویند: لغو روادید در همین زمان کوتاه اثر مثبتی روی سفر چینی‌ها به ایران داشته اما برای ارزیابی هنوز زود است، چرا که از سوی ایران سیاستی برای تبلیغ در این کشور حاکم نشده است و تصمیم‌گیری آژانس‌های گردشگری و چینی‌ها برای سفر به ایران تحت تاثیر تهدیدها و تحریم‌ها، توأم با محافظه‌کاری است.

محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ـ پیش‌تر به ایسنا گفته بود: بودجه "مصوب" بازایابی و تبلیغات گردشگری ایران در سال ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده و ایران برای جذب هر گردشگر خارجی حدود «یک سِنت» خرج می‌کند. درحالی‌که سرانه این بودجه در کشورهای دیگر از یک تا ۴۶ دلار است.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ درباره اقدام ایران برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی در کشور چین پس از لغو روادید، به ایسنا گفت: وقتی خبر لغو یک‌طرفه روادید ایران برای اتباع چین اعلام شد کنجکاوی بسیاری را در این کشور برانگیخت. در هفته اول سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از این خبر که در وب‌سایت سفارت ایران در چین منتشر شده بود، بازدید کردند. سفیر و سرکنسول ایران در چین این مدت اقداماتی برای جلب نظر چینی‌ها انجام دادند. معاونت گردشگری هم در حد توان کارهای تبلیغاتی را شروع کرده و به تولید محتوا به زبان چینی برای سفارت ایران، رایزنی فرهنگی و دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری و در فضای مجازی و وب‌سایت اطلاع‌رسانی گردشگری visitiran.ir پرداخته است. آموزش راهنمای گردشگری به زبان چینی هم آغاز شده است.

او بیان کرد: قبول داریم بعد از اتفاق خوبِ لغو روادید به تبلیغات بیشتری در کشور چین نیاز داریم تا تردیدها برای سفر به ایران کم شود. طبیعتا اخبار منفی تاثیر بیشتری روی مردم دارد و تبلیغات ما باید به قدری زیادی باشد که اثر آن اخبار منفی را کم و حتی خنثی کند. واقعیت این است که برای انجام کارهای بزرگتر و بیشتر گرفتار بودجه و کمبود اعتبار هستیم. هر کار بدیعی بخواهیم انجام دهیم باید اعتبار بگذاریم.

او گفت: در عین حالی که سیاست لغو روادید از سوی ایران انجام شد، از آن طرف هم تهدیدهای آمریکا در بازار گردشگری چین تشدید شد. ما می‌دانیم در این کشور چه کاری باید انجام دهیم، مساله‌مان فقط کمبود اعتبار و بودجه است. برای همین اعتباری را برای برنامه‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی مخصوص کشور چین به سازمان برنامه و بودجه و مجلس پیشنهاد کرده‌ایم و درحال رایزنی هستیم و امیدواریم به نتیجه برسد.

تیموری افزود: قرار است به‌زودی هیاتی متشکل از بخش خصوصی ایران به چین سفری داشته باشد که دیدارهایی را با طرف همکاری خود داشته باشد. امیدواریم این حرکت نیز دستاورد تازه‌ای برای گردشگری دو کشور داشته باشد.

معاون گردشگری در پاسخ به این سوال که با توجه به لغو روادید تزانزیت ایران برای اتباع چین تا کنون چه اقداماتی در فرودگاه‌های بین‌المللی انجام شده تا نظر این مسافران برای چند ساعت سفر به ایران جلب شود، گفت: قبول دارم پس از لغو روادید ایران برای اتباع چینی که شمار سفرهای ترانزیتی آن‌ها از ایران نیز قابل توجه است، باید در فرودگاه حضور پیدا می‌کردیم و ساز و کاری را که در این راستا در سالن تزانزیت تعبیه شده است بررسی می‌کردیم. متاسفانه یکی از اماکنی که با گردشگر در ارتباط است ولی در آن حضور و نقشی نداردیم، همین فرودگاه امام خمینی (ره) است.

تیموری اضافه کرد: یکی از درخواست‌های همیشه ما این بوده که در مبادی ورودی و خروجی بین‌المللی حضور داشته باشیم، برای همین طرحی را در این‌باره از طریق هیات دولت پیش می‌بریم تا به نتیجه پایدارتری برسد. وزات راه و شهرسازی نیز باید در فرودگاه‌های بین‌المللی و مبادی ورود و خروجی، محل مناسبی را به دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری و استقرار نمایندگان گردشگری اختصاص دهد. این طرح در سند راهبردی گردشگری لحاظ شده است.

نظرات بینندگان