arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

عوارض تزریق بوتاکس در دوران شیردهی

مادر شدن یکی از شیرین ترین رویدادهای زندگی هر زنی است. ولی محدودیت های خاص خود را دارد. به این معنی که احتمالا ديگر نتوانید هر کاری دلتان خواست با بدنتان بکنید!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مادر شدن یکی از شیرین ترین رویدادهای زندگی هر زنی است. ولی محدودیت های خاص خود را دارد. به این معنی که احتمالا ديگر نتوانید هر کاری دلتان خواست با بدنتان بکنید!

مادر شدن یکی از شیرین ترین رویدادهای زندگی هر زنی است. ولی محدودیت های خاص خود را دارد. به این معنی که احتمالا ديگر نتوانید هر کاری دلتان خواست با بدنتان بکنید! زیرا از این پس مسئول زندگی یک موجود کوچک هستید و درصورتی که شیرخوار باشد سلامت تغذیه اش به روش تغذیه شما و رفتار شما با بدنتان بستگی دارد. سوالات زيادي در خصوص برخی از کارها در دوران شیردهی مي شود که یکی از مهمترين پرسش ها این است که آیا بوتاکس در دوران شیردهی ضرر دارد؟

بوتاکس چیست؟

پروتئین های عصبی در تزریق بوتاکس، به وسیله مسدود کردن استیل کولین عصبی، که بطور موقت از انقباض سلول های عضلانی و فعالیت سلول های غدد لنفاوی جلوگيري ميکند ، تأثير می گذارد.

زمانی که به خاطر زيبايي، بوتاکس به عضلات خاص و یا گردن تزریق ميشود ، آن ها را فلج کرده و سبب کاهش چین و چروک، خطوط صورت، چین و چروک پای چشم و پیشانی و خطوط خفیف ميشود.

سموم بوتاکس امکان دارد بطور مستقیم به عضلات یا غدد فوق فعال تزریق شوند تا فعالیت آن ها را محدود کنند، مثل غدد عرق زیر بغل، عضلات گردن یا عضلات دست.

بوتاکس در دوران شیردهی:

مادران میتوانند بعد از زایمان بسياري از محدودیت های زمان حاملگی در مورد خوراکي ها و فعالیت های گوناگون را فراموش کنند، ولی درصورتی که نوزاد از شیر مادر تغذیه کند، مادر باید مراقب مصرف داروها و فراورده های خاص باشد، به دلیل آن که برخی داروها از راه شیر مادر به نوزاد منتقل میشود. بوتاکس دارویی است که از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم به دست مي‌ايد و پزشکان مطمئن نیستند که آیا این دارو در شیر ترشح ميشود یا خیر. سم بوتاکس باعث فلج ميشود. اگر سم بوتولینوم به دست متخصص خبره تزریق نشود، بسیار خطرناک و چه بسا کشنده خواهد بود.

انجمن پزشکان کودکان امریکا معتقد است که بعید است مقدار بوتاکسی که در درمانهای زيبايي تزریق ميشود، به نوزاد اسیب برساند. بدین ترتیب به مادرانی که به فرزند خود شیر می‌دهند یا قصد این کار را دارند، سفارش ميشود که مسلما در مورد تزریق بوتاکس با پزشک مشورت کنند و همينطور بهتر است تزریق بوتاکس را به بعد از، ازشیر گرفتن نوزاد موکول کنند.

در بوتاکس و شیردهی تخلیه شیر و دور ریختن آن روشی است که درصورتی که مادر احتمال دهد مواد مضری موقتاً در شیر سینه اش موجود است ، انجام ميدهد . اما به این ترتیب مواد سمی شیر سینه از بین نمی رود. بلکه احتمال انباشته شدن سموم در شیر کاهش می یابد. تا به حال هیچ پژوهشی در زمينه مدت زمان خروج بوتاکس از شیر مادر یا طول مدت ترشح آن در شیر انجام نشده است. بوتاکس برعکس الکل یا داروهای ديگر ماه های زيادي در بافت موضعی باقی می ماند. در نتيجه روش تخلیه شیر و دور ریختن آن راه حل موثری نیست.

عوارض جانبی احتمالی تزریق بوتاکس در زمان شیردهی:

زریق بوتاکس در طول شیردهی میتواند از مادر به کودک انتقال یابد. ولی تزریق بوتاکس دارای نوروکسین هایی است که میتوانند در دوزهای زیاد و یا افرادی که آلرژی به این مواد شیمیایی دارند، خطرناک باشند.

بیماري یا عفونت ناشی از سم بوتولینوم، به اسم بوتولیسم شناخته ميشود . بوتولیسم میتواند کشنده باشد، به خصوص نوزادان، زنان حاملگی و همچنين افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا ابتلا به بیماري های گوارشی هستند.

جایگزین بوتاکس:

جایگزین های بالقوه پزشکی براي تزریق بوتاکس حاوی موارد زیر ميشود ، هرچند تمامی این موارد نباید به وسیله زنان شیرده استفاده شود:

- طب سوزنی

- ماساژ و ماساژ درمانی ترکیبی، یا FaceXercise

- مکمل کلاژن و کرم

- چربی های شیمیایی

- پودر دارچین و استفاده از روغن گیاهی

- تزریق اسید هیالورونیک

- میکرودیشن

- Frotox یا تکه هایی که دارای نیتروژن مایع هستند

- Frownies یا تکه های چسبنده که سبب کاهش فعالیت عضلانی در موقع خواب ميشود

- VTOX، تکه هایی با عصاره پپتیدها و ترکیبات جلبک

- لیزر درمانی

- کرم های ضد قارچ حاوی رتینوئید( ویتامین A)، ویتامین C، ترتینوئین

 بیتوته

نظرات بینندگان