arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۸

قطر خواستار توقف جنگ در یمن شد

وزارت خارجه قطر روز جمعه با بیان اینکه جنگ در یمن طولانی شده و از فجایع انسانی آن نمی توان چشم‌پوشی کرد، خواستار توقف جنگ در یمن شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قطر خواستار توقف جنگ در یمن شد

به گزارش روزنامه الشرق، وزارت خارجه قطر خواستار توقف فوری جنگ در یمن و بازگشت به گفت‌ وگوی ملی فراگیر مورد توافق طیف‌های مختلف یمن شد.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد؛ جنگ در یمن طولانی شده و فجایع انسانی آن به قدری عمیق‌تر شده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

در این بیانیه آمده است که دوحه همه طرف‌های یمنی را به تعقل، درایت و اولویت قرار دادن منافع ملت و خودداری از آسیب زدن به بافت اجتماعی این کشور دعوت می‌کند.

قطر همچنین بر ایستادگی کامل دوحه در کنار ملت یمن به منظور حفظ امنیت، سلامت و وحدت ملی این کشور تأکید کرد.

وزارت دفاع دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن اعلام کرد که هواپیماهای اماراتی از روز گذشته تاکنون بیش از 10 بار «أبین» و «عدن» را بمباران کرده اند و پرواز جنگنده ها بر فراز منطقه همچنان ادامه دارد.

عناصر جدایی طلب «شورای انتقالی جنوب» که مورد حمایت امارات هستند، ماه گذشته پس از درگیری با نیروهای منصور هادی توانستند استان های جنوبی یمن از جمله عدن و أبین را تصرف کنند.

شورای انتقالی جنوب یمن در ماه می ۲۰۱۷ (اردیبهشت/ خرداد۹۶) با حمایت ابوظبی تشکیل شد و یکی از اهداف آن، طرح جدایی جنوب از شمال کشور است. این شورا با رهبری 'عیدروس الزبیدی' استاندار وقت عدن، طرح ها و اهداف امارات را پیش می‌برد که اختلافات بین دولت مستعفی یمن و امارات موجب عزل وی از سوی منصور هادی شد.

از آن پس اختلافات میان این دو جریان، تشدید و شهر عدن شاهد درگیری های سیاسی و نظامی میان دولت منصور هادی (وابسته به عربستان) و شورای انتقالی جنوب یمن (وابسته به امارات) شد و به دنبال اعلام خبر خروج نیروهای اماراتی از یمن در تابستان امسال و عیان شدن اختلافات در ائتلاف سعودی- اماراتی، جدایی طلبان به طور رسمی به مواضع وابستگان سعودی در جنوب یمن حمله کردند.

امارات متحده عربی و عربستان سعودی در قالب ائتلاف عربی پس از حمله فروردین ماه ۹۴ به یمن، هر یک کنترل بخش‌هایی از این کشور را در دست داشته و از مزدوران محلی برای عملیات علیه نیروهای یمنی استفاده می‌ کنند.

نظرات بینندگان