arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸

وقتی ریتم سینه‌زنی محرم موسیقی فیلم شد/ خاطره‌ای از مرحوم سلحشور

آهنگساز فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی و آثار نمایشی متعدد همزمان با ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) از تجربه آهنگسازی تعدادی از فیلم‌های عاشورایی گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آهنگساز فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی و آثار نمایشی متعدد همزمان با ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) از تجربه آهنگسازی تعدادی از فیلم‌های عاشورایی گفت.

محمد فرشته‌نژاد آهنگساز فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی و آثار نمایشی 

ضمن بیان خاطراتی کوتاه از تجربه آهنگسازی آثار تصویری و نمایشی با مضامین عاشورایی توضیح داد: طی سال‌های اخیر تجربه‌های متفاوتی را در عرصه موسیقی فیلم آثاری سینمایی، تلویزیونی و نمایشی با مضامین عاشورایی داشته‌ام که همگی برایم تجربه‌های لذت بخش و ارزشمندی بوده‌اند و هیچ‌گاه آن‌ها را فراموش نخواهم کرد. یکی از این تجربه‌های شیرین ساخت موسیقی متن فیلم «دل‌شکسته» به کارگردانی علی رویین‌تن بود که همواره برایم دربرگیرنده خاطرات خوب و ماندگاری است.

وی افزود: من برای ساخت موسیقی فیلم چندین قطعه را طراحی کرده و آن را با علی رویین‌تن در میان گذاشتم اما هیچ کدام از این طرح‌ها به آن چارچوبی که مدنظرمان بود نزدیک نمی‌شد تا اینکه به‌صورت کاملا اتفاقی، حین مراسم عزاداری یکی از هیات‌ها، با نغمه‌ای در سینه‌زنی روبه‌رو شدم که به شدت بر دل و جانم نشست. بلافاصله به منزل رفتم و روی این نغمه اتودهایی را طراحی کردم که نتیجه آن به موسیقی فیلم «دل‌شکسته» رسید و بسیار خوشحالم که به لطف نگاه پرمهر سیدالشهدا(ع) توانست به دل مردم هم بنشیند.

این آهنگساز گفت: اگر روزی از من بپرسند که بارزترین اثر موسیقایی که برای سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) ساخته‌ام کدام است، به طور حتم در لحظه به فیلم «دل‌شکسته» اشاره می‌کنم. زیرا به قدری روی من تأثیر گذاشت که تا مدت‌ها نمی‌توانستم از فکر آن خارج شوم. موسیقی این فیلم برداشت شده از نغمات یک مجلس سینه‌زنی بود که به قول عبارت مشهور فیلم «روز واقعه» گویی «مرا فراخواند و راه را نشانم داد». این فضا به قدری روی من تأثیر داشت که من از روی این عبارت، تیتراژ فیلم را نیز طراحی کردم و نتیجه آن شد که مردم کار را پسندیدند.

فرشته‌نژاد همچنین درباره حضورش در مجموعه «قصه‌های تبیان» به کارگردانی زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور هم گفت: من در این پروژه به معنا و مفهوم مطلق کلمه تجربه‌هایی را اندوختم که بسیار توانست به من در ادامه راهم کمک کند.

وی افزود: این مجموعه خاستگاه قرآنی داشت و به خوبی خاطرم هست مرحوم سلحشور در جای جای فیلم برای ما آیاتی از قرآن کریم را می‌خواند تا ما با فضای کلی داستان در قسمت‌های مختلف پروژه آشنایی بهتری پیدا کنیم. او در انتقال مفاهیم قرآنی به موسیقی در قالب سریال، کمک‌های بسیاری به من کرد که در زندگی‌ام تاثیرگذار بود. البته در این راه راهنمایی‌های جمال شورجه و منصور براهیمی فضای مکملی را پدید آورد که برایم بسیار قابل احترام است.

این آهنگساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آهنگسازی آثار نمایشی با موضوع حضرت امام حسین(ع) اشاره کرد و توضیح داد: من طی سال‌های اخیر نمایش‌های زیادی را با این مضامین آهنگسازی کرده‌ام که از آن جمله می‌توانم به آهنگسازی نمایش «خاتون» به کارگردانی حسین عالم بخش اشاره کنم. موسیقی این اثر یک کار تلفیقی است که من تلاش کردم آن را در فضایی عاشقانه طراحی کنم. این نمایش اگر چه یک سوگواره در رثای حضرت رقیه (س) است اما من کوشش خود را انجام دادم تا مخاطب با آرامش توام با سوگواری به تماشای این نمایش بنشیند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان