arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
رای الیوم بررسی کرد؛

تصمیم واشنگتن برای مذاکره با انصارالله، همزمان با تحولات اخیر میان آمریکا و ایران؛ ماجرا چیست؟

شاید هنوز زود است که از نزدیکی پایان بحران یمن و احتمال موفقیت اقدام آمریکا، همزمان با گشایش اندکی که در رابطه آن با ایران ایجاد شده است، صحبت کنیم. اما می توان با قاطعیت گفت که حوثی ها و هم پیمانان آنها به یک بازیگر اصلی و با عیار سنگین در میدان تبدیل شده و توانسته اند خود را نه تنها در نقشه سیاسی این کشور، که در نقشه منطقه نیز مطرح کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تصمیم واشنگتن برای مذاکره با انصارالله، همزمان با تحولات اخیر میان آمریکا و ایران؛ ماجرا چیست؟

رای الیوم نوشت: تحولات سریع در جنگ یمن نشان می دهد که ائتلاف انصارالله، برنده سیاسی این میدان است. به همین دلیل، ایالات متحده تلاش می کند مذاکره مستقیمی با رهبران حوثی ها داشته باشد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: می توان شش دلیل برای این تحول استراتژیک از سوی دولت آمریکا در جنگ یمن، ذکر کرد:

- فروپاشی ائتلاف سعودی اماراتی که وارد جنگ یمن شده و افزایش اختلافات بین این دو ضلع؛ بویژه پس از تصمیم امارات برای عقب نشینی نیروهایش از یمن.

- حملات نظامی پی در پی از سوی بازوان نظامی انصارالله و هم پیمانان آن، به تاسیسات نفتی در عمق عربستان و تعطیلی حرکت هواپیماها در شهرهای جنوبی عربستان، با حملات پهپادی به فرودگاهها.

- فشارهای شدیدی که کنگره آمریکا برای توقف حمایت از ائتلاف عربستان و امارات در جنگ یمن، وارد می کند و صدور مصوبه ای که خواستار توقف فروش سلاح به این دو دولت است.

- ساقط شدن دو پهپاد آمریکایی هوشمند در آسمان یمن، طی دو ماه؛ که آخرین آنها حدود ده روز پیش بود و در ادامه، حوثی ها تهدید کردند اهداف آمریکایی یا اسرائیلی در دریای سرخ را نیز بمباران کنند.

- کاهش محبوبیت دولت شرعی به ریاست منصور هادی؛ بویژه پس از سیطره نیروهای شورای انتقالی جنوبی بر کاخ معاشیق و اغلب مراکز نظامی در عدن.

- سستی واکنش طرفهای یمنی؛ بخصوص نیروهای جنوبی، برای همراهی با سعودی ها، در راستای برگزاری یک نشست در جده.

نمی دانیم اقدامات عملی بعدی، در ترجمه تغییر موضع ناگهانی ایالات متحده چه خواهد بود. تا این لحظه، هیچ بیانیه رسمی از سوی انصارالله در پاسخ به درخواست نشست آمریکا،صادر نشده است.

شاید هنوز زود است که از نزدیکی پایان بحران یمن و احتمال موفقیت این اقدام آمریکا، همزمان با گشایش اندکی که در رابطه آن با ایران ایجاد شده است، صحبت کنیم. اما می توان با قاطعیت گفت که حوثی ها و هم پیمانان آنها به یک بازیگر اصلی و با عیار سنگین در میدان تبدیل شده و توانسته اند خود را نه تنها در نقشه سیاسی این کشور، که در نقشه منطقه نیز مطرح کنند؛ از این رو، رسیدن به راه حل سیاسی بحران، بدون اذعان به نقش حوثی ها، محال است.

نظرات بینندگان