جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ | Friday, 26 February 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ | Friday, 26 February 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / آخرین مجسمه دیکتاتور اسپانیا زنجیر به گردن از میان مردم رفت

ویدیو / آخرین مجسمه دیکتاتور اسپانیا زنجیر به گردن از میان مردم رفت

ویدیو / تصادف زنجیره‌ای کامیون‌های حمل موشک اس-۴۰۰ روسیه

ویدیو / تصادف زنجیره‌ای کامیون‌های حمل موشک اس-۴۰۰ روسیه

ویدیو / آغاز تزریق واکسن به سالمندان کهریزک / وزیر بهداشت: واکسیناسیون برای این قشر رایگان است

ویدیو / آغاز تزریق واکسن به سالمندان کهریزک / وزیر بهداشت: واکسیناسیون برای این قشر رایگان است

ویدیو / خبر مهم سال ۲۰۲۱ به روایت CNN +زیرنویس فارسی

ویدیو / خبر مهم سال ۲۰۲۱ به روایت CNN +زیرنویس فارسی

ویدیو /  آبشار بزرگ نیاگارا از سرما یخ زد

ویدیو / آبشار بزرگ نیاگارا از سرما یخ زد

ویدیو / مردانی، عضو ستاد کرونا: کرونای ایرانی در راه است

ویدیو / مردانی، عضو ستاد کرونا: کرونای ایرانی در راه است

کد خبر: ۴۹۷۱۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۸ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
تاریخ >> داخلی
پ

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

این دفتر که بالای 550 صفحه است، یادداشت های کاری یک روحانی معروف با نام شیخ علی زاهد قمی است که در نجف زندگی می کرده و این مطالب را طی سالهای 1310 تا 1350 قمری نوشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان در خبرانلاین نوشت: این دفتر که بالای 550 صفحه است، یادداشت های کاری یک روحانی معروف با نام شیخ علی زاهد قمی است که در نجف زندگی می کرده و این مطالب را طی سالهای 1310 تا 1350 قمری نوشته است.

این دفتر که بالای 550 صفحه است، یادداشت های کاری یک روحانی معروف با نام شیخ علی زاهد قمی است که در نجف زندگی می کرده و این مطالب را طی سالهای 1310 تا 1350 قمری نوشته است.

مرحوم شیخ علی زاهد قمی متولد 1283 ق و متوفای 1371 از عالمان قمی الاصل، اما تهرانی است که در نجف زندگی می کرد. این که وی را به زُهد می شناسند، به دلیل تعبد و تقیدی بود که بسیاری از او می شناختند و در مقام یک عالم و روحانی، نماز جماعت وی محل حضور بسیاری از علما و بزرگان نجف بود.

پدران وی نیز در شمار عالمان شیعه بودند. پدرش محمد ابراهیم از شاگردان سید ابراهیم قزوینی مشهور به صاحب ضوابط و محمد حسن نجفی مؤلف جواهر الکلام بود. نیای مادریش آیت الله شیخ مشکور از علمای نجف و جد خاندان آل مشکور است که پسرش شیخ محمد جواد مشکوری (م 1335ق) خود از عالمان برجسته و مجتهدان بزرگ بود.

اما خود شیخ علی، آقابزرگ که وی را از نزدیک می شناخته، از دانش وی ستایش کرده و از شاگردی او نزد مراجع بزرگ، یاد کرده است [نقباء البشر: 4/1324]. هر دوی آنها نزد میرزای نوری تحصیل کرده اند، و سومین آنها شیخ عباس قمی بوده که بعدها به آنها پیوسته است.

توضیحات آقابزرگ در باره تلاش خستگی ناپذیر وی در نگارش و نیز زهد، نشان آن است که او همزمان مردی دانشی و متعبد بوده است.

در باره استادان و شاگردان و ویژگی های اخلاقی او، آقای ناصرالدین انصاری، در شرح حال وی که ضمن کتاب «اختران قم» آمده، مطالب فراوانی نقل کرده است. تفصیلی ترین توضیح در باره روحیات اخلاقی وی باز هم از آقابزرگ است که بیش از دو صفحه در این باره سخن گفته است:

معمولا خوراک ساده می خورد و لباس درشت می پوشید، و بر رختخوابی که از برگ درختان خرما بافته شده بود می خوابید.. در عین حال مواظب نظافت جسمش و پاکیزگی لباسهایش در عین سادگی آنها بود... او در مسجد هندی اقامت جماعت می کرد و گروهی بسیار بدو اقتدا می کردند و برای درک نمازش، علما و صلحا و اهل فضل و معروفین به تقوا و زهد و عبادت بر یکدیگر پیشی می گرفتند. او در شداید و سختی ها و گرفتاری ها بسیار صبور و بردبار بود».

سید محسن امین هم نوشته است: «وی با ورع ترین و با تقواترین مردم زمان خودش بود».

علامه حرز الدین هم در شرح حال وی نوشته است: وی از اهل فضل و زهد و عبادت و قداست بود».

(همه این نقلها با ذکر منبع در کتاب اختران قم اثر آقای ناصرالدین انصاری، صص 459 ـ 461) آمده است.

اما مدتی پیش در میان تصاویر نسخ خطی، دفتری دیدم در 280 فریم [هر فریم دو صفحه روبرو] که بیشتر صفحات آن شبیه به هم بود.

این دفتر بسیار با ارزش، متعلق به یک روحانی بود که کارهای روزانه خود را که غالبا هم تکراری بوده، در آن ثبت کرده است. این کارها اغلب بر محور مسائل دینی، نماز و روزه استیجاری، کتاب و نسخه خطی، وقف و مسائلی از این قبیل است.

احساس کردم این متن از این زاویه که دفترچه حساب و کتابهای یک روحانی است، باید دارای اهمیت باشد. به سراغ صاحب آن گشتم. ملاحظه کردم در بسیاری از موارد خود را علی بن ابراهیم قمی! نامیده است. اولین چیزی که به ذهنم رسید، شیخ علی زاهد قمی بود. چون هم «علی» بود و هم «قمی» بنابرین از دوستم آقای فرید مدرسی که نواده دختری این خانواده است، سراغ گرفتم. وقتی گفتند که پدرش ابراهیم بوده، تقریبا یقین کردم که مقصود هموست. از آنجا که نام برخی از فرزندان او نیز در این دفترچه بود، یقینی بود که دفتر یاد شده متعلق به اوست.

به هر روی، این دفتر، صرف نظر از اهمیت محتوایی، از این زاویه که متعلق به یک روحانی شناخته شده با ویژگی های اخلاقی جالب است، بیشتر ارزش دارد.

تا آنجا که من یافتم، اولین تاریخی که در صفحات نخست آن آمده از سال 1326 ق است، سالی که در تهران، به اصطلاح مشهور، استبداد صغیر محمدعلی شاهی حاکم بوده است. اما اندکی که جلوتر می رویم، مطالب یادداشتی از سال 1313ق و سالهای بعد از آن یعنی 1314 و سپس 1319 در آن آمده است. جالب است که در فریم 54 حسابی از سال 1310 هم هست که ممکن است در دفتر دیگری بوده به اینجا منتقل شده است. آخرین یادداشت هم مربوط به حوالی سال 1350 قمری است. جز آن که اغلب آنها بین سالهای 1320 تا 1340 است. محتمل است که وی نوعی تقسیم بندی برای موضوعات خود داشته و دفتر را نه تاریخی و به ترتیب بلکه برحسب آنچه لازم می دیده مرتب کرده است. به همین دلیل تاریخ ها متوالی نیستند.

اساس این دفتر یادداشت های مالی است، و بیشتر شامل پولهایی است که از موارد مختلف به دست آمده، مصارف آنها، بدهی ها، اموالی که حاصل از وقف بوده و بین افرادی تقسیم شده است. اما همان طور که اشاره شد، مطالب دیگری هم در آنها از قبیل گزارش برخی از اقدامات، اجمالی از سفرهای کوتاه، فهرست برخی از کتابهای خریداری شده یا ارسال شده یا فهرست کتابهایی که خود داشته در صفحاتی چند آمده است.

در زمینه مسائل مالی، از استفاده از اعداد و سیاق هر دو وجودارد و البته به نظر می رسد هرچه تاریخ ها جلوتر می آید استفاده از اعداد هندی بیشتر می شود.

در موردی در فریم 13 نوشته شده: آنچه عاید شده از نیمه شعبان 1316. ذیل آن پول هایی که از جاهای مختلف رسیده، با رقم آن ثبت شده است. مثلا از بابت مظالم عمه... مقدار، ... حواله قزوین... امام جمعه تهران 5 تومان... شهریه محرم .... بنابرین برخی از پولها شهریه، برخی سهم امام بوده و برای او مهم است که بنویسد هر پول از چه راهی به دست آمده و چه نوع مصارفی داشته است.

اما در مورد واحد پولی که وی در این کتابچه از آن استفاده کرده، باید گفت، به دلیل موقعیت خاص نجف که از هر کجا برای آن پول می رسید، انواع و اقسام واحدهای کولی از ریال و تومان ایران، تا لیره عثمانی، و روپیه هندی و حتی موارد دیگر در آن وجود دارد.

اما بیشتر این موارد عبارت از آن است که کسانی برای نماز و روزه استیجاری، پولی در اختیار وی قرار داده و از او خواستند تا فرد قابل اعتمادی را بیابد تا در ازای گرفتن پول، آن را انجام دهند. نویسنده که در این باره تقید خاصی دارد، اگر خود یا دیگری مسوولیت این کار را داشته، با دقت آن را ثبت کرده است. این ثبت، به خصوص در زمینه دقت در شمارش ایام و تاریخ دقیق آنهاست.

بخش دیگری از این کارها، اجیر کردن نایب برای زیارت بوده که موارد پراکنده ای در این دفترچه برای آن دیده می شود.

بیشتر افراد دست کم برای بنده ناشناخته اند، اما گهگاه فامیل برخی از بزرگان در آن دیده می شود که از آن جمله خاندان آل مشکور است که دایی های شیخ علی بوده اند، همینطور در صفحات نخست نام هایی چون حاجی اسماعیل، ممقانی، حاجی خلیلی، حاجی آقا نوری، آقا سید ابوتراب، و جز اینها دیده می شود. در فریم 131 نامی از حاجی سید ابوالحسن اصفهانی نیز هست. به هر روی، اگر این اسامی با فهارس موجود از علمای نجف در آن دوره تطبیق داده شود، به احتمال بتوان تعداد بیشتری را شناسایی کرد.

در باره برخی از کارهای دینی خود توضیحاتی داد که پیداست برای اطمینان از انجام آنها یادداشت کرده و به دیگری مربوط نمی شده است. برای مثال در فریم 15 آمده است: در سفر زیارت فطر 1325، پنج روز از ماه مبارک رمضان را افطار کردم. از شنبه 23 شوال 1325 گرفتم الی 4 شنبه 27 شوال 5 روز. 1 روز سابق بر آن گفتم. الحمد الله. حره علی بن ابراهیم القمی فی 4 شنبه 27 شوال 1325.

به ندرت مواردی دیده می شود که هزینه های یومیه را درج کرده و آنچه را از گوشت، بقالی، عطاری و میوه خریده یادداشت کرده که نمونه آن در فریم 15 آمده است. نمونه دیگر که بسیار کاملتر نوشته شده، در فریم 20 آمده است. از جمله حساب دقیق خباز را طی روزهای متوالی نوشته است. علی القاعده، نان خریداری می شده و در میانه، به تدریج پول برای هر چند روز یا ماه پرداخته می شده است. همین طور حساب حاجی ابراهیم بقال هم به تفصیل در آنجا آمده است.

طبیعی است که امکان توضیح در باره هر صفحه از این دفترچه وجود ندارد، اما در کل باید توجه داشت که این دفترچه می تواند نمونه ای از زندگی روزانه یک روحانی را در نیمه اول قرن چهاردهم هجری نشان دهد. در این باره چند صفحه را برای نمونه انتخاب کرده ارائه می دهم.

***

برگ ذیل صورت قراری است که بر اساس آن، شیخ علی، خود را به سید عبدالغفار مازندرانی اجاره داده است تا یک سال نماز، یک ماه روزه و نماز آیات خسوف و کسوف بخواند و مبلغ آن را در ثبت کرده است. پس از آن به دقت توضیح داده است که چگونه و ظرف چه مدتی آنها را انجام داده است

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

نمونه دیگر ثبت نسخ خطی است که نوشته است: صورت کتبی که نزد حقیر موجود است. با فاصله آمده است: از آقای سید ابوتراب امانت نزد حقیر است 4 جلد جواهر.

در ذیل آن صورتی بوده که خط خورده اما ذیل آن یک صورت بلندتر وجود دارد که فهرستی از کتابهاست. این که یک طلبه در آن شرایط چه کتابهایی را در کتابخانه خود داشته می توان از این فهرست استفاده کرد. تفسیر سیوطی، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، رساله در اخلاق، سوال و جواب محقق قمی، جامع المقاصد، الفیه و جعفریه، استصحاب و مقدمه واجب از تقریر حاجی میرزا ابوالقاسم، حاشیه محاکمات، مفتاح الفلاح و ... آثار دیگر. صفحه دیگری را هم که در آن فهرستی از کتب خطی بوده انتخاب کرده دنبال همین صفحه آورده ام

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

 

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

در میان برگهای کتاب، گهگاه یادداشت هایی که زندگی وی را نشان می دهد وجود دارد. از جمله در موردی اسامی فرزندان وی را ملاحظه می کنیم. چنان که می دانیم چندین فرزند وی در تهران و نجف در زمان حیات وی از دنیا رفتند و مرحوم آقابزرگ از صبوری وی در برابر مرگ فرزندانش یاد کرده است. در این فهرست نام زهرا، شریف، محمد، فاطمه و صدیقه آمده و در یک مورد نام نیامده اما تاریخ ولادت آمده است. اولین آنها 1297 ق و آخری 1326 متولد شده اند. اینها مواردی است که در اینجا ثبت شده است.

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

اطلاعات تقویمی این دفترچه یادداشت هم با ارزش است، به این معنا که در موارد مختلفی روزهای هفته را مشخص کرده است. این مطلب از جهاتی برای تقویم قمری سودمند است. این که او توجه به این داشته است که اگر روز اول ماه در هفته مشخص شود، تا آخر ماه می توان دقیق روز هفته باقی روزها را دانست جالب است. برای همین در سال 1350 ق تقریبا این را مشخص کرده و به علاوه، سعد و نحس بودن ایام را هم در آن معین کرده است.

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

نمونه های دیگری از اجاره کردن اشخاص برای نماز و روزه در این کتابچه هست که جالب توجه است. برخی از این موارد صورت اجاره نامه را نوشته و دقیق حدود و ثغور آن را مشخص کرده است. دو نمونه را می توان در اینجا دید.

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

موارد دیگری هست که وی صورت بدهای خود را یادداشت کرده و عنوانی که برای این صفحات که کم هم نیست انتخاب کرده، قروش علی بن ابراهیم قمی فی سنه 19 رجب 1326 است. یعنی همزمان تاریخ هم معین شده است. به نظر می رسد اول می نوشته و هر مقدار که ادا می شده، دور آن خط می کشیده است. در بسیاری از موارد از «والده شریف» قرض کرده که این در برگهای مختلف این دفترچه دیده می شود. گاهی هم از شیخ ابوتراب کلباسی و افراد دیگر است. تعبیر دیگر «والده شریف» یا «والده حسین» باید مقصود همسرانش باشد

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

یک مورد دیگر قرارداد اجاره منزل است که مبلغ و کیفیت پرداخت آن آمده است. آگاهیم که بیشتر طلاب ایرانی در نجف، منزل اجاره می کردند.

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

در مورد دیگری گزارش آمدنش از تهران را بیان کرده و در ضمن به بیان تعداد نمازهای قضا که طبعا بابت قرارداد اجاره ای از طرف خودش بوده پرداخته است.

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

صورتی از برخی از مصارف پولی که در اختیار وی قرار می گرفته در اینجا آمده که مواردی از آن جالب است. برای کفن و دفن، یا خرید عبا برای برخی از اشخاص از علما و حتی یادی از سید ابوالقاسم خویی که شاید آن موقع بسیار جوان بوده، اگر مقصود شخص دیگری نباشد.

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

یک قریه که درآمد آن وقف بوده و در اختیار وی، بارها از مصرف پول آن در این دفترچه یاد شده است. این قریه با نام وشاره در قزوین بوده و در یک مورد خاص، قراردادی که در باره آن و درآمدش بسته شده آمده است که جالب توجه است.

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

یک مورد دیگر صورت ترکه یک شخصی است که درگذشته و تعیین مصرف پول باقی مانده، طبعا بر اساس وصیت وی و پرداخت باقی مانده به ورثه در این صورت آمده است.

 

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

 

 

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

 تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

 نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

 گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

 قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

 ۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: بارش اولین برف زمستانی در اصفهان

تصاویر: بارش اولین برف زمستانی در اصفهان

۲/۴
تصاویر: قطع برق بازار پرتردد اهواز

تصاویر: قطع برق بازار پرتردد اهواز

۳/۴
تصاویر: اختتامیه جشنواره تجسمی فجر

تصاویر: اختتامیه جشنواره تجسمی فجر

۴/۴
تصاویر: روستای« تابستان نشین» املش در برف

تصاویر: روستای« تابستان نشین» املش در برف

ببینید!

ویدیو / حریرچی: هنوز نمی توان گفت موج چهارم کرونا آغاز شده

تماشا کنید: آزادی دلارهای محبوس / گزارشی از پروسه آزادسازی پول های ایران؛ آیا روند احیا برجام تسریع می شود؟

ویدیو / بیت‌کوین همچنان رکوردها را جا‌به‌جا می‌کند؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / درگیری عجیب در لیگ برتر فوتسال

ویدیو / فلاحی، نماینده مجلس: مصوبه امروز مجلس توسعه اینترنت در مناطق محروم را متوقف و اینترنت را گران خواهد کرد

تماشا کنید: بن بست شکن / صالحی چگونه توانست هم قانون مجلس را اجرا کند هم از شکل گیری اجماع جهانی علیه ایران جلوگیری کند؟

ویدیو / هند، واکسن کرونا و قدرت نرم +زیرنویس فارسی

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

خطوط قرمز بایدن درباره ایران کدام است؟ / چرا واکنش بایدن به حمله اربیل، به کلی متفاوت از ترامپ بود؟

جزییات کسر خدمت سربازان متاهل

وضعیت آب و هوا، امروز ۷ اسفند ۹۹ / کاهش ۷ تا ۱۲ درجه‌ای دما در برخی نقاط کشور

همتی: تصمیم گیری در مورد FATF دیر شده است/ همه سوالات مجمع تشخیص را پاسخ دادیم/ فضای مجمع را منفی ندیدم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: تهران تحت فشار قابل ملاحظه تحریم ها قرار دارد / گزینه ای که روی میز داریم، «عمل در برابر عمل» است

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۷ اسفند ۱۳۷۶: گزارشی از سفر به استان العلا عربستان

فرماندار زاهدان: حمله با سلاح‌های سبک و نارنجک انداز به پاسگاه کورین ناکام ماند / بهانه مهاجمان، حمایت از کشته‌های جعلی پاسگاه شمسر سراوان بود / یک نفر از نیروهای ناجا به شهادت رسید

موافقت آمریکا با آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی

یک مقام ارشد امنیت ملی آمریکا: رفع تحریم های ایران قطعا در راه است

افشای پیشنهاد عجیب ترامپ به رهبر کره شمالی در هانوی: اگر بخواهی می‌توانم تو را در عرض دو ساعت با هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا به کشورت برسانم

بایدن می‌داند که برای احیای برجام باید تحریم‌های ایران را لغو کند؛ اما چرا این کار برای آمریکا دشوار است؟

مردی که سلطان عمان، آرزویش را داشت / میانه روها و اصلاح‌طلبان تعهد محضری دهند که «برجام» به نام و کام اصولگرایان باشد / حضرات اصولگرا! یقه ملت را رها کنید و معیشت‌ را به گروگان نگیرید

اولین واکنش سرمربی اسکی زنان پس از ممنوع‌الخروجی توسط همسرش: شغل من از طرف شوهرم مسخره می‌شود / شوهرم در آمریکا به دنیا آمده و در ایران هم بزرگ نشده / به حمایت مسئولان نیاز دارم

عصبانیت وزیر بهداشت از پروتکل‌شکنان: شده ام جنازه جمع کن / بجای وزیر بهداشت بگذارید مدیرکل مرده شور خانه

سهمیه بنزین وانت‌ بارها تغییر کرد

قیمت طلا و سکه، امروز ۲ اسفند ۹۹

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
خوابیدن در اتاق سرد برای سلامتی  بهتر است

خوابیدن در اتاق سرد برای سلامتی  بهتر است

رژیم مدیترانه‌ای ذهنتان را فعال می‌کند

رژیم مدیترانه‌ای ذهنتان را فعال می‌کند

زنان سریعتر از مردان دچار زوال عقل می‌شوند

زنان سریعتر از مردان دچار زوال عقل می‌شوند

اطلاعاتی جدید از 《سری پی۵۰》هواوی منتشر شد

اطلاعاتی جدید از 《سری پی۵۰》هواوی منتشر شد

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

امام جمعه رشت: پوشش زن نباید موجب تحریک دیگران شود / زن نباید لباس مردان را بر تن کند / لباس شهرت یعنی لباسی که انگشت‌نما باشد، حرام است

تقابل میلان با منچستریونایتد در لیگ اروپا

واکنش تلویحی بانک مرکزی به مداخله واعظی در مسائل ارزی: بهتر است اظهارنظر در خصوص مسائل تخصصی پولی و ارزی به بانک مرکزی واگذار شود

