arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۰

دیدار سه ساعته کاسترو و احمدی نژاد

ملاقات رئیس جمهور کشورمان و فیدل کاسترو بیش از سه ساعت طول کشید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


ملاقات رئیس جمهور کشورمان و فیدل کاسترو بیش از سه ساعت طول کشید.

احمدی‌نژاد و فیدل کاسترو مهمترین مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای بویژه موضوع تبعات نظام ناعادلانه حاکم بر جهان، ضرورت خلع سلاح هسته‌ای، تقویت روابط ملت‌های انقلابی، تلاش برای برپایی صلح و امنیت در جهان و مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
 
رییس جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب کوبا همچنین بر ضرورت همگرایی و اتحاد کشورهای انقلابی و تلاش همه جانبه برای اصلاح مناسبات ناعادلانه حاکم بر جهان با ایستادگی و مقاومت ملت‌ها در برابر زیاده‌خواهی مستکبران و قدرت‌های زورگو تاکید کردند.
 
احمدی‌نژاد در این دیدار با تجلیل از شخصیت انقلابی و برجسته فیدل کاسترو گفت: همه ملت‌های جهان بویژه انقلابیون با نام فیدل کاسترو آشنا بوده و برای شخصیت انقلابی و مردمی شما احترام فراوانی قائل هستند.
 
رییس جمهور با بیان اینکه دو ملت ایران و کوبا آرمان و دیدگاه مشترکی نسبت به مسایل و موضوعات بین‌المللی دارند، گفت: با توجه به اینکه نظام سرمایه‌داری به پایان راه خود رسیده است، دو ملت بزرگ ایران و کوبا، در شرایط کنونی مسئولیت سنگینی در برپایی نظم جدید جهانی بر محور عدالت و انسانیت دارند.
 
وی با اشاره به هجمه سنگین مستکبران علیه ملت‌های مستقل و عدالت‌خواهی مانند ایران و کوبا اظهار داشت: در شرایطی که امپریالیسم همه توان خود را علیه ما بسیج کرده است، ملت‌های مستقل جهان با انسجام و همبستگی و تقویت همکاری‌ها و تعاملات خود می‌توانند دشمنان را بیش از گذشته ناکام و مأیوس سازند.
 
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: امروز به فضل الهی ملت‌ها بیدار شده و از حق حاکمیت و تعیین سرنوشت خود دفاع می‌کنند و دیگر اجازه نخواهند داد اقلیتی زورگو و زیاده‌خواه اراده خود را بر آنها تحمیل کنند.
 
رییس جمهور در ادامه بر افزایش روزافزون مناسبات تهران – هاوانا تاکید کرد و گفت: روابط گسترده و نزدیک دو کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به نفع دو ملت و تمامی ملت‌های دوستدار عدالت و آزادی است.
 
فیدل کاسترو رهبر انقلابی کوبا نیز در این دیدار مقاومت ملت ایران در مقابل امپریالیسم و قدرت‌های زورگو را ستودنی و درس‌آموز توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با ایستادگی و مقاومت در برابر مستکبران، جایگاه برجسته‌ای در مناسبات جهانی و در بین ملت‌ها پیدا کرده است و این جایگاه ارزشمند می‌تواند کانون امید ملت‌های جهان باشد.
 
وی با اشاره به اینکه اخبار ایران و سخنرانی‌ها و مطالب دکتر احمدی‌نژاد را به طور روزانه پیگیری می‌کند، با تاکید بر موافقت خود با ایده‌ها و نظریات دکتر احمدی‌نژاد در خصوص مسایل جهانی اظهار داشت: بنده نیز معتقدم که امپریالیسم در حال فرو پاشی است و چاپ دلارهای بدون پشتوانه یک کلاهبرداری بزرگ از سوی سرمایه‌داران علیه سایر ملت‌های جهان می‌باشد.
 
کاسترو با اشاره به اینکه ایران و کوبا از روابط استراتژیک و راهبردی برخودار هستند، بر ضرورت هماهنگی و تعاملات هر چه نزدیکتر تهران – هاوانا در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد.
 
رهبر انقلاب کوبا خاطرنشان کرد: دنیا به سمت ایده‌های عدالت‌طلبانه در حال حرکت است و ملت‌ها باید در مسیر رفع مشکلات جهانی، از جمله تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای قدرت‌های زیاده‌خواه، با یکدیگر همکاری و مشارکت کنند و امروز موضوع خلع سلاح هسته‌ای یک ضرورت جهانی است.
 
وی با بیان اینکه توطئه‌های امپریالیسم به صورت غیرعادلانه علیه ملت ایران شکل گرفته است، اظهار داشت: همبستگی و همکاری کشورهای انقلابی با یکدیگر می‌تواند گام مؤثری در شکست اینگونه توطئه‌های مستکبران باشد.
دیدار روسای جمهور ایران و کوبا
روسای جمهور ایران و کوبا با اشاره به مقاومت این دو ملت بزرگ در برابر فشارهای امپریالیسم به سرکردگی آمریکا، بر گسترش اتحاد و همبستگی دو ملت در مقابل زیاده خواهی های امپریالیسم تاکید کردند.
 
محمود احمدی نژاد شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در دیدار رائول کاسترو رییس جمهور کوبا، ظرفیت همکاری بین دو کشور را گسترده و متنوع دانست و گفت: با شناسایی و فعال کردن ظرفیت‌های همکاری می توان مناسبات دو کشور را تا حداکثر ممکن گسترش داد.
 
رییس جمهور، اهمیت گسترش همکاری‌های منطقه‌ای ایران و کوبا را مورد تاکید قرار داد و افزود: با گسترش و تقویت همکاری های منطقه‌ای می توان در مسیر مقاومت در مقابل دشمنان عدالت و انسانیت گام های موثری برداشت.
 
احمدی نژاد "سیاک" (یکی از سازمان های همکاری منطقه ای آمریکای لاتین) را نمونه بسیار خوبی از توانایی ملت های مستقل و عدالتخواه دانست و اظهار داشت: این سازمان مبتنی بر اعتماد به نفس ملی و منطقه ای شکل گرفته است.
 
رائول کاسترو رییس جمهور کوبا نیز در این دیدار با اظهار رضایت از روابط رو به گسترش تهران – هاوانا تعمیق و تحکیم روزافزون روابط دو کشور در ابعاد مختلف را مورد تاکید قرار داد.
 
کاسترو همگرایی مثبت و سازنده ای را که در منطقه آمریکای لاتین بوجود آمده است، طلیعه پیدایش آمریکای لاتینی مستقل و آزاد دانست.
 
رییس جمهور کوبا، التزام و وحدت ملت‌های آزاده را سرمایه ارزشمندی برای استقلال و آزادی و دستیابی به صلح پایدار دانست.
 
کاسترو با تمجید از سخنان احمدی نژاد در دانشگاه هاوانا آن را دارای مطالبی بسیار ارزشمند و حرف دل همه عدالتخواهان جهان دانست.
نظرات بینندگان