arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۷ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۸

لایو خبر - ۱۵ شهریور ۹۸

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: به توانمندی‌های نظامی ایران احترام می‌گذارم / سرنگونی پهپاد آمریکایی نشان بلوغ توانمندی‌های نظامی ایران است
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۲۳:۰۳

«جوزف دانفورد»، رئیس‌ ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا درباره توانمندی‌های نظامی ایران اظهارنظر کرد. این را می‌توانم بگویم که ایران تلاش‌های زیادی برای توسعه توانمندی‌های خود در زمینه موشک‌های بالیستیک، توانمندی‌ موشک‌های کروز و توانمندی‌های سایبری کرده است. من به این توانمندی‌ها احترام می‌گذارم

سردار جلالی: عطرهای فرانسوی قرار است بوی تعفن آمریکا را بپوشانند / اینستکس قلابی است / وقتی ناخدای هندی‌تبار بین عزت و پول، عزت را انتخاب می کند برخی در ایران نسخه مصالحه و تسلیم در برابر آمریکا برای ملت می‌پیچند
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۲۳:۰۱

سردار غلامرضا جلالی با اشاره به رد رشوه میلیونی آمریکایی‌ها از سوی ناخدای کشتی آدریان دریا گفت: آمریکایی که برای برخی غرب‌زده‌ها اوج اخلاق و تمدن بشری است از هیچ اقدام غیراخلاقی برای تضییع حقوق ملت آزاده ایران دریغ نمی کند.

وی افزود: چه طور وقتی ناخدای هندی‌تبار بین عزت و پول، عزت را انتخاب می کند برخی در ایران نسخه مصالحه و تسلیم در برابر آمریکا برای ملتی می‌پیچند که هزاران شهید برای استقلالش هدیه کرده است.

جلالی با تاکید بر اینکه دوران قلدری آمریکا و دزدی دریایی به سر آمده است؛ خاطرنشان کرد: زور آمریکا آنقدرها هم که در گوش ما خوانده‌اند پرزور نیست که اگر بود امروز آدریان دریا بیخ گوش فلسطین اشغالی پرسه نمی‌زد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه مقاومت همراه با دیپلماسی عزت مندانه در برابر دشمن راهبرد اصلی کشور است؛ گفت: توجه به مکر مکرون، بی توجهی به اینستکس قلابی، حذف تحریم ها یا بخش مهم آن بعنوان پیش شرط مذاکره و پاسخ به اقدامات آمریکا از نکات مهمی است که باید در دستور کار باشد

عربستان همه متهمان حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام را تبرئه کرد
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۱۸:۰۹

روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» به نقل از روزنامه «المدینه» عربستان سعودی جمعه (۱۵ شهریور) نوشت که دادگاه کیفری مکه طی رأی اولیه، شرکت «بن‌لادن» را که یکی از بزرگترین شرکت‌های پیمانکاری در غرب آسیا است، از اتهام کوتاهی در حادثه مذکور تبرئه کرده است.

این دادگاه اعلام کرده است که کوتاهی متهمان در پرونده سقوط جرثقیل محرز نشده است و از دادستانی کل عربستان خواسته از الزام شرکت بن‌لادن به پرداخت دیه به مصدومان و خانواده‌های قربانیان صرف نظر کند.

دادگاه کیفری مکه سال ۲۰۱۷ طی حکم اولیه رای به تبرئه ۱۳ کارمند شرکت سعودی مذکور داده بود. این دادگاه در رأی خود به این استناد کرده است که روز سقوط جرثقیل در مسجد الحرام روز تعطیل بوده و جرثقیل در وضعیت سالم و امنی قرار داشت و هیچگونه کوتاهی از جانب شرکت بن‌لادن و کارمندان آن دیده نشده است.

در حادثه سقوط جرثقیل در روز یازدهم سپتامبر ۲۰۱۵، ۱۰۷ نفر از زائران کشته و ۲۳۸ تن دیگر زخمی شدند.

آدریان دریا نفت خود را در سوریه تخلیه کرد
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۱۷:۴۶

پایگاه خبری میدل ایست آی به نقل از منابع غیررسمی اعلام کرد نفتکش آدریان دریا که چندی پیش توسط نیروهای انگلیسی در جبل الطارق توقیف شده بود محموله نفت خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه کرده است.

توضیحات ذوالنوردرباره برادران صدرالساداتی
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۱۷:۱۱

لایو خبر - ۱۵ شهریور ۹۸

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر مفقود شدن حجت الاسلام صدرالساداتی ابیان کرد: آقایان صدرالساداتی ربوده و مفقود نشدند و کسی هم آنها را به جایی منتقل نکرده است.

وی افزود: خودشان در مسیر قم-تهران یعنی اطراف مجموعه خدماتی مهتاب، تصمیم می گیرند که موبایل های خود را خاموش کنند و به قم برگردند که نهایتا این تصمیم را اجرایی و موبایل خود را خاموش کرده و به قم برمی‌گردند.

نماینده مردم قم در ادامه بیان کردند: آنها به منزل برادر آقای غفاری (غفار عباسی مراغه ای) می‌روند و به کسی هم خبر نمی دهند. ذوالنوری ادامه داد: آنجا در منزل برادر آقای غفاری حضور داشتند و خانواده آنها نیز بی اطلاع بودند.

علم‌الهدی: کاری می‌کنند که رهبری در مقابل عمل انجام شده قرار گیرد تا مردم را در مقابل رهبری قرار دهند
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۱۷:۰۴

حجت الاسلام علم الهدی گفت: ۱۶ ماه است که آمریکا از برجام خارج شده و شما کل مراوده اروپا را ببینید و تحلیل کنید. روزی که آمریکا می‌خواست از برجام برود گفت اگر کاری می‌کنید که ایران در تعطیلی غنی سازی بماند، من بروم بیرون و‌ آنها به آمریکا قول دادند. اروپا و آمریکا دو جریان نیست و یک جریان است. ما را با اس پی وی معطل کردند و حالا بحث اینستکس را مطرح کردند. حالا گفتند ۱۵ میلیارد می‌گذاریم و دیروز وزیر دارایی فرانسه رفته ببیند آمریکا موافق است یا مخالف. دنیای ارتباطات است. بحث کلک زنی است. می‌خواهند ما را در تعهدات لعنتی برجام نگه دارند.

وی افزود: کاری می‌کنند که رهبری در مقابل عمل انجام شده قرار گیرد که هر وقت خواست مقابله کند توپ مشکلات را به زمین ایشان بیندازند و مردم را در مقابل رهبری قرار دهند.

تکذیب تشکیل نیروی هوایی حشد شعبی؟
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۱۲:۰۷

سایت الحشد به نقل از یک منبع در الحشد الشعبی اعلام کرد که سند منتشر شده درباره دستور نایب رئیس این سازمان برای تشکیل پدافند هوایی صحت ندارد.

برخی از منابع خبری پنجشنبه (روز گذشته) از صدور دستور تازه‌ای از سوی «ابو مهدی المهندس» رئیس سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق خبر دادند.

این منابع سندی را که منتسب به المهندس بود، منتشر و اعلام کردند که وی دستور داده است اداره نیروی هوایی سازمان الحشد تشکیل شود.

رئیس کمیسیون قضایی: احتمالا گام چهارم ایران پایان برجام باشد
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۱۰:۲۵

رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: به نظر می‌آید اگر اروپایی‌ها نتوانند تعهدات خود را انجام دهند، گام چهارم ایران پایان برجام بوده و این توافق کأن‌لم یکن شود.

الله‌یار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت افزود: اگر گام سوم برداشته شود و به گام چهارم برسد برجام به نوعی رو به احتضار و اضمحلال است و عملاً برجام کأن‌لم یکن می‌شود.

موگابه درگذشت
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۱۰:۲۱

لایو خبر - ۱۵ شهریور ۹۸

رابرت موگابه، رئیس جمهوری پیشین زیمبابوه در ۹۵ سالگی درگذشت. دفتر ریاست جمهوری زیمبابوه روز جمعه با انتشار توییتی مرگ رابرت موگابه رئیس جمهوری پیشین را تایید کرد.

وی از سال 1987 تا 2017 میلادی به 30 سال رئیس جمهوری زیمبابوه بود و سپس در نوامبر سال 2017 توسط نظامیان دستگیر شد و در بازداشت خانگی قرار گرفت.

پوتین: به ترامپ پیشنهاد خرید موشک‌های روسیه را دادم
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۱۰:۲۰

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه پنجشنبه گفته در ماه جولای در اجلاس ۲۰۱۹ «مجمع اقتصادی شرقی» در شهر «ولادی‌وستوک» به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد داده موشک‌های مافوق صوت روسیه را خریداری کند.

پوتین گفت: «گفتم دونالد "اگر می‌خواهی، می‌توانیم [این موشک‌ها را] به شمار بفروشیم و اینطور فوراً توازن در همه چیز برقرار می‌شود."»

رئیس‌جمهور روسیه اضافه کرد: «اما آنها گفتند که به زودی این سلاح‌ها را خودشان خواهند ساخت. شاید این کار را انجام دهند، ولی وقتی ما هزینه کرده‌ایم چرا می‌خواهند پول تلف کنند.»

آمریکا: قصد توقیف «آدریان‌‌دریا» را نداریم
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۱۰:۱۹

«مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) ادعا کرد طرحی روی میزش برای توقیف نفتکش ایران، «آدریان‌‌دریا» قرار ندارد.

این نفتکش که نامش سابقاً «گریس‌۱» بود بعد از آزادی توسط دولت محلی جبل طارق به «آدریان‌دریا» تغییر نام داد. تفنگداران دریایی انگلیس دو ماه پیش این نفتکش را توقیف کردند. دولت محلی جبل طارق حدود سه هفته پیش آن را آزاد کرد.

گوترش برای اولین بار تاثیر تحریم‌ها بر «مردم ایران» را تایید کرد
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۱۰:۱۷

گوترش دبیرکل سازمان ملل برای اولین بار تاثیر تحریم‌ها بر «مردم ایران» را تایید کرد. او گفت: تحریم‌های آمریکا بر خدمات بشردوستانه آثار منفی داشته و از دسترسی ایران به ۱۰ میلیارد دلار درآمد نفتی از ماه مه ۲۰۱۸ تا کنون ممانعت کرده.

او همچنین گفت که بر اثر تحریم ها  ایران با کمبود ۸۰ مورد دارویی مواجه است.

رئیس جدید اینستکس انتخاب شد
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۰۸:۱۶

لایو خبر - ۱۵ شهریور ۹۸

مجله «اشپیگل» بامداد جمعه اعلام کرد، در مذاکرات وزارت امورخارجه آلمان با دیگر شرکای اروپایی، «میشائیل بوک» سفیر پیشین آلمان در کشورهای کلمبیا، مصر و سوئد به عنوان رئیس جدید سازو کار مالی اروپا با ایران (اینستکس) انتخاب شد.

پیش از این «برند اربل» اولین رئیس اینستکس در اوایل ماه آگوست (مرداد) از پست خود استعفا کرد.

بوک سال ۱۹۸۳ وارد وزارت امورخارجه آلمان شد. وی سابقه خدمت در کشورهایی چون تایلند، اردن و اسپانیا را نیز در کارنامه خود دارد.

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۰۷:۴۷

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان