arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۹۹۷۸
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۷ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸

دویچه وله: سیاست آتش‌افروزی بن سلمان عربستان را در باتلاق یمن فرو برد

پایگاه خبری شبکه دویچه وله در گزارشی تاکید کرد، اشتباه‌های استراتژیک ولی‌عهد جوان سعودی و ناکارآمدی ارتش عربستان در برابر نیروهای یمن، سعودی‌ها را هر روز بیشتر در باتلاق یمن فرو می‌برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

شبکه خبری «دویچه وله» در بخش سیاست و اقتصاد پایگاه اینترنتی عربی خود تاکید کرد، عربستان با فروتر رفتن در باتلاق جنگ یمن بهای تندروی در سیاست خارجی خود را می‌دهد که به گفته تحلیلگران در سال‌های اخیر شاهد یک سری اقدامات استراتژیک بی‌اثر بوده است.

در این یادداشت آمده است: برای پنجمین سال پیاپی یمن در حال جنگ بین نیروهای طرفدار دولت و حوثی‌های متهم به دریافت حمایت از طرف ایران است و از مارس 2015 یک ائتلاف نظامی عربی به رهبری همسایه سعودی یمن در حال حمایت از نیروهای دولت عبد ربه منصور هادی علیه گروه الحوثی است.

دویچه وله نوشت: از زمانی که محمد بن سلمان ۳۴ ساله ولی‌عهد عربستان شد این کشور سیاست منطقه‌ای سخت‌تری و خشن‌تری اتخاذ کرده است. به گفته تحلیلگران و کارشناسان امور عربستان شاهزاده جوان در پشت این سیاست سختگیرانه قرار دارد که محرک اصلی مداخله نظامی عربستان در یمن و بروز بحران با همسایه ثروتمند قطری آن بود.

به نوشته این وبگاه خبری، استراتژی یاد شده سعودی‌ها باعث شده است تا برخی از سرمایه گذاران از ورود به کشور نفت خیز عربستان دریغ کنند. در زمانی که این کشور به دنبال جذب بودجه خارجی برای ادامه برنامه اصلاحات با هدف متوقف کردن وابستگی به نفت خام است.

دویچه وله به بخشی از دیدگاه «بسمه المومنی» استاد دانشگاه واترلو در کانادا درباره سیاست کلی عربستان پرداخت که گفته است، سیاست عربستان سعودی مبتنی بر «ابتدا شلیک آتش (آتش افروزی) سپس پرسیدن سوال‌هاست». با توجه به این که سیاستی مبتنی بر شتابزدگی است که شامل یک استراتژی بلند مدت نمی‌شود.

این وبگاه خبری افزود: به نظر می‌رسد عربستان پس از قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری کشورش در استانبول در سال گذشته درصدد کاستن از شدت این سیاست رادیکالی است. به ویژه با توجه به اینکه مجددا به استفاده از مقامات کهنه کار در دایره قدرت بازگشته و دستیاران جوان از دایره ولی‌عهد دور شدند. زیرا جنایت قتل خاشقچی چهره ولی‌عهد را به عنوان یک اصلاح طلب لکه دار کرد و روابط سعودی و آمریکا را در معرض خطر قرار داد.

عربستان برای ایفای نقش رهبری آماده نیست

دویچه وله آورده است: با توجه به اینکه محمد بن سلمان هنوز اداره امور عربستان به ویژه سکان وزارت دفاع کشور را در دست دارد و به سرکوب مخالفانش هم ادامه می‌دهد، ناظران هرگونه تغییر واقعی در سیاست عربستان را رد می‌کنند.

به نوشته این وبگاه خبری، «حسین ابیش» پژوهشگر مؤسسه کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) در واشنگتن، گفت: در سال‌های اخیر الگویی از اشتباهات استراتژیک توسط عربستان سعودی وجود داشته است. بخشی از آن به این دلیل است که این کشور برای اولین بار نقش مستقل رهبری را در منطقه به عهده گرفته است.

وی توضیح داد: عربستان سعودی برای این نقش آماده نیست و ارتش سعودی برای انجام حمله‌های مهم خارجی ایجاد نشده است.

دویچه وله آورده است: ریاض در مارس ۲۰۱۵ وقتی در رأس یک ائتلاف نظامی برای حمله نظامی به یمن قرار گرفت که میلیاردها دلار برای آن هزینه برداشت به پیروزی سریع علیه حوثی‌ها امیدوار بود، اما در باتلاقی فرو ریخت که باعث بروز یک بحران بزرگ انسانی در فقیرترین کشور در شبه جزیره عربستان شد.

نیاز عربستان به توسعه زرادخانه نظامی خود

دویچه وله نوشت: جنگ یمن نیاز عربستان به مدرنیزه کردن ارتش عظیم و سنگین آن را نشان داد. کارشناسان هم معتقدند ارتش عربستان یک نیروی ناکارآمد است و آن را متهم کردند که مرتباً با حملات اشتباهی خود باعث کشتار غیرنظامیان شده است.

این وبگاه خبری افزود: اما مقامات عربستانی می‌گویند ریاض برای مقابله با آنچه تلاش ایران برای افزایش نفوذ در منطقه که آن را تهدیدی برای امنیت کشورشان خواندند سیاست خارجی سختی را دنبال کرده است اما این افدامات عربستان نتایج معکوس داده است.

در ادامه این گزارش آمده است: در هفته‌های اخیر، نیروهای منصور هادی که تحت حمایت عربستان سعودی هستند پس از درگیری با نیروهای جدایی‌طلب جنوب که ظاهرا با نیروهای منصور هادی در جنگ با حوثی‌ها متحد بودند از عدن، پایتخت موقت دولت منصور هادی بیرون رانده شدند. جدایی‌طلبان به دنبال احیای استقلال جنوب هستند، اما اقدامات اخیر آنها تأثیر منفی بر جنگ علیه حوثی‌ها گذاشته که از سال ۲۰۱۴ کنترل مناطق بزرگی از جمله پایتخت صنعا را بر عهده داشته اند.

حوادث جنوب همچنین اختلاف نظرها بین عربستان سعودی و امارات ، شریک اصلی در رهبری ائتلاف و حامی اصلی نیروهای جدایی طلب جنوب را آشکار کرد.

در پایان آمده است: امارات در ماه ژوئن از کاهش نیروهای خود در یمن خبر داد که به نظر می‌رسد تلاشی برای کاهش خسارات این کشور با افزایش تنش‌ها با ایران بوده باشد. مقامات دولت منصور هادی گفت‌وگوی تحت حمایت عربستان را تنها راه خلاصی از حوادث جنوب یمن با تحمل کمترین خسارت ممکن می‌خوانند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان