arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۹۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸

رئیس پارلمان لبنان: تنها طرفی که باید درباره نقض قطعنامه ۱۷۰۱ بازخواست شود، اسرائیل است

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در دیدار با هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل تأکید کرد، رژیم صهیونیستی است که مکرر قطعنامه 1701 را نقض می‌کند و باید برای آن بازخواست شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس پارلمان لبنان در دیدار با هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل تأکید کرد، رژیم صهیونیستی است که مکرر قطعنامه 1701 را نقض می‌کند و باید برای آن بازخواست شود.

به گزارش فارس، «یان کوبیچ» هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار کرد و در این دیدار تحولات جنوب لبنان و مرز با فلسطین اشغالی بحث و بررسی شد.

بر اساس گزارش شبکه «المنار»، بری در این دیدار بر پایبندی لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل تأکید و اعلام کرد: تنها طرفی که باید درباره نقض روزانه قطعنامه ۱۷۰۱ از او سوال شود، اسرائیل است.

دیدار مذکور پس از آن صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی در سوم شهریورماه با دو پهپاد به ضاحیه بیروت تجاوز کرد و بر اساس گزارش روزنامه لبنانی «النهار» این پهپادها آماده عملیات ترور بودند.

تل‌آویو در همین تاریخ حمله‌ای به سوریه داشت و در این حمله دو عضو حزب‌الله را به شهادت رساند.

حزب‌الله لبنان در پاسخ به این اقدامات، دهم شهریورماه یک خودروی زرهی صهیونیستی را در نزدیکی شهرک صهیونیستی «آویویم» هدف قرار داد.

یان کوبیچ جمعه (دیروز) دیداری هم با «میشل عون» رئیس جمهور لبنان داشت. عون در این دیدار گفت که تجاوز رژیم صهیونیستی به منطقه «الضاحیه» در جنوب بیروت نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است.

به نوشته پایگاه خبری النشره، او گفت: «هر تجاوزی به حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان با دفاع مشروع پاسخ داده خواهد شد و اسرائیل مسئول تمامی عواقب آن است.» (جزئیات بیشتر)

قطعنامه ۱۷۰۱ که در تاریخ ۱۱ آگوست ۲۰۰۶ در سازمان ملل تصویب شد خواستار پایان دادن به جنگ ۳۳ روزه میان اسرائیل و لبنان شد. دولت لبنان نیز در ۱۲ آگوست به اجماع ، با این قطعنامه موافقت کرد. در ۱۳ آگوست ائتلاف حکومتی رژیم صهیونیستی نیز این قطعنامه را ۲۴ رأی مثبت و یک رأی ممتنع تصویب کرد و این آتش‌بس در ۱۴ آگوست و در ساعت هشت (به وقت محلی) اجرایی شد.

نقض قطعنامه ۱۷۰۱ به دست رژیم صهیونیستی همواره محل اعتراض مقامات مختلف لبنان بوده است؛ میشل عون دو سال پیس اعلام کرد رژیم اسرائیل بیش از یازده هزار بار قطعنامه پایان جنگ ۳۳ روزه را نقض کرده است (جزئیات بیشتر).

نظرات بینندگان