arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸

ترکیه: باز کردن مرزهایمان به سوی آوارگانی که می‌خواهند به اروپا بروند، بلوف نیست

معاون رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای تاکید کرد که هشدار آنکارا درباره بازگشایی مرزهای اروپایی خود به سوی آوارگان سوریه بلوف نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترکیه: باز کردن مرزهایمان به سوی آوارگانی که می‌خواهند به اروپا بروند، بلوف نیست «فواد اوکتای» معاون رئیس جمهور ترکیه هشدار داد که بازگشایی مرزهای اروپایی ترکیه به سوی آوارگان نه تهدید است و نه بلوف.

وی که در مسیر ایتالیا برای حضور در مجمع «آمبروستی» با روزنامه «دیلی صاباح» مصاحبه می‌کرد، بر محدودیت ظرفیت ترکیه برای پذیرش آوارگان تأکید کرد.

اظهارات وی چند روز پس از آن مطرح می‌شود که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هشدار داد در صورتی که ترکیه حمایت‌های مورد انتظار درباره اوضاع ادلب را به دست نیاورد، مرزهای اروپایی خود به سوی آوارگان سوری را باز خواهد کرد.

اوکتای در ادامه مصاحبه خود گفت این گمان که ترکیه می‌تواند موج جدیدی از آوارگان را بپذیرد اشتباه است.

وی افزود که ترکیه نگهبان دیگر کشورها نبوده و هزینه بحران‌هایی که دیگر کشورها ایجاد می‌کنند را نخواهد پرداخت.

اردوغان هفته گذشته تهدید کرده بود که اگر آنکارا هیچ حمایت بین‌المللی دیگری برای تلاش‌های خود جهت مقابله با موضوع مهاجران سوری دریافت نکند، کشورش مجبور خواهد شد پناهندگان را روانه اروپا کند.

وی با بیان اینکه اروپا و جامعه جهانی کمک‌های لازم را برای نگهداری مهاجران سوری در ترکیه ارائه نکرده‌اند، تهدید کرد: «شاید لازم باشد که ما دروازه‌ها را بگشاییم.» 

ترکیه و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ به توافقی دست یافتند که بر اساس آن آنکارا پذیرفت به ازای دریافت کمک مالی از اتحادیه اروپا، از عبور پناهجویان سوری به سوی اروپا جلوگیری کند. در آن توافق، اتحادیه اروپا متعهد شد که ۶.۶ میلیارد دلار برای این توافق اختصاص دهد، اما طبق ادعای آنکارا، تا ژوئن (خرداد) ۲۰۱۹ فقط ۲.۴۵ میلیارد دلار از اتحادیه اروپا دریافت کرده است

منبع: فارس
نظرات بینندگان