arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
بیزینس اینسایدر:

ارتش غول های فناوری علیه دولت قزاقستان صف کشیدند / از اپل تا گوگل نرم افزارهای نظارتی را مسدود کردند / مدیر ایرانی گوگل به کاربران قزاقستان پیام داد

اپل، گوگل و موزیلا مانع از فعالیت نرم افزار دولت قزاقستان روی برنامه های خود می شوند. این خبر پس از آن منتشر می شود که مشخص شده دولت قراقستان در صدد رصد فعالیت های آنلاین شهروندان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اپل، گوگل و موزیلا مانع از فعالیت نرم افزار دولت قزاقستان روی برنامه های خود می شوند. این خبر پس از آن منتشر می شود که مشخص شده دولت قراقستان در صدد رصد فعالیت های آنلاین شهروندان است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از بیزینس اینسایدر، گوگل، موزیلا و اپل گواهی رمزنگاری صادر شده توسط دولت قزاقستان را مسدود کرده اند. دولت قزاقستان از شهروندان خواسته بود این نرم افزار را در مرورگرهای خود نصب کنند اما منتقدین می گویند این نرم افزار به دولت این امکان را می دهد تا بر ترافیک اینترنت نظارت کند.

طبق گفته های دولت، این نرم افزار یک اقدام امنیتی مثبت است ، اما محققان دانشگاه میشیگان دریافتند که نصب این نرم افزار روی مرورگر به دولت قزاقستان این امکان را می دهد تا به سایت هایی که افراد دسترسی پیدا می کنند ، نظارت کرده و هر نوع  رفتار کاربران را مشاهده کئند.

به گفته محققان ، این برنامه جعلی 37 سایت را شامل برنامه های پیام رسان  گوگل، Google Docs ، اینستاگرام، جی میل، توییتر، فیس بوک و تعدادی از خدمات شبکه های اجتماعی روسی هدف قرار داده است. مطابق آمار  استیت کانتر، گوگل محبوبترین مرورگر قزاقستان است و تقریباً 70 درصد سهم بازار را در اختیار دارد. گوگل ، موزیلا و اپل تصمیم گرفته اند نرم افزار نظارتی دولت را که قادر به نظارت بر ترافیک اینترنت کاربران است، مسدود کنند.

گوگل و موزیلا گفته اند كه پس از نصب این افزونه دولتی، دولت اجازه پیدا می کند هر كدام از پست های كاربران را رمزگشایی و بخوانند، از جمله رهگیری اطلاعات حساب و رمزهای عبور آنها. پریسا تبریز از مدیران ارشد امنیتی گوگل در پیامی توییتری خطاب به کاربران قزاقستانی نوشت: "ما هرگز هیچ تلاشی را که توسط دولت یا سازمانهای وابسته به دولت برای به خطر انداختن داده های کاربران کروم انجام می شود را تحمل نمی کنیم. ما حمایت هایی خاص را انجام داده ایم و همواره برای تأمین امنیت کاربران خود در سراسر جهان اقدام خواهیم کرد."

مارشال اروین ، مدیر ارشد امنیت موزیلا نیز روز چهارشنبه در بیانیه ای نوشت: "ما چنین کارهایی را تحمل نمی کنیم، محافظت از کاربران و یکپارچگی وب دلیل وجود فایرفاکس است.این اولین بار نیست که دولت قزاقستان تلاش کرده است تا ترافیک اینترنت شهروندان خود را رهگیری کند. در سال 2015  نیز دولت قزاقستان کوشید تا این کار را با فروشگاه اینترنتی موزیلا انجام دهد."

نظرات بینندگان