arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸

آمریکا: کره شمالی قبل از آنکه دیر شود مذاکرات هسته‌ای را از سر بگیرد

آمریکا به کره شمالی هشدار داد، بیش از این و تا قبل از آنکه خیلی دیر شود جلوی از سرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را نگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا به کره شمالی هشدار داد، بیش از این و تا قبل از آنکه خیلی دیر شود جلوی از سرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را نگیرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، استفان بیگان، فرستاده ویژه آمریکا به کره شمالی در یک سخنرانی در دانشگاه میشیگان گفت: اگر قرار باشد ما در این فرآیند به موفقیت برسیم باید کره شمالی دست از تلاش برای مانع‌ ایجاد کردن بر سر راه مذاکرات برداشته و به جایش تلاش کند تا فرصت هست، به دنبال فرصتهای بیشتر برای تعامل باشد.

مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای میان آمریکا و کره شمالی در پی دیدار تاریخی دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ژوئن 2018 در سنگاپور شروع شد.

این دو رهبر در ماه فوریه برای دومین بار نشستی با یکدیگر در شهر هانوی پایتخت ویتنام داشتند هر چند که نشست دوم آن ها بدون حصول توافقی بی نتیجه ماند. سومین نشست آنها نیز ماه ژوئن گذشته در منطقه غیرنظامی شده واقع در مرز دو کره اتفاق افتاد که در آن دو طرف بر سر از سرگیری مذاکرات دو کشور در سطح کاری توافق کردند هر چند که این اتفاق هنوز رخ نداده است.

در هفته های اخیر کره شمالی چند سری آزمایش موشکهای کوتاه برد انجام داده است.

استفان بیگان در سخنرانی خود تصریح کرد: ما خطاب به کره شمالی تصریح کرده‌ایم که آماده تعامل با آنها به مجرد شنیدن تمایل متقابل آنها برای این امر هستیم. ما آمادگی داریم اما نمی‌شود که برای این منظور تنها ما اقدام کنیم.

بیگان ادامه داد: ما باید به شکلی فشرده مذاکرات را به جریان بیندازیم.

این فرستاده ویژه آمریکا در عین حال از دورنمای "اتخاذ تدابیری فوری" در صورت پیشرفت قابل توجه مذاکرات در دور کردن دو کشور از خصومت و بی اعتمادی صحبت کرد.

بیگان خاطر نشان کرد: این واضح است که دو طرف می‌توانند سریعا بر سر اقدامات چشمگیری توافق کنند که به مردم کشورهای ما و به جهان نشان دهد روابط آمریکا و کره شمالی به سطحی رسیده که دو کشور به شکلی غیرقابل بازگشت از درگیری دور شده‌اند. با این حال وی توضیح بیشتری در خصوص این که منظورش از این اقدامات چه اقداماتی است نداد.

او در عین حال مجددا از ایده تعامل مرحله‌بندی شده میان آمریکا و کره شمالی که از سوی برخی کارشناسان مطرح شده و مورد حمایت کره شمالی نیز قرار گرفته انتقاد کرد. به موجب این طرح پیشنهادی، واشنگتن به صورت تدریجی تحریمها علیه کره شمالی را در ازای اقدامات این کشور به سمت خلع سلاح هسته‌ای کاهش می دهد.

نظرات بینندگان