arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸

مقام‌های اقتصادی کاخ سفید: ترامپ می‌تواند شرکتهای آمریکایی را مجبور به خروج از چین کند

دو مقام اقتصادی ارشد کاخ سفید گفتند، دونالد ترامپ قدرت مجبور کردن شرکت‌های آمریکایی به ترک چین را همانطور که خودش ادعا کرده، دارد هر چند که کارشناسان امور تجارت این ادعا را مورد تردید قرار داده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دو مقام اقتصادی ارشد کاخ سفید گفتند، دونالد ترامپ قدرت مجبور کردن شرکت‌های آمریکایی به ترک چین را همانطور که خودش ادعا کرده، دارد هر چند که کارشناسان امور تجارت این ادعا را مورد تردید قرار داده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نوشته پایگاه بلومبرگ، با این حال به گفته این مقامها، این که ترامپ بخواهد عملاً از چنین قدرتی استفاده کند هنوز قطعی نیست.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در گفت‌وگو با برنامه "فاکس نیوز ساندی" از محل برگزاری اجلاس گروه هفت در شهر بیاریتز فرانسه اظهار کرد، ترامپ بر طبق قانونی موسوم به قانون "اختیارات اقتصادی وضعیت اضطراری بین‌المللی" (IEEPA) این قابلیت را در صورت اعلام کردن یک وضعیت اضطراری دارد.

از سوی دیگر لری کودلو، مدیر امور اقتصادی کاخ سفید هم با این مساله موافق بوده و در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان چنین قابلیتی را نزد ترامپ تایید کرد اما گفت، در حال حاضر تدارکی برای عملی کردن چنین اختیاری انجام نشده است.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در توئیتی با استناد به این قانون مربوط به سال 1977 گفت، این قانون به او چنین اختیاری را داده و او می تواند با استفاده از آن به اعلام "بسته شدن پرونده" بپردازد.

برخی از مخالفان سرسخت چین در دولت ترامپ در دو سال گذشته از او خواسته‌اند این قانون را نسبت به چند مساله به کار بگیرد. با این حال استفاده از این قانون برای ممانعت از سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در چین امری افراطی خواهد بود چرا که به این ترتیب فعالیتهای شرکتهای مهم آمریکایی را در چین اعم از خودروسازان مهمی همچون جنرال موتورز و تسلا، شرکتهای صنعتی نظیر کاترپیلار و فروشگاه‌های خرده‌فروشی همچون والمارت را محدود و متوقف خواهد کرد.

کارشناسان می‌گویند به کارگیری این قانون به این شکلی که ترامپ عنوان کرده، هرگز در زمره اهداف تهیه چنین قانونی نبوده است. با این حال این نخستین بار نیست که ترامپ صحبت از به کارگیری اختیاراتش طبق این قانون کرده است. او در ماه مه تهدید کرد به این که با استفاده از این قانون بر کالاهای مکزیکی مالیات اعمال خواهد کرد تا فشارهایش را برای جلوگیری از موج ورود ماهجران غیرقانونی از مرز مکزیک به آمریکا بیشتر کند.

منوچین و کودلو اظهارات اخیر خود را بعد از آن مطرح کردند، که ترامپ در سری توئیتهایی در روز جمعه مدعی "دستور دادن" به شرکت‌های آمریکایی برای جستجو برای جایگزینهایی برای تجارتشان در چین از جمله منتقل کردن فعالیتهایشان به "خانه و تولید محصولات در خاک آمریکا" شد.

منوچین هشدار داد، این هشدارهای ترامپ به چین حاکی از احتمال در پیش بودن یک جنگ تجاری طولانی است.

نظرات بینندگان