arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۹۲۳۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸

رژیم غذایی پرچرب محافظ جنین در مقابل آلزایمر

مطالعه جدید نشان می دهد جنین مادری که دارای رژیم غذایی پرچرب است دارای بهبود چشمگیری در عملکرد سیناپسی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مطالعه جدید نشان می دهد جنین مادری که دارای رژیم غذایی پرچرب است دارای بهبود چشمگیری در عملکرد سیناپسی است.

 

مطالعه اخیر نشان داده است که رژیم غذای پرچرب در طول بارداری از جنین در مقابل تغییرات در مغز که منجر به آلزایمر در اینده می‌شود محافظت می‌نماید.

 

«دومنیکو پراتیکو»، پژوهشگر ارشد از بنیاد تحقیقات الزایمر اسکات ریچاردز آمریکا، در این باره می‌گوید: «در انسان‌ها مشخص شده است که افرادی که مادرشان بعد از سن ۶۵ سال مبتلا به الزایمر می‌شود در معرض ریسک بالا ابتلاء به این بیماری در همان سن قرار دارند.»

 

به نظر می‌رسد فاکتورهای ژنتیکی منتقل شده از مادر به نوزاد، توضیح اصلی این پدیده باشد، اما تاکنون هیچ ژنی در راستای توضیح انتقال بیماری آلزایمر از طریق مادر شناسایی نشده است.

 

برای فهم بهتر رابطه منحصربه فرد بین بیماری آلزایمر مادر و خطر ابتلاء جنین به این بیماری، محققان به بررسی چربی موش‌های مادر در طول بارداری شأن پرداختند. این موش‌ها به طورمهندسی شده مبتلا به الزایمر شده بودند.

 

موش‌های باردار از ابتدا تا پایان بارداری با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند. بعد از تولد نوزاد، مادران به رژیم غذایی نرمال خود بازگشتند.
در سن ۱۱ ماهگی، نوزاد در معرض تست‌های رفتاری به منظور ارزیابی توانایی و حافظه یادگیری قرار گرفت.

 

دکتر پراتیکو در ادامه می‌افزاید: «ما دریافتیم حیوانات دارای مادرانی که در زمان باردری شأن رژیم غذایی پرچرب داشتند مهارت‌های یادگیری و حافظه بهتری در مقایسه با سایر نوزادان داشتند.»

 

به گفته محققان، رژیم غذایی پرچرب مادر در زمان بارداری موجب بهبود چشمگیر عملکرد سیناپسی در مقایسه با مادران دارای رژیم غذایی نرمال می‌شود. سیناپس‌ها که محل تلاقی نورون‌ها هستند، نقش مهمی در یادگیری و تشکیل حافظه دارند.

 

منبع: مهر
نظرات بینندگان