arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸

تصاویر : درگذشت ناگهانی مستبصر مشهور فرانسوی

یحیی بونو از شخصیت های صاحب نظر در رشته های علوم قرآنی، فلسفه و عرفان و یک مترجم و نویسنده گرانسنگ شیعی بود که مجاهدِ مدافع حریم اسلام، ولایت و انقلاب اسلامی ایران به شمار می رفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر "یحیی بونو" مستبصر برجسته و عضو فرانسوی مجمع جهانی اهل بیت(ع) دار فانی را وداع گفت.

به گزارش «انتخاب»؛ وی که برای انجام برنامه تبلیغی ماه محرم عازم قاره آفریقا شده بود، روز دوشنبه 4 شهریور 1398 در "ساحل عاج" دچار حادثه ای دریایی گردید و درگذشت.

به گزارش ابنا؛ این اندیشمند فرانسوی که به مذهب تشیع گرویده و تحت تأثیر امام خمینی(ره) قرار داشت، سال ها در حوزه‌های علمیه قم و مشهد مقدس به تحصیل علوم دینی پرداخت و آثار فراوانی در زمینه علوم و معارف اسلامی به زبان فرانسوی از خود بر جای گذاشت. ترجمه او از قرآن کریم یک ترجمه روان به همراه تفسیر و به ضمیمه لغت نامه الفاظ قرآن است.

یحیی بونو از شخصیت های صاحب نظر در رشته های علوم قرآنی، فلسفه و عرفان و یک مترجم و نویسنده گرانسنگ شیعی بود که مجاهدِ مدافع حریم اسلام، ولایت و انقلاب اسلامی ایران به شمار می رفت.

پروفسور یحیی بونو همچنین از اعضای فعال مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) بود که در قاره های مختلف در جهت ترویج معارف قرآن و عترت، فعالیت می‌کرد و سرانجام در سفری که برای تبلیغ دین و ترویج شعائر حسینی انجام داده بود، به دیار باقی شتافت.

پیکر این عارف وارسته، برای تشییع و دفن به مشهد مقدس منتقل خواهد گردید.

 زندگینامه مختصر مرحوم دکتر یحیی بونو

کریستین (یحیی) بونو در سال 1957 میلادی در شهر "فرایبورگ" آلمان در خانواده‌ای فرانسوی‌ و مسیحی کاتولیک، دیده به جهان گشود.

وی به خاطر شغل پدر تا سن 10 سالگی در آلمان و الجزایر زیست و پس از آن راهی شهر "استراسبورگ" فرانسه شد.

در جوانی میل به آشنایی با ادیان شرقی در او به وجود آمد و سپس با آثار "رنه گنون" فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا کرد. پس از مدتی مطالعه، در سال 1979 م. و تحت تأثیر آثار گنون به دین اسلام مشرف شد.

پس از آن در رشته های "زبان و ادبیات عرب" و "اسلام‌شناسی" به تحصیل پرداخت و در حین این تحصیلات دانشگاهی با آثار "هانری کربن" که عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود آشنا شد.

وی سپس تحت راهنمایی‌های "احمد حمپاته با" – عارف آفریقایی و از شیوخ طریقت تیجانیه – به مذهب تشیع درآمد و نام خود را به "یحیی علوی" تغییر داد.

یحیی علوی در زمان گرویدن به مذهب اهل بیت(ع) 22 ساله بود.

بونو تحصیلات آکادمیک خود را تا بالاترین مرحله ادامه داد و در سال 1995 از رساله دکتری خود تحت عنوان "الهیات در آثار فلسفی و عرفانی روح‌الله خمینی(ره)" در دانشگاه سوربون دفاع کرد. وی برای تدوین این رساله، از آنجا که استاد راهنمای مورد نظر خود را در فرانسه پیدا نکرد در سال 1991 به ایران آمد و با ارشاد "آیت الله جوادی آملی" به مشهد رفت و از محضر "مرحوم استاد سید جلال الدین آشتیانی" بهره برد.

وی دلیل انتخاب این موضوع برای تز دکتری خود را اینگونه بیان می‌کند: "در آن سال‌ها هرگز امام خمینی(ره) را به شکل حقیقی نشناخته بودم. ما تحت تاثیر تبلیغات غرب گمان می‌کردیم حرکت ایشان صرفا سیاسی و مخالف با گرایش فلسفی و عرفانی بوده و بر اساس خواسته‌های قدرت‌طلبانه صورت می‌گیرد. در سالی که می‌خواستم رساله‌ی دکترای خود را شروع کنم، یکی از دوستان لبنانی من که صاحب کتاب‌فروشی بود، دو کتاب از تالیفات امام خمینی(ره) را به من معرفی کرد. این دو کتاب «شرح دعای سحر» و «مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة» بودند. وقتی عنوان کتاب مصباح حضرت امام(ره) را مشاهده کردم، گمان کردم که شاید این کتاب سیاسی است ولی وقتی آن را کمی مطالعه کردم،‌ دیدم سرشار از عرفان جوشان الهی است. چنان شیفته امام (ره) شدم که برای زدودن حجاب از چهره‌ی ایشان تصمیم گرفتم تز دکترای خود را در زمینه‌ی آثار فلسفی و عرفانی حضرت امام(ره) ارائه کنم تا این که شاید بتوانم حقی که ایشان بر گردنم داشت، جبران کنم...".

علاقه به فلسفه و عرفان اسلامی و عشق به اهل بیت(ع) موجب شد که وی پس از دفاع از رساله و اخذ درجه دکتری نیز مشهد مقدس و استاد آشتیانی را رها نکند و سالها در آن شهر سکنی گزید.

برخی از آثار مرحوم دکتر یحیی بونو به زبان فرانسوی

- ترجمه قرآن کریم؛

- تفسیر قرآن کریم؛

- تصوف و عرفان اسلامی؛

- امام خمینی، عارف ناشناخته قرن بیستم؛

- الاهیات در آثار فلسفی و عرفانی امام روح الله خمینی؛

- آیین انقلاب اسلامی (منتخبی از آثار و بیانات امام خمینی(ره) به زبان فرانسوی)؛

- ترجمه کتاب "مبارزه با نفس یا جهاد اکبر"، اثر امام خمینی(ره).

مؤسسه فرهنگی ترجمان وحی قم (مرکز ترجمه قرآن مجید به زبانهای خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) که متصدی ترجمه و نشر قرآن کریم با دیدگاه شیعی است، در سال 2000 م. ترجمه قرآن وی را منتشر ساخت.

همچنین کتاب "الاهیات در آثار فلسفی و عرفانی امام روح‌الله خمینی(ره)" اثر دکتر بونو، در سال 1999 م. به عنوان پژوهش سال برگزیده شد.

برنامه مراسم تشییع، تدفین و ترحیم آن فقید در ایران متعاقباً اعلام می‌گردد.

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

نظرات بینندگان