تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۹ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
اطلس آبسکورا:

یک غار ایرانی ، یک دندان نئاندرتال و یک راز قتل عصر یخبندان

اثراتی  از نئاندرتالها در DNA انسانهای مدرن وجود دارد اما سابقه فسیل آنها به هزاران سال پیش باز می گردد و مشخص شده است که نئاندرتال ها در سراسر اوراسیا زندگی می کرده اند. با این حال ، باستان شناسان هنوز تلاش می کنند بررسی کنند وضعیت زندگی نئاندرتال ها  چگونه بوده و گونه های منقرض شده در کدام مناطق زندگی می کرده اند. اخیرا ، تجزیه و تحلیل هایی جدید روی یک کشف ده ساله در یک غار کوهستانی دورافتاده ، این ظن را تأیید می کند که نئاندرتال ها زمانی در منطقه ایران امروز زندگی می کرده اند.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب به نقل از اطلس آبسکورا، نتایج یک پژوهش جالب که روی یک دندان متمرکز شده است بسیار جالب توجه است. این دندان در غار وزمه در کرمانشاه ایران کشف شده است. درواقع کاوشگران باستان شناسی در سال1999 در جستجوی اشیاء با ارزش در این غار با دندان مذکور مواجه شدند. از آن زمان تا اکنون ، 20 سال  گذشته و با بهبود سیستم های تجزیه و تحلیل قطعی در مورد دندان کشف شده، مشخص شده که این اولین دندان نئاندرتالی است که در ایران یافت شده است.

دندان وزمه در میان استخوانهایی کشف شد که تعداد کمی از آنها انسانی است. بقایای دیگر در غار بیشتر متعلق به جانوران عصر یخبندان است. برای مثال خرس های ماقبل تاریخ، گرگ ها ، شیرهای کوهی، پلنگ ها و موارد مشابه در این غار دیده شده بود. اگرچه در بررسی های اولیه این دندان ها حداقل 25000 سال قدمت داشته است اما محققان معتقدند که این قدمت بسیار بیشتر است ، زیرا سابقه فسیلی نئاندرتال در سراسر جهان حدود 40،000 سال پیش به طرز مرموزی متوقف می شود.

یک غار ایرانی ، یک دندان نئاندرتال و یک راز قتل عصر یخبندان

بر اساس پژوهش های باستان شناسان این دندان متعلق به یک نئاندرتال کودک بوده که البته در غار زندگی نمی کرده است.مسئول بخش پارینه سنگی موزه ملی ایران در این خصوص می گوید:"این کودک به احتمال زیاد توسط یک گوشتخوار کشته شده است. همچنین محتمل است كه لاشه وی توسط گوشتخواری در منطقه پیدا شده و به غار آورده شود."

بیگلری ادامه می دهد: "بر اساس تحقیقات مربوط به قدمت ، طیف وسیعی از گوشتخواران بین 70000 تا 11000 سال پیش در غار سکونت داشتند. در مرحله اولیه ، این غار برای  خواب خرسها استفاده شده است."

یک غار ایرانی ، یک دندان نئاندرتال و یک راز قتل عصر یخبندان

اگرچه ممکن است این یافته ماقبل تاریخ هرگز به طور کامل رمزگشایی نشود ، اما کشف یک دندان نئاندرتال در کوه های زاگرس ایران ، تأیید وجود طولانی مدت برخی گونه ها است که قبلاً توسط ابزارها و سایر قطعات استخوانی مورد اشاره قرار گرفته بودند.بیگلری می گوید: "اکتشافات وزمه تأیید كرد كه دامنه حضور نئاندرتال ها به زاگرس مركزی گسترش یافته است. من انتظار دارم که دامنه آنها حتی بیشتر به سمت جنوب زاگرس گسترش یابد ، جایی که ابزارهای سنگی آنها در مکانهای بی شماری یافت شده است."

به گفته مرجان مشکور، باستان شناس در موزه ملی تاریخ طبیعی و نویسنده مقاله اخیر.فرضیه بیگلری در سال آینده با کار بیشتر در غار مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. مشکور می گوید: "ما به طور خاص به دنبال یافتن اثری از فعالیت های انسانی هستیم ، اگرچه این غار در درجه اول محل زندگی خرس هایی بود که به طور متناوب آن را اشغال کرده بودند."