arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۸۰۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
روزنامه گردی در «انتخاب»؛

در تعقیب دکتر فاطمی؛ از دماوند تا تجریش و شیراز/ محتویات کیف دکتر فاطمی چه بود؟

خبرنگار خبرگزاری فرانسه طبق تلگرافی که به خارج مخابره کرده اطلاع می‌دهد که گفته شده است دکتر فاطمی، وزیر خارجه سابق ایران که اینک خود را مخفی کرده و ماموران در تعقیب او می‌باشند از یک محل ناشناسی به خانم خود تلفن کرده و اطلاع داده است که سلامت می‌باشد و ماموران موفق به دستگیری او نخواهند شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فاطمی: سلامت هستم و ماموران موفق به دستگیری‌ام نخواهند شد/ در هنگام فرار کیف دکتر فاطمی در جوی آب افتاد

در روز‌های پس از ۲۸ مرداد و سقوط دولت ملی دکتر مصدق، ماموران فرمانداری نظامی تهران دربه‌در در تعقیب دکتر حسین فاطمی، وزیر امور خارجه دکتر مصدق، بودند، ولی حتی تا ۱۳ روز بعد یعنی دهم شهریور ۱۳۳۲ هم علی‌رغم تلاش‌های بی‌وقفه هنوز موفق نشده بودند ردی از ایشان پیدا کنند. با این حال روزنامه اطلاعات، مورخ دهم شهریور ۱۳۳۲، طی گزارشی اعلام کرد؛ قرائن و مدارک به دست‌آمده توسط ماموران انتظامی امیدواری زیادی برای دستگیری دکتر فاطمی ایجاد کرده است. همچنین این گزارش خبر از محتویات کیفی متعلق به دکتر فاطمی داد که به هنگام فرار ایشان از دست ماموران در روز ۲۸ مرداد در جوی آبی افتاده و راننده ایشان کیف را تحویل مقامات وزارت خارجه داده است.

فاطمی: سلامت هستم و ماموران موفق به دستگیری‌ام نخواهند شد/ در هنگام فرار کیف دکتر فاطمی در جوی آب افتاد
خبرنگار اطلاعات درباره فعالیت ماموران انتظامی به منظور بازداشت دکتر فاطمی در چند روز منتهی به دهم شهریور و نیز محتویات کیف پیدا شده از ایشان چنین گزارش داد:

در تجریش
... ماموران انتظامی پس از تجسس در دماوند و افجه به این نتیجه رسیدند که دکتر فاطمی از دماوند به تجریش رفته است، در تجریش هم ماموران مدتی مشغول جست‌وجو بودند، ولی بعدا معلوم شد که دکتر فاطمی از تجریش به سمت تهران حرکت کرده است.

بین تهران و قلهک
تحقیقاتی که در این زمنیه به عمل آمد بر ماموران مربوطه محقق گردید که دکتر فاطمی به تهران وارده نشده است و در راه بین تهران و قلهک مخفی و ناپدید گردیده است.
اطلاعاتی که به دست ماموران انتظامی در دو سه روز اخیر [بین هفتم تا دهم شهریور ۱۳۳۲]رسیده بود، نشان می‌داد که دکتر فاطمی در هر بیست‌وچهار ساعت چند بار محل اختفای خود را تغییر می‌دهد.

در ساوجبلاغ
ماموران بعد از چند روز تفحص و جست‌و‌جو در قلهک و تجریش سرانجام از پیدا کردن دکتر فاطمی در آن نواحی مایوس شدند، در همین هنگام اطلاعاتی به مامورین انتظامی رسید مبنی بر این‌که دکتر فاطمی به کرج و ساوجبلاغ رفته است لذا مامورین بلافاصله به ساوجبلاغ رفتند و کلیه دهات اطراف را من‌جمله املاک سرتیپ سطوتی، پدرخانم دکتر فاطمی، را به دقت تفتیش و بازرسی کردند، ولی دکتر فاطمی پیدا نشد.