خوابیدن در اتاق سرد برای سلامتی  بهتر است

دادستان نظامی سیستان وبلوچستان: پرونده‌ حوادث سراوان، به طور ویژه در دست رسیدگی است

واعظی: از سخنانم برداشت ناقص شده / دولت هیچ گاه به دنبال گران کردن ارز نبوده / قیمت بالا و غیرواقعی ارز یکی از موانع اداره کشور بوده / هر گونه فرض انتفاع دولت از گرانی ارز را در نظر بگیرد، قطعا غلط است

زهرا نعمتی نایب قهرمان مسابقات پاراکمان امارات شد

امام جمعه کرج: هیچ‌کس حق دخالت در دولت و کار اجرا را ندارد، اما اجرای چه چیزی؟ / قوه مجریه باید قوانین مجلس را اجرا کند در غیر اینصورت خیانت کرده

پیکر شهید حادثه کورین در زاهدان تشییع شد

واکنش تلویحی بانک مرکزی به مداخله واعظی در مسائل ارزی: بهتر است اظهارنظر در خصوص مسائل تخصصی پولی و ارزی به بانک مرکزی واگذار شود

دادستان نظامی سیستان وبلوچستان: پرونده‌ حوادث سراوان، به طور ویژه در دست رسیدگی است

پاکستان برای واردات گاز، با قطر قرارداد ۱۰ ساله بست

بورل: با وجود تدابیر جبرانی ایران، پنجره فرصت دیپلماتیک برای ازسرگیری برجام همچنان باز است / نباید این فرصت را از دست داد

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا: حمله به سوریه با دستور بایدن بود

پروازهای مشکوک بالگردهای آمریکایی بر فراز مواضع حشد شعبی

وضعیت آب و هوا، امروز ۸ اسفند ۹۹ / ورود سامانه بارشی جدید به کشور از سه شنبه

وضعیت جاده‌ها و راه‌ها، امروز ۸ اسفند ۹۹ / ترافیک روان در جاده‌های سراسر کشور/ بارش باران در جاده‌های ۲ استان

بادامچیان: شورای ائتلاف حاضر نیست با ما باشد؛ دنبال نامزد خودشان هستند

شناسایی کرونای جهش یافته در ۷ استان / ۱۱۲ ابتلا و ۸ فوتی ناشی تا ۵ اسفند

حمله موشکی به محل نشست فرماندهان ائتلاف سعودی در «مأرب» / المیادین: شماری از فرماندهان کشته و زخمی شده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: تهران تحت فشار قابل ملاحظه تحریم ها قرار دارد / گزینه ای که روی میز داریم، «عمل در برابر عمل» است

گروسی: توافق موقت آژانس با ایران «فرصت گرانبهایی» به دیپلماسی برای حفظ برجام داده / هفته‌های آتی حیاتی خواهند بود

سوابق مالیاتی ترامپ در اختیار دادستان‌های نیویورک قرار گرفت

انور قرقاش: گزینه‌ای جز دیپلماسی با ایران نمی‌بینیم / قبلا هم از طریق اروپایی‌ها درباره لزوم برقراری دیپلماسی پیام‌هایی [به تهران] مخابره می‌کردیم

واعظی:‌ روزهایی را گذراندیم که زیر ۱۰۰ هزار بشکه فروش نفت داشتیم / از نظر اقتصادی نرخ ارز ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، این کار را کردیم تا اقتصاد کشور را اداره کنیم و دشمنان بگویند فشار حداکثری شکست خورده

اکسیوس: اسرائیل با رسیدگی به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران جدا از برجام موافقت کرده است

معاون امنیتی استاندار سیستان: حمله به پاسگاه شیرآباد زاهدان شایعه است / به محض تثبیت کامل شرایط، اختلالات اینترنت برطرف می شود

بورل: از تصمیم تهران برای تعلیق اجرای دواطلبانه پروتکل الحاقی عمیقاً نگرانیم / دسترسی آژانس به  برخی مراکز کلیدی هسته‌ای ایران محدود می شود

حدادعادل کاندیداتوری اش در انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرد

بحرین خواستار مشارکت در مذاکرات برجام شد

سرمای استخوان‌سوز در سی سخت / روشن کردن آتش وسیله گرمایشی این روزهای مردم مناطق زلزله زده

ثبت خروج ۲۴۳ هزار خودرو از استان تهران تنها طی امروز

معاون استاندار سیستان: افراد مسلح سراوان شناسایی شد‌ند / معترضان حمله به‌ ‌پاسگاه سرجنگل دقیقا نمی‌دانستند که چه خبر است و تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی بودند

کدخدایی: بعضی ها سخنگوی شورای نگهبان شده‌اند و از طرف ما اظهار نظر می کنند / چنین اظهار نظراتی معتبر نیست

نروژ: روابطمان با روسیه در سال های اخیر رو به زوال رفته / درگیری با مسکو، خطرناک ترین اتفاقی است که ممکن است برای کل جهان بیفتد

صدور روادید توریستی امارات برای ایرانیان از امروز آغاز شد

آسوشیتدپرس: تاسیسات مخفی اتمی اسرائیل مشغول انجام یک پروژه بزرگ است

ترافیک سنگین در آزادراه‌های تهران-قزوین و تهران-قم/برف در هراز و آزادراه‌ تهران-شمال

