arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

ساعت اتمی جدید ناسا فعالیت خود را آغاز کرد

ناسا تایید کرد که ساعت جدید اتمی این سازمان، در حال حاضر چرخش خود را در مدار نزدیک زمین آغاز کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

ناسا آغاز فعالیت ساعت اتمی جدید خود را در مدار نزدیک زمین تایید کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، ناسا تایید کرد که ساعت جدید اتمی این سازمان، در حال حاضر چرخش خود را در مدار نزدیک زمین آغاز کرده است.

این ساعت که در ۲۵ ژوئن سال جاری با موشک "فالکون هوی"(Falcon Heavy) شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX) از "مرکز فضایی کندی"(KSC) در فلوریدای آمریکا به فضا پرتاب شد، یک ساعت اتمی کوچک و فوق‌العاده دقیق است که از یون‌های جیوه ساخته شده و نسبت به ساعت‌های اتمی که پیش از این به فضا پرتاب شده‌اند، کوچک‌تر، دقیق‌تر و محکم‌تر است.

به گفته ناسا، این ساعت اتمی موسوم به "DSAC" که به اندازه یک توستر است، در روز ۲۳ اوت و پس از هفته‌ها آزمایش، در مدار زمین فعال شده است. هدف ناسا از پرتاب ساعت اتمی این است که مشکل نحوه ساخت فضاپیما را برای ماموریت‌هایی که در اعماق فضا صورت می‌گیرند، برطرف کند تا بدین صورت، مشکلات جهت‌یابی به صورت خودکار و با کمترین کمک از سوی زمین حل شوند.

جهت‌یابی در فضا، مانند جهت‌یابی در زمین است و با ساعت‌هایی انجام می‌شود که تا حد ممکن دقیق هستند. نسل پیشین این ساعت‌ها بیش از حد بزرگ و سنگین بوده‌اند؛ در نتیجه امکان بردن آنها به فضا وجود نداشت و یا اینکه از دقت کافی برخوردار نبودند و امکان به کار بردن آنها در ماموریت‌های اعماق فضا وجود نداشت. به خاطر وجود چنین محدودیت‌هایی، ماموریت‌های سفر به ماه و سیارات دور، بر ارتباطات رادیویی دو طرفه مبتنی بودند.

این ساعت اتمی جدید، چنین مشکلاتی را ندارد، زمان کمی را به کار می‌گیرد و تعداد فضاپیماهای مورد نیاز را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که این ساعت، برای کاوشگرهایی که مانورهای پیچیده مداری را در زمان کوتاهی انجام می‌دهند، مناسب نیست. با وجود این ساعت، ماموریت‌های فضایی فقط بر ارتباطات رادیویی دو طرفه با زمین مبتنی نخواهد بود و امکان ردیابی آنها از فضا با ثبات و دقت بیشتر وجود دارد.

نظرات بینندگان