در قزوین
در خلال این جریانات گزارش‌های دیگری واصل شد که دکتر فاطمی به طرف قزوین حرکت کرده است. ماموران انتظامی فورا به قزوین رفتند و به طوری که یکی از مامورین مزبور اظهار می‌کرد قریب شصت قریه و آبادی در حوالی قزوین از طرف مامورین مورد تفتیش قرار گرفت، ولی باز هم از دکتر حسین فاطمی کوچک‌ترین اثری به دست نیامد.

تلگراف به شیراز
گزارش‌های دیگری درباره دکتر فاطمی به ماموران انتظامی رسیده است مبنی بر این‌که او به شیراز رفته است. به همین جهت تلگرافاتی از تهران به مامورین انتظامی شیراز مخابره گردیده، ولی جواب‌هایی که به مرکز رسیده حاکی است که دکتر فاطمی از تهران و حوای آن خارج نشده است. با تمام این احوال گفته می‌شود عده‌ای از مامورین انتظامی برای تحقیقات بیش‌تری درباره این جریان به شیراز حرکت کرده‌اند.

دکتر فاطمی مکان خود را مرتباط تغییر می‌دهد
یک مقام مطلع به خبرنگار اطلاعات اظهار داشت اگرچه ماموران انتظامی با جدیت در تعقیب دکتر فاطمی می‌باشند و متاسفانه تاکنون این شخص دستگیر نشده است، ولی بایستی گفت که عدم موفقیت مامورین انتظامی در این مدت ناشی از گزارشات متناقضی است که به دست آن‌ها می‌رسد و مامورین به مجرد این‌که به محلی برای تحقیق وارد می‌شوند مشاهده می‌کنند که دکتر فاطمی یک ساعت قبل از آن‌جا حرمت کرده است. به طور کلی می‌توان گفت: دکتر فاطمی مکان خود را مرتبا تغییر می‌دهد.

تلفن دکتر فاطمی به همسرش
خبرنگار خبرگزاری فرانسه طبق تلگرافی که به خارج مخابره کرده اطلاع می‌دهد که گفته شده است دکتر فاطمی، وزیر خارجه سابق ایران که اینک خود را مخفی کرده و ماموران در تعقیب او می‌باشند از یک محل ناشناسی به خانم خود تلفن کرده و اطلاع داده است که سلامت می‌باشد و ماموران موفق به دستگیری او نخواهند شد.

کیف دکتر فاطمی توسط راننده‌اش تحویل وزارت خارجه شد
امروز اطلاع به دست آوردیم که کیف دستی دکتر فاطمی، وزیر خارجه سابق، روز شنبه سی‌ویکم مرداد توسط راننده اتومبیل مخصوص وزیر خارجه تحویل مقامات آن وزارتخانه می‌گردد و پس از مهر و موم نمودن آن بایگانی می‌شود تا در موقع لازم محتویات آن مورد بازرسی مقامات مسئول قرار گیرد.
در این کیف علاوه بر وجود مقداری نامه و اسناد مربوط به وزارت خارجه و شخص دکتر فاطمی دو دسته چک بانک دیده شده که یکی مربوط به یکی از بانک‌های انگلیس و دیگری متعلق به یکی از بانک‌های آمریکا است. همچنین گفته می‌شود پیش‌نویس قراردادی که قرار بوده است با دولت شوروی منعقد شود در این کیف موجود است.
به طوری که اطلاع دادیم ساعت دو و نیم بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۸ مرداد راننده اتومبیل وزیر خارجه طبق دستور دکتر فاطمی از منزل آقای دکتر مصدق مراجعت می‌کند. ساعت شش بعدازظهر دکتر فاطمی به اتفاق سعید فاطمی به قصد فرار از منزل آقای دکتر مصدق خارج و سوار اتومبیل می‌شوند، ولی بر اثر تیراندازی و هول و هراسی که به راننده دست می‌دهد کیف مزبور در جوی آب می‌افتد و دکتر فاطمی بدون این‌که مجال برداشتن کیف خود را داشته باشد به منزل روبه‌روی منزل آقای دکتر مصدق فرار می‌کند. راننده اتومبیل نیز کیف مزبور را برداشته و از آن محل دور می‌شود تا روز شنبه سی‌ویکم مرداد آن را تحویل وزارت خارجه می‌دهد.

نظرات بینندگان