arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۷۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
گزارش «المانیتور» از سفر ناگهانی ظریف به بیاریتز؛

ریسک بزرگ مکرون

امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه با دعوت جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به اجلاس سران جی-۷ در روز شنبه مرتکب ریسک بزرگی شد. او امیدوار است که به کاهش تنش در منطقه خلیج فارس کمک کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ریسک بزرگ مکرون

المانیتور نوشت: امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه با دعوت جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به اجلاس سران جی-۷ در روز شنبه مرتکب ریسک بزرگی شد. او امیدوار است که به کاهش تنش در منطقه خلیج فارس کمک کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: سال گذشته دونالد ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج کرد. تهران نیز در هفته‌های اخیر در واکنش به کمپین فشار حداکثری واشنگتن تعدادی از محدودیت‌های غنی سازی در توافق برجام را زیرپا گذاشت. مکرون در طول چند ماه گذشته تلاش کرده است که نقش میانجی را بین غرب و ایران ایفا کند.

ظریف روز جمعه در جریان سفر چند ساعته خود در کاخ الیزه با امانوئل مکرون و همچنین ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفتگو کرد.

اگرچه وزیر خارجه ایران و دونالد ترامپ به طور مستقیم در شهر بیاریتز با یکدیگر رو در رو نشدند، سفر غافل گیر کننده ظریف بار دیگر علاقه مکرون به نمایش‌های سیاسی و دیپلماتیک جنجال برانگیز را نمایش داد.

رابرت مالی، رئیس اندیشکده گروه بین المللی بحران در ارتباط با سفر اخیر وزیر خارجه ایران به فرانسه گفت: «به نظرم سفر ظریف ریسک زیادی برای رئیس جمهور فرانسه ندارد. مکرون چیزی برای از دست دادن نداشت. در مقابل، در صورتی که او موفق به کاهش تنش بین تهران و واشنگتن شود، موفقیت بزرگی برای او محسوب خواهد شد. حتی در صورتی که سفر ظریف نتیجه‌ای به همراه نداشته باشد، هیچ کس مکرون را سرزنش نخواهد کرد».

تلاش‌های گذشته مکرون برای میانجیگری در جنگ داخلی لیبی نتیجه مثبتی به دنبال نداشتند. علاوه بر این، تلاش‌های دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه برای پایان دادن به جنگ در سوریه نیز به شکست منجر شدند.

توافق هسته‌ای برجام یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های سیاست خارجی باراک اوباما محسوب میشود. بعد از آنکه ترامپ تصمیم گرفت کشورش را از این پیمان بین المللی خارج کند، بیشتر تحلیلگران احتمال فروپاشی این توافق را بالا می‌دانستند.

ایران و آمریکا در طول چهار دهه گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روابط خصمانه‌ای با یکدیگر داشتند. به همین خاطر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به عنوان لحظه‌ای تاریخی در روابط بین دو کشور محسوب می‌شود.

مکرون در طول دو سال گذشته تلاش کرده بود که رابطه خود با رئیس جمهور آمریکا را تقویت کند. اما سفر ظریف به فرانسه می‌توانست موجب عصبانیت ترامپ و مشاوران نزدیک او شود.

البته یکی از مقامات رسمی فرانسه تاکید کرد که دعوت وزیر خارجه ایران به اجلاس جی-۷ با هماهنگی دولت آمریکا انجام شده است.

ایرانی‌ها در هفته‌های اخیر تعدادی از تعهدات خود در چارچوب برجام را به حالت تعلیق درآوردند. تهران از قدرت‌های اروپایی درخواست کرده است که به وعده‌های اقتصادی خود عمل کنند. مکرون قصد دارد رهبران ایران را برای احترام گذاشتن به تمام بند‌های توافق برجام قانع کند.

اقتصاد ایران تحت تحریم‌های اقتصادی آمریکا در وضعیت بدی قرار دارد. پاریس می‌داند که ایرانی‌ها تنها در صورت کاهش فشار و برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها به میز مذاکره باز خواهند گشت. دیپلمات‌های فرانسوی این ایده را مطرح کرده اند که آمریکا دوباره برای مدتی خریداران نفتی ایران را از تحریم‌ها معاف کند و به ایران اجازه دهد که به درآمد‌های نفتی خود دسترسی داشته باشد.

یکی از مقامات فرانسوی گفتگو‌های اخیر را سازنده توصیف کرد. ظریف نیز تصویری را از این ملاقات منتشر کرد که در آن نماینده‌های دو کشور با چهره‌های خندان دور میز مذاکره نشسته اند. وزیر خارجه ایران همچنین با مقامات بریتانیایی و آلمانی دیدار کرد.

مکرون از ابتدا به طور صریح گفته بود که اجلاس جی-۷ در شهر بیاریتز در مقایسه با گذشته به سبک متفاوتی برگزار خواهد شد. در این اجلاس رهبران کشور‌های دیگر از جمله نخست وزیر هند و رئیس جمهور مصر نیز دعوت شده بودند. علاوه بر این، رهبران قدرت‌های جهانی رسم گذشته خود در انتشار یک بیانیه پایانی را کنار گذاشتند.

اما هیچ کس انتظار دیدن هواپیمای جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بیاریتز را نداشت. حضور تیم دیپلماتیک ایران باعث غافل گیری بسیاری از حضار شد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در واکنش به حضور وزیر خارجه ایران گفت: «سفر ظریف هم زمان با اجلاس جی-۷ برگزار شد، اما این دو رویداد ارتباطی با یکدیگر نداشتند».

ظریف بعد از اتمام اجلاس جی-۷ در مصاحبه با خبرنگاران به این سوال پاسخ نداد که آیا سفر او به بیاریتز از قبل برنامه ریزی شده بود.

اما او از پیشنهاد‌های رئیس جمهور فرانسه برای خارج شدن از بن بست کنونی استقبال کرد. دیپلمات ارشد تهران معتقد است که دو طرف در مسیر صحیحی حرکت می‌کنند، اما هنوز به نقطه دلخواه نرسیده اند. تهران و غرب به دنبال راهی برای انجام تعهدات خود هستند.

نظرات بینندگان