arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۸۷۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
گاردین:

ناامنی گسترده داده ها در اپل افشا شد / هکرها طی بیش از 2 سال مشغول رصد اطلاعات خصوصی هزاران کاربر آیفون بوده اند

به نظر می رسد طلسم امنیت آیفون مدت ها است که شکسته است چرا که بر اساس اطلاعاتی که از سوی کارشناسان امنیتی گوکل منشر شده است، طی بیش از دو سال گذشته گروهی از هکرها موفق شده اند داده های کاربران آیفون را رصد کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نظر می رسد طلسم امنیت آیفون مدت ها است که شکسته است چرا که بر اساس اطلاعاتی که از سوی کارشناسان امنیتی گوکل منشر شده است، طی بیش از دو سال گذشته گروهی از هکرها موفق شده اند داده های کاربران آیفون را رصد کنند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از گاردین، هکرها نه تنها می توانستند پیام و تماس های عادی کاربران را بازدید کنند، بلکه قادر بودند از سرورهای مخرب داده های تصویری و حتی پیام های افراد در شبه های اجتماعی را تحت نظر بگیرند.

به نظر می رسد سیستم عامل های iOS 10 و iOS 12 در این هک هدف قرار گرفتند. محققان تیم امنیتی گوگل یک عملیات هک بی سابقه آیفون ، که به هزاران کاربر در هر هفته حمله می کرد را شناسایی کرده اند. البته این مسئله در ماه ژانویه خاتمه یافته اما تعداد قربانیان بی شمار است. این عملیات که دو سال و نیم به طول انجامید ، از مجموعه کوچکی از وب سایتهای هک شده برای ارائه بدافزار به آیفون بازدید کنندگان استفاده می کرد. کاربران به سادگی با مراجعه به سایت ها به خطر افتادند. درواقع هیچ گونه تعاملی لازم نبود و برخی از روش های مورد استفاده هکرها حتی روی تلفن های کاملاً به روز نیز تأثیر گذاشته است.

پس از هک شدن ، عمیق ترین اسرار کاربران در معرض بازدید هکرها قرار می گرفت. موقعیت مکانی آنها هر دقیقه بارگذاری می شد. صفحه کلید دستگاه آنها ، حاوی تمام گذرواژه‌ها ، بارگیری می شد و حتی سابقه چت آنها در برنامه های محبوب از جمله واتس اپ، تلگرام و آی مسیج مورد رصد بود. افزون بر این ها جی میل و دفترچه تلفن نیز در اختیار هکرها بود.

تنها عملی که می توانست این نظارت را مختل کند وقتی بود که کاربر تلفن خود را راه اندازی مجدد می کرد. در این صورت این نفوذ پاک می شد مگر آن که کاربر مجددا به سایت مخرب وارد می شد. با این حال ، به گفته یان بیر ، یک محقق امنیتی در گوگل: "با توجه به وسعت اطلاعات سرقت شده ، مهاجمان ممکن است با استفاده از نشانه های احراز هویت سرقت شده از صفحه کلید ، حتی پس از از دست دادن این نفوذ ، بتوانند دسترسی مداوم به حساب ها و خدمات مختلف یا به عبارتی دقیق تر بگوییم دسترسی به دستگاه را حفظ کنند. "

بیر عضو Project Zero است؛ تیمی از هکرهای کلاه سفید در داخل گوگل که برای پیدا کردن آسیب پذیری های امنیتی در فناوری های رایج ، صرف نظر از اینکه توسط چه کسی تولید می شود ، کار می کنند. این تیم بخاطر رویکرد سختگیرانه خود در مورد افشای مشکلات مختلف  بحث برانگیز شده است.

همه کارهایی که کاربران می توانند انجام دهند این است که از این واقعیت آگاه شوند که بهره برداری گسترده هنوز هم وجود دارد و ایمن تر رفتار کنند و وارد هر سایتی نشوند یا از هر سایتی دانلود نکنند. گوگل اعلام کرده است که مشکلات امنیتی را در 1 فوریه به اپل گزارش داده است. اپل سپس بروزرسانی سیستم عامل خود را منتشر کرد که این نقص ها را در 7 فوریه حل کرد.

نظرات بینندگان