arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

کدخدامنشی فدراسیون فوتبال در پرونده بلبلی!/ همه راضی ...

پرونده جنجالی انتقال محمد بلبلی به فولاد و سپس به استقلال، آن هم بدون صدور رضایت نامه از سوی سپیدرود رشت، منجر به صدور رای پر ابهامی از سوی کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایسنا، محمد بلبلی، بازیکن جوان فصل گذشته سپیدرود در تابستان سال جاری به یکی از بازیکنان جنجالی فصل نقل‌وانتقالات تبدیل شد. بلبلی بعد از نمایش خوب در لیگ هجدهم و سقوط سپیدرود به لیگ دسته یک، راهی فولاد شد و چند روز بعد، لباس استقلال را به تن کرد تا جنجال جدیدی در فوتبال ایران به وجود آید.

در نتیجه این کشمکش‌ها، پای کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال به میان آمد. در واقع دو پرونده در این کمیته تشکیل شد که همه این ماجرا به صادر نشدن رضایت‌نامه از سپیدرود و در ادامه از فولاد در ارتباط بود.

به همین دلیل، سپیدرود از دو تیم فولاد و استقلال و همین‌طور فولاد از استقلال در کمیته تعیین وضعیت طرح شکایت کردند.

رای این پرونده، بعد از گذشت چند ماه و شروع لیگ برتر، از سوی کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال صادر شد که به موجب آن:

۱ - محمد بلبلی به محرومیت از شرکت از بازی‌های رسمی به مدت ۶ ماه محروم شد.

۲ - باشگاه فولاد خوزستان محکوم به پرداخت مبلغ ۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال بابت غرامت در حق خواهان به مدت ۳۰ روزه مقرر در بند ۲ ماده ۱۳ مقررات نقل و انتقالات و تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال مصوبه ۱۳۹۶ از تاریخ قطعیت دادنامه شد.

۳ - کمیته وضعیت در خصوص خسارت هزینه دادرسی با توجه به عدم مطالبه از سوی خواهان، مواجه با تکلیفی نیست.

۴ - کمیته وضعیت دعوای باشگاه‌های سپیدرود رشت، فولاد خوزستان علیه استقلال را مردود اعلام و قابل رسیدگی نمی‌داند.

به گزارش ایسنا، صدور این رای پیچیده، موجب ابهامات متعددی شده است، از جمله:

* انتقال بلبلی به فولاد، همانند انتقال طارمی از ریزه اسپور به پرسپولیس است که هر دو بدون صدور رضایت نامه از باشگاه مبدا رخ داده اما برخلاف پرونده انتقال طارمی از ریزه اسپور به پرسپولیس، فولاد خوزستان به جای محروم شدن از دو پنجره نقل و انتقالات، فقط ۳۰۰ میلیون تومان جریمه شده و بازیکن مدنظر هم ۶ ماه محروم شده است.

با این حال فولاد نمی‌تواند ادعایی درباره بازیکن داشته باشد که در این مورد هم تناقض‌هایی با پرونده انتقال طارمی دارد که سرخپوشان علی‌رغم محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات، توانستند از طارمی به عنوان بازیکن استفاده کنند و قرارداد طارمی با پرسپولیس مردود اعلام نشد.

* از طرف دیگر، انتقال بلبلی به استقلال با وجود هم‌پوشانی این انتقال با قرارداد بلبلی با فولاد، استقلال را در وضعیت مشابه با فولاد قرار می‌دهد و باید این باشگاه هم عینا جریمه شود اما در رای صادره، به جز محرومیت بلبلی - به عنوان بازیکن قانونی استقلال - آبی‌پوشان متضرر نشدند.

کمیته تعیین وضعیت با استناد به ادعای استقلال مبنی بر بی‌اطلاعی از عقد قرارداد بلبلی با فولاد وارد این پرونده شده اما نکته جالب این است که فولاد دقیقا ۲۰ روز قبل از استقلال، جذب بلبلی را رسانه‌ای کرده و طی مدت زمان مذاکره بلبلی با استقلال نیز به طور مرتب هشدار داده است.

این ابهامات در حالی مطرح شده که تمام نامبردگان پرونده قادر به درخواست تجدیدنظر هستند اما جمشید نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال، از رای صادر شده از این کمیته دفاع کرد.

نورشرق در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ادعای استقلال مبنی بر بی‌اطلاعی از پیوستن بلبلی به فولاد با وجود رسانه‌ای شدن این موضوع گفت: می‌توانیم این موضوع را ساده کنیم. یک رایی صادر شده است. ممکن است فولاد معترض شود که نباید ۳۰۰ میلیون تومان را پرداخت کند و باید بازیکن را هم در اختیار بگیرد یا استقلال مدعی شود که چرا بازیکنش محروم شده یا آقای بلبلی نسبت به محرومیتش اعتراض کند.

وی ادامه داد: در صورت طرح چنین ادعا و اعتراضی، پرونده مورد بازبینی قرار می‌گیرد. اکنون ما از این پرونده فارغ هستیم. همه چیز به طرفین بستگی دارد که اعتراض می‌کنند یا نه. ما درباره پرونده تحقیق و مشورت کردیم و به صدور این رای رسیدیم. این پرونده در نوع خودش اولین بار تصمیم‌گیری شد.

رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال در واکنش به این سوال که پرونده انتقال بلبلی به فولاد همانند انتقال طارمی به پرسپولیس است و فولاد باید ضمن جریمه، مالک این بازیکن شود، تاکید کرد: می‌توانستیم فولاد را دو بار مجازات کنیم. واقعا قادر به اعمال محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات برای این باشگاه بودیم اما به این نتیجه رسیدیم که فولاد را یک بار جریمه کنیم و فقط بازیکن را از این باشگاه بگیریم.

نورشرق خاطرنشان کرد: این رای می تواند غلط و اشتباه باشد و طرفین می‌توانند اعتراض کنند. شاید پرونده فولاد در کمیته استیناف به محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات افزایش یابد یا حتی تبرئه شود. استقلال و بلبلی هم به همین منوال هستند.

رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال گفت: ما خواستیم عقیده خودمان را نسبت به این موضوعات اعلام کنیم. بعد از این هم قاطعانه برخورد می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، با توجه به آرای صادر شده و نیز اظهار نظر رئیس کمیته تعیین وضعیت مبنی بر اعمال نظر شخصی و کاهش مجازات متخلفان و احتمال تشدید مجازات در صورت اعتراض به کمیته استیناف، به نظر می‌رسد، کمیته تعیین وضعیت تصمیم گرفته آرای پرونده پیچیده انتقال بلبلی از سپیدرود به فولاد و سپس استقلال تهران را به گونه‌ای کدخدامنشانه صادر کند که ضمن مجازات محدود هر یک از متخلفان، هیچ‌کدام از طرفین دعوا مایل به کشاندن موضوع به کمیته استیناف نباشند و ماجرا همین جا ختم به خیر شود!

با این حال باید دید در روزهای آینده واکنش طرفین این ماجرا نسبت به رای صادر شده چه خواهد بود.

نظرات بینندگان