ریشه کنی فقر شدید در چین / شی‌جین پینگ: این معجزه است

آرشیو
وبگردی

نسرین مقانلو در شهر موش‌ها +عکس

سفر بهاره رهنما به خارج از کشور در کرونا + عکس

پزشک، نوزاد را به جای هزینه زایمان مصادره کرد

عکس / سحرقریشی از دست همه عصبانی است

ابراز عشق سحر دولتشاهی به همایون شجریان + عکس

ریحانه پارسا و فانتزی شوهر سیاه پوست + عکس

خواننده محبوب ایرانی بازیگر شد + عکس

چشمان این دختر اعضای داخلی بدن انسان را می بیند + عکس

تجاوز به 2 دختر در سوپر مارکت / هر دو را برهنه کرد و فیلم گرفت

قاتل، قلب همسایه خود را پُخت

ماجرای رژیم غذایی مهراوه شریفی نیا و لاغر شدنش

زنِ تنها: گول صاحبکارِ خوش‌گذرانم را خوردم

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۴۹۷۱۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۸ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
تاریخ >> داخلی
پ

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

این دفتر که بالای 550 صفحه است، یادداشت های کاری یک روحانی معروف با نام شیخ علی زاهد قمی است که در نجف زندگی می کرده و این مطالب را طی سالهای 1310 تا 1350 قمری نوشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان در خبرانلاین نوشت: این دفتر که بالای 550 صفحه است، یادداشت های کاری یک روحانی معروف با نام شیخ علی زاهد قمی است که در نجف زندگی می کرده و این مطالب را طی سالهای 1310 تا 1350 قمری نوشته است.

این دفتر که بالای 550 صفحه است، یادداشت های کاری یک روحانی معروف با نام شیخ علی زاهد قمی است که در نجف زندگی می کرده و این مطالب را طی سالهای 1310 تا 1350 قمری نوشته است.

مرحوم شیخ علی زاهد قمی متولد 1283 ق و متوفای 1371 از عالمان قمی الاصل، اما تهرانی است که در نجف زندگی می کرد. این که وی را به زُهد می شناسند، به دلیل تعبد و تقیدی بود که بسیاری از او می شناختند و در مقام یک عالم و روحانی، نماز جماعت وی محل حضور بسیاری از علما و بزرگان نجف بود.

پدران وی نیز در شمار عالمان شیعه بودند. پدرش محمد ابراهیم از شاگردان سید ابراهیم قزوینی مشهور به صاحب ضوابط و محمد حسن نجفی مؤلف جواهر الکلام بود. نیای مادریش آیت الله شیخ مشکور از علمای نجف و جد خاندان آل مشکور است که پسرش شیخ محمد جواد مشکوری (م 1335ق) خود از عالمان برجسته و مجتهدان بزرگ بود.

اما خود شیخ علی، آقابزرگ که وی را از نزدیک می شناخته، از دانش وی ستایش کرده و از شاگردی او نزد مراجع بزرگ، یاد کرده است [نقباء البشر: 4/1324]. هر دوی آنها نزد میرزای نوری تحصیل کرده اند، و سومین آنها شیخ عباس قمی بوده که بعدها به آنها پیوسته است.

توضیحات آقابزرگ در باره تلاش خستگی ناپذیر وی در نگارش و نیز زهد، نشان آن است که او همزمان مردی دانشی و متعبد بوده است.

در باره استادان و شاگردان و ویژگی های اخلاقی او، آقای ناصرالدین انصاری، در شرح حال وی که ضمن کتاب «اختران قم» آمده، مطالب فراوانی نقل کرده است. تفصیلی ترین توضیح در باره روحیات اخلاقی وی باز هم از آقابزرگ است که بیش از دو صفحه در این باره سخن گفته است:

معمولا خوراک ساده می خورد و لباس درشت می پوشید، و بر رختخوابی که از برگ درختان خرما بافته شده بود می خوابید.. در عین حال مواظب نظافت جسمش و پاکیزگی لباسهایش در عین سادگی آنها بود... او در مسجد هندی اقامت جماعت می کرد و گروهی بسیار بدو اقتدا می کردند و برای درک نمازش، علما و صلحا و اهل فضل و معروفین به تقوا و زهد و عبادت بر یکدیگر پیشی می گرفتند. او در شداید و سختی ها و گرفتاری ها بسیار صبور و بردبار بود».

سید محسن امین هم نوشته است: «وی با ورع ترین و با تقواترین مردم زمان خودش بود».

علامه حرز الدین هم در شرح حال وی نوشته است: وی از اهل فضل و زهد و عبادت و قداست بود».

(همه این نقلها با ذکر منبع در کتاب اختران قم اثر آقای ناصرالدین انصاری، صص 459 ـ 461) آمده است.

اما مدتی پیش در میان تصاویر نسخ خطی، دفتری دیدم در 280 فریم [هر فریم دو صفحه روبرو] که بیشتر صفحات آن شبیه به هم بود.

این دفتر بسیار با ارزش، متعلق به یک روحانی بود که کارهای روزانه خود را که غالبا هم تکراری بوده، در آن ثبت کرده است. این کارها اغلب بر محور مسائل دینی، نماز و روزه استیجاری، کتاب و نسخه خطی، وقف و مسائلی از این قبیل است.

احساس کردم این متن از این زاویه که دفترچه حساب و کتابهای یک روحانی است، باید دارای اهمیت باشد. به سراغ صاحب آن گشتم. ملاحظه کردم در بسیاری از موارد خود را علی بن ابراهیم قمی! نامیده است. اولین چیزی که به ذهنم رسید، شیخ علی زاهد قمی بود. چون هم «علی» بود و هم «قمی» بنابرین از دوستم آقای فرید مدرسی که نواده دختری این خانواده است، سراغ گرفتم. وقتی گفتند که پدرش ابراهیم بوده، تقریبا یقین کردم که مقصود هموست. از آنجا که نام برخی از فرزندان او نیز در این دفترچه بود، یقینی بود که دفتر یاد شده متعلق به اوست.

