arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۹۷۱۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۸ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۸

واکنش حماس به استعفای فرستاده ویژه ترامپ: معامله قرن برای همیشه دفن خواهد شد

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پنجشنبه شب در واکنش به استعفای "جیسون گرینبلات" فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا به مذاکرات صلح خاورمیانه گفت: مقاومت معامله قرن را برای همیشه در خاک دفن خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پنجشنبه شب در واکنش به استعفای "جیسون گرینبلات" فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا به مذاکرات صلح خاورمیانه گفت: مقاومت معامله قرن را برای همیشه در خاک دفن خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری "فلسطین الیوم"، "حازم قاسم" در حساب توئیتری خود نوشت: مقاومت ملت ما قادر است، مانع از عملی شدن معامله قرن شود.، چرا که عامل سقوط کابینه نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نوامبر گذشته (آبان/ آذرماه ۹۷) بود، مقاومت ملت فلسطین بود.

سخنگوی حماس نوشت: دولت آمریکا تاکنون معامله قرن را اعلام نکرده است و امروز می بینیم که گرینبلات استعفا می کند، این درحالی است که اصرار ملت فلسطین بر مقابله با این معامله افزایش یافته است و مقاومت آنها این طرح (سازش) را برای همیشه در خاک دفن خواهند کرد.

جنبش فتح فلسطین به رهبری "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز به استعفای نماینده ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا واکنش نشان داد و آن را دلیلی بر شکست سیاست های کاخ سفید دانسته است.

"منیر الجاغوب" رئیس دفتر اطلاع رسانی فتح در حساب کاربری اش در توئیتر نوشت: اگر چه استعفای گرینبلات به معنای پایان طرح "معامله قرن" نیست، اما اعتراف واضح و روشنی است، مبنی بر این که دولت واشنگتن با پیامدهایی روبه روست که فرستاده های ناپخته، توانایی مقابله با آن را ندارند.

وی اضافه کرد: زمان آن فرا رسیده است که دولت ترامپ به شکست طرح خود اعتراف کند و از تنگنایی خارج شود که نتانیاهو برای آن ایجاد کرده است، چرا که هر طرحی که موضوع تشکیل دو کشور مستقل را نادیده بگیرد و حقوق قانونی ملت فلسطین را زیر پا بگذارد، شکست خواهد خورد.

منابع خبری غربی و رژیم صهیونیستی شامگاه پنجشنبه گزارش دادند، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در مذاکرات صلح خاورمیانه به زودی و به خاطر آن که اجرای طرح موسوم به "معامله قرن" به تأخیر می افتد، از سمت خود استعفا می کند.

برخی از از تحلیلگران، این استعفا را ضربه سنگینی به "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی می دانند، زیرا وی امیدوار بود که این طرح پیش از انتخابات کنست اعلام شود و وی بتواند از این موضوع به سود خود، بهره برداری کند.

گرینبلات، مرد شماره یک دولت ترامپ بود تا طرح سازش آمریکا موسوم به "معامله قرن" را در طول دوسال و نیمی که این سمت را برعهده داشته، به انجام برساند.

معامله قرن، طرح آمریکایی است که در آن بیت المقدس و بخش‌های اشغالی از کرانه باختری که شهرک‌های صهیونیست نشین در آنها ساخته شده، به رژیم اشغالگر واگذار و بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینی مادری شان کلاً منتفی خواهد شد.

این طرح همچنین شامل چشم‌پوشی فلسطینی‌ها از حق بازگشت به سرزمین خود است که طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخته شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان