arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

جو بایدن: نژادپرستی در آمریکا نهادینه شده است؛ اظهارات ترامپ باعث شدت‌گرفتن این مشکل شده

«جو بایدن»، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا و یکی از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در این کشور اعتراف کرده نژادپرستی در آمریکا مشکلی نهادینه و مربوط به سفیدپوستان این کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا اعتراف کرده که نژادپرستی در آمریکا نهادینه‌شده است.

به گزارش فارس، «جو بایدن»، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا و یکی از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در این کشور اعتراف کرده نژادپرستی در آمریکا مشکلی نهادینه و مربوط به سفیدپوستان این کشور است.

بایدن در یک مصاحبه ۹۰ دقیقه‌ای با گروهی از خبرنگاران در واشنگتن گفت که نژادپرستی از دیرباز در آمریکا وجود داشته و گروه‌های معتقد به برتری نژادی سفیدپوستان از قبل در این کشور بوده‌اند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: «[نژادپرستی] مسئله‌ای واقعی است؛ این مشکل وجود دارد و تنها روش حل و فصل آن-از زمان تأسیس این کشور تا به امروز- حمله کردن به آن است. باید آن را افشا کرد.»

بایدن در ادامه سخنانش تلاش کرد این موضوع را به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت دهد. او مدعی شد اظهارات ترامپ باعث شدت گرفتن مشکل نژادپرستی شده است.

معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «حرف‌هایی که روسای جمهور می‌زنند اهمیت دارد. آنها می‌توانند باعث شوند بازارها رشد یا سقوط کنند، می‌توانند آدم‌ها را به جنگ بفرستند، می‌توانند به یک ملت حیات ببخشند، می‌توانند یک ملت را غنی کنند و در واقع می‌توانند شیطانی‌ترین غریزه‌های طبیعت بشر را بیدار کنند؛ و ما این نوع غریزه‌های بشری را در طبیعت خودمان داریم. [نژادپرستی] مشکل مردان سفیدپوست است که لطمات آن به افراد رنگین‌پوست وارد می‌شود.»

بحث نژادپرستی در آمریکا از زمان تیراندازی ماه پیش در تگزاس بار دیگر به مسئله روز در این کشور تبدیل شده است. یک جوان ۲۱ ساله سفیدپوست به نام «پاتریک کروسیس» ماه پیش با حمله به یک مرکز خرید در شهر مرزی ال‌پاسو تگزاس ۲۰ نفر را به ضرب گلوله کشت و ۲۶ نفر دیگر را زخمی کرد. پلیس تگزاس به نوشته‌ای از کروسیس دست پیدا کرده که این تیراندازی را در دسته «جنایت‌های ناشی از نفرت» قرار می‌دهد.

کروسیس در آن نامه از مرام‌نامه‌ به جا مانده از عامل حمله چهارماه پیش در شهر «کریست‌چرچ» نیوزلند به مسجد مسلمان‌ها حمایت و از آنچه به ادعای او «حمله اسپانیایی‌تبارها به تگزاس» خوانده ابراز نگرانی کرده است.

در حمله شهر کریست‌کرچ که اسفندماه سال گذشته انجام شد دست‌کم ۵۰ نفر کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند. عامل این حمله گفته بود که آن را برای کاهش نرخ مهاجرت به اروپا انجام می‌دهد.

رسانه‌های آمریکا می‌گویند ضارب «ال‌پاسو» از اعضای گروه‌های نژادپرست سفیدپوست، موسوم به گروه‌های «سفیدبرترپندار» است. این گروه‌ها در آمریکا که بسیاری از آنها از هواداران «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هستند، معتقدند نخبگان سیاسی به دنبال جایگزین کردن جمعیت سفیدپوستان با اعضای نژادها یا گروه‌های قومی و مذهبی دیگر هستند.

برخی نشانه‌ها در رفتارها و مواضع دونالد ترامپ به شائبه‌هایی درباره اینکه او نیز از طرفداران این ایده است منجر شده است. این شائبه‌ها مردادماه سال ۱۳۹۶ که گروه‌های سفیدبرترپندار مرتکب خشونت‌هایی در شهر «چارلوتسویل» شدند قوت گرفت.

در حادثه چارلوتسویل یک خودرو به معترضانی که در حال راه‌پیمایی علیه نژادپرستان سفیدپوست بودند حمله کرد و یک زن 32 ساله را کشت و 19 نفر را زخمی کرد. ترامپ، در نخستین موضع‌گیری بعد از این خشونت از اشاره به نام گروه‌های نژادپرست سفیدپوست خودداری کرد و «همه طرف‌ها» را مقصر شناخت.

او سرانجام چند روز بعد، پس از مواجه شدن با سیلی از انتقادات از گروه‌های نژادپرست و نئونازی‌ها نام برد و آنها را «جانی و تبهکار» توصیف کرد. چند روز بعدتر ترامپ یکبار دیگر از این موضع خود عقب نشست و گفت هر دو طرف مرتکب خشونت شده‌اند.

شواهدی از این دست موجب شده، ترامپ و ادبیات نژادپرستانه او به عنوان عامل نخست در بروز خشونت‌هایی نظیر «ال‌پاسو» و چند جنایت ناشی از نفرت دیگر در آمریکا مورد توجه و انتقاد قرار بگیرند. در روزهای گذشته، شماری از منتقدان ترامپ او را مقصر وقوع تیراندازی ال‌پاسو معرفی کرده‌اند. ترامپ برای کاستن از بار این انتقادات دیروز چهارشنبه راهی تگزاس شد.

با آنکه ترامپ به دلیل دامن زدن به نفرت نژادی در آمریکا مورد انتقادهای شدید قرار گرفته، برخی از تحلیلگران با اشاره به اینکه خشونت‌های نژادپرستانه قبل از او هم در آمریکا شایع بوده‌اند می‌گویند او بیش از آنکه علت نژادپرستی باشد، «معلول» آن است. این تحلیلگران، انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ را تبلوری از رشد احساس‌های نژادپرستانه به طور عام و سفیدبرترپنداری در جامعه آمریکا می‌دانند.

نظرات بینندگان