به هر روی، این دفتر، صرف نظر از اهمیت محتوایی، از این زاویه که متعلق به یک روحانی شناخته شده با ویژگی های اخلاقی جالب است، بیشتر ارزش دارد.

تا آنجا که من یافتم، اولین تاریخی که در صفحات نخست آن آمده از سال 1326 ق است، سالی که در تهران، به اصطلاح مشهور، استبداد صغیر محمدعلی شاهی حاکم بوده است. اما اندکی که جلوتر می رویم، مطالب یادداشتی از سال 1313ق و سالهای بعد از آن یعنی 1314 و سپس 1319 در آن آمده است. جالب است که در فریم 54 حسابی از سال 1310 هم هست که ممکن است در دفتر دیگری بوده به اینجا منتقل شده است. آخرین یادداشت هم مربوط به حوالی سال 1350 قمری است. جز آن که اغلب آنها بین سالهای 1320 تا 1340 است. محتمل است که وی نوعی تقسیم بندی برای موضوعات خود داشته و دفتر را نه تاریخی و به ترتیب بلکه برحسب آنچه لازم می دیده مرتب کرده است. به همین دلیل تاریخ ها متوالی نیستند.

اساس این دفتر یادداشت های مالی است، و بیشتر شامل پولهایی است که از موارد مختلف به دست آمده، مصارف آنها، بدهی ها، اموالی که حاصل از وقف بوده و بین افرادی تقسیم شده است. اما همان طور که اشاره شد، مطالب دیگری هم در آنها از قبیل گزارش برخی از اقدامات، اجمالی از سفرهای کوتاه، فهرست برخی از کتابهای خریداری شده یا ارسال شده یا فهرست کتابهایی که خود داشته در صفحاتی چند آمده است.

در زمینه مسائل مالی، از استفاده از اعداد و سیاق هر دو وجودارد و البته به نظر می رسد هرچه تاریخ ها جلوتر می آید استفاده از اعداد هندی بیشتر می شود.

در موردی در فریم 13 نوشته شده: آنچه عاید شده از نیمه شعبان 1316. ذیل آن پول هایی که از جاهای مختلف رسیده، با رقم آن ثبت شده است. مثلا از بابت مظالم عمه... مقدار، ... حواله قزوین... امام جمعه تهران 5 تومان... شهریه محرم .... بنابرین برخی از پولها شهریه، برخی سهم امام بوده و برای او مهم است که بنویسد هر پول از چه راهی به دست آمده و چه نوع مصارفی داشته است.

اما در مورد واحد پولی که وی در این کتابچه از آن استفاده کرده، باید گفت، به دلیل موقعیت خاص نجف که از هر کجا برای آن پول می رسید، انواع و اقسام واحدهای کولی از ریال و تومان ایران، تا لیره عثمانی، و روپیه هندی و حتی موارد دیگر در آن وجود دارد.

اما بیشتر این موارد عبارت از آن است که کسانی برای نماز و روزه استیجاری، پولی در اختیار وی قرار داده و از او خواستند تا فرد قابل اعتمادی را بیابد تا در ازای گرفتن پول، آن را انجام دهند. نویسنده که در این باره تقید خاصی دارد، اگر خود یا دیگری مسوولیت این کار را داشته، با دقت آن را ثبت کرده است. این ثبت، به خصوص در زمینه دقت در شمارش ایام و تاریخ دقیق آنهاست.

بخش دیگری از این کارها، اجیر کردن نایب برای زیارت بوده که موارد پراکنده ای در این دفترچه برای آن دیده می شود.

بیشتر افراد دست کم برای بنده ناشناخته اند، اما گهگاه فامیل برخی از بزرگان در آن دیده می شود که از آن جمله خاندان آل مشکور است که دایی های شیخ علی بوده اند، همینطور در صفحات نخست نام هایی چون حاجی اسماعیل، ممقانی، حاجی خلیلی، حاجی آقا نوری، آقا سید ابوتراب، و جز اینها دیده می شود. در فریم 131 نامی از حاجی سید ابوالحسن اصفهانی نیز هست. به هر روی، اگر این اسامی با فهارس موجود از علمای نجف در آن دوره تطبیق داده شود، به احتمال بتوان تعداد بیشتری را شناسایی کرد.

در باره برخی از کارهای دینی خود توضیحاتی داد که پیداست برای اطمینان از انجام آنها یادداشت کرده و به دیگری مربوط نمی شده است. برای مثال در فریم 15 آمده است: در سفر زیارت فطر 1325، پنج روز از ماه مبارک رمضان را افطار کردم. از شنبه 23 شوال 1325 گرفتم الی 4 شنبه 27 شوال 5 روز. 1 روز سابق بر آن گفتم. الحمد الله. حره علی بن ابراهیم القمی فی 4 شنبه 27 شوال 1325.

به ندرت مواردی دیده می شود که هزینه های یومیه را درج کرده و آنچه را از گوشت، بقالی، عطاری و میوه خریده یادداشت کرده که نمونه آن در فریم 15 آمده است. نمونه دیگر که بسیار کاملتر نوشته شده، در فریم 20 آمده است. از جمله حساب دقیق خباز را طی روزهای متوالی نوشته است. علی القاعده، نان خریداری می شده و در میانه، به تدریج پول برای هر چند روز یا ماه پرداخته می شده است. همین طور حساب حاجی ابراهیم بقال هم به تفصیل در آنجا آمده است.

طبیعی است که امکان توضیح در باره هر صفحه از این دفترچه وجود ندارد، اما در کل باید توجه داشت که این دفترچه می تواند نمونه ای از زندگی روزانه یک روحانی را در نیمه اول قرن چهاردهم هجری نشان دهد. در این باره چند صفحه را برای نمونه انتخاب کرده ارائه می دهم.

***

برگ ذیل صورت قراری است که بر اساس آن، شیخ علی، خود را به سید عبدالغفار مازندرانی اجاره داده است تا یک سال نماز، یک ماه روزه و نماز آیات خسوف و کسوف بخواند و مبلغ آن را در ثبت کرده است. پس از آن به دقت توضیح داده است که چگونه و ظرف چه مدتی آنها را انجام داده است

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

نمونه دیگر ثبت نسخ خطی است که نوشته است: صورت کتبی که نزد حقیر موجود است. با فاصله آمده است: از آقای سید ابوتراب امانت نزد حقیر است 4 جلد جواهر.

در ذیل آن صورتی بوده که خط خورده اما ذیل آن یک صورت بلندتر وجود دارد که فهرستی از کتابهاست. این که یک طلبه در آن شرایط چه کتابهایی را در کتابخانه خود داشته می توان از این فهرست استفاده کرد. تفسیر سیوطی، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، رساله در اخلاق، سوال و جواب محقق قمی، جامع المقاصد، الفیه و جعفریه، استصحاب و مقدمه واجب از تقریر حاجی میرزا ابوالقاسم، حاشیه محاکمات، مفتاح الفلاح و ... آثار دیگر. صفحه دیگری را هم که در آن فهرستی از کتب خطی بوده انتخاب کرده دنبال همین صفحه آورده ام

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

 

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

در میان برگهای کتاب، گهگاه یادداشت هایی که زندگی وی را نشان می دهد وجود دارد. از جمله در موردی اسامی فرزندان وی را ملاحظه می کنیم. چنان که می دانیم چندین فرزند وی در تهران و نجف در زمان حیات وی از دنیا رفتند و مرحوم آقابزرگ از صبوری وی در برابر مرگ فرزندانش یاد کرده است. در این فهرست نام زهرا، شریف، محمد، فاطمه و صدیقه آمده و در یک مورد نام نیامده اما تاریخ ولادت آمده است. اولین آنها 1297 ق و آخری 1326 متولد شده اند. اینها مواردی است که در اینجا ثبت شده است.

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

اطلاعات تقویمی این دفترچه یادداشت هم با ارزش است، به این معنا که در موارد مختلفی روزهای هفته را مشخص کرده است. این مطلب از جهاتی برای تقویم قمری سودمند است. این که او توجه به این داشته است که اگر روز اول ماه در هفته مشخص شود، تا آخر ماه می توان دقیق روز هفته باقی روزها را دانست جالب است. برای همین در سال 1350 ق تقریبا این را مشخص کرده و به علاوه، سعد و نحس بودن ایام را هم در آن معین کرده است.

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

نمونه های دیگری از اجاره کردن اشخاص برای نماز و روزه در این کتابچه هست که جالب توجه است. برخی از این موارد صورت اجاره نامه را نوشته و دقیق حدود و ثغور آن را مشخص کرده است. دو نمونه را می توان در اینجا دید.

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

موارد دیگری هست که وی صورت بدهای خود را یادداشت کرده و عنوانی که برای این صفحات که کم هم نیست انتخاب کرده، قروش علی بن ابراهیم قمی فی سنه 19 رجب 1326 است. یعنی همزمان تاریخ هم معین شده است. به نظر می رسد اول می نوشته و هر مقدار که ادا می شده، دور آن خط می کشیده است. در بسیاری از موارد از «والده شریف» قرض کرده که این در برگهای مختلف این دفترچه دیده می شود. گاهی هم از شیخ ابوتراب کلباسی و افراد دیگر است. تعبیر دیگر «والده شریف» یا «والده حسین» باید مقصود همسرانش باشد

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

یک مورد دیگر قرارداد اجاره منزل است که مبلغ و کیفیت پرداخت آن آمده است. آگاهیم که بیشتر طلاب ایرانی در نجف، منزل اجاره می کردند.

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

در مورد دیگری گزارش آمدنش از تهران را بیان کرده و در ضمن به بیان تعداد نمازهای قضا که طبعا بابت قرارداد اجاره ای از طرف خودش بوده پرداخته است.

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

صورتی از برخی از مصارف پولی که در اختیار وی قرار می گرفته در اینجا آمده که مواردی از آن جالب است. برای کفن و دفن، یا خرید عبا برای برخی از اشخاص از علما و حتی یادی از سید ابوالقاسم خویی که شاید آن موقع بسیار جوان بوده، اگر مقصود شخص دیگری نباشد.

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

یک قریه که درآمد آن وقف بوده و در اختیار وی، بارها از مصرف پول آن در این دفترچه یاد شده است. این قریه با نام وشاره در قزوین بوده و در یک مورد خاص، قراردادی که در باره آن و درآمدش بسته شده آمده است که جالب توجه است.

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

یک مورد دیگر صورت ترکه یک شخصی است که درگذشته و تعیین مصرف پول باقی مانده، طبعا بر اساس وصیت وی و پرداخت باقی مانده به ورثه در این صورت آمده است.

 

گزارش یک دفتر کاری آخوندی میان سالهای 1310 تا 1350ق

 

 

رومیس د
رازیانه د
ارسال به تلگرام
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"