arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۸

عمران خان: هند می خواهد ساختار جغرافیایی کشمیر را تغییر دهد / مرکل: از نزدیک تحولات کشمیر را رصد می کنیم

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان روز جمعه در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، درخصوص تحولات اخیر کشمیر پس از اقدام هند مبنی بر لغو امتیازهای ویژه این منطقه بحث و تبادل نظر کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان روز جمعه در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، درخصوص تحولات اخیر کشمیر پس از اقدام هند مبنی بر لغو امتیازهای ویژه این منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

رسانه های پاکستانی به نقل از بیانیه دفتر نخست وزیری این کشور اعلام کردند: عمران خان، مرکل را در جریان آخرین تحولات مربوط به منطقه جامو و کشمیر و اعتراض شدید اسلام آباد به اقدام دهلی نو قرار داد.

نخست وزیر پاکستان در این گفت وگوی تلفنی اظهار داشت: هند با اعمال محدودیت های شدید از جمله حکومت نظامی، درصدد تغییر ساختار جغرافیایی منطقه کشمیر است.

وی نسبت به اقدام های احتمالی هند مبنی بر انجام عملیات کاذب در نوار مشترک مرز کشمیر و متهم شناختن پاکستان در این خصوص، ابراز نگرانی کرد.

به نقل از بیانیه دفتر نخست وزیری پاکستان، صدراعظم آلمان با تاکید بر ضرورت تنش زدایی در جنوب آسیا برای تحکیم فضای صلح، گفت که برلین از نزدیک تحولات کشمیر را رصد می کند.

نخست وزیر پاکستان امروز در پیام توییتری خطاب به جامعه بین المللی بار دیگر در مورد وقوع رخدادهایی که وی آن را "احتمال بروز عملیات جعلی از سوی هند و متهم شناخته شدن پاکستان" خواند، هشدار داد.

مقام های پاکستانی بیم آن دارند که تشدید تنش های سیاسی و همزمان بالا رفتن درگیری های مرزی میان با هند، باعث وقوع حادثه ای مانند «پولواما» نشود.

پولواما نام منطقه ای در کشمیر تحت کنترل هند است که ۲۵ بهمن سال گذشته بر اثر یک حمله انتحاری به نظامیان هندی در این منطقه دست کم ۴۰ تن از این نیروها کشته شدند و متعاقب آن دهلی نو، اسلام آباد را متهم به حمایت از عاملان این حمله تروریستی کرد.

پس از حمله پولواما، تنش ها میان رقبای هسته ای جنوب آسیا تشدید شد تا جایی که دو کشور برای یک جنگ تمام عیار آماده شده بودند.

نخست وزیر پاکستان روز گذشته نیز در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به افزایش خطر رویارویی نظامی میان دهلی نو و اسلام آباد، گفت: شانس مذاکره با هند به حداقل رسیده است.

عمران خان اظهار داشت: عرصه برای مردم کشمیر تنگ شده و ما نگران نسل کشی مسلمانان در این منطقه هستیم.

نخست وزیر پاکستان همچنین خواستار اعزام هیات ناظران و نیروهای حافظ صلح به منطقه جامو و کشمیر ازسوی سازمان ملل شد.

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند: حکومت نظامی و محدودیت های شدید در جامو و کشمیر وارد نوزدهمین روز شده و کشمیری‌ها در تدارک برگزاری تظاهرات گسترده در اعتراض به اقدام های دولت هند ھستند.

دولت پاکستان در روزهای اخیر اعلام کرد که این کشور در اعتراض به وضعیت بحرانی کشمیر به دادگاه لاهه و شورای حقوق بشر سازمان ملل مراجعه خواهد کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان