arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸

حریت: ایران و ترکیه در مورد سوریه گفت‌وگو کردند

روزنامه حریت روز یکشنبه نوشت: وزیر امورخارجه ترکیه با همتای ایرانی خود در مورد کمیته تدوین قانون اساسی سوریه گفت‌وگو کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حریت: ایران و ترکیه در مورد سوریه گفت‌وگو کردنداین روزنامه به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت: «مولود چاووش‌اوغلو» و "محمد جواد ظریف" در این گفت‌وگوی تلفنی در مورد نشست آستانه نیز تبادل نظر کردند.  

روند صلح نشست آستانه با هدف پایان دادن به مناقشه سوریه، در ژانویه سال ۲۰۱۷ توسط روسیه، ایران و ترکیه آغاز شد.

یکی از مفاد توافقی که در روند نشست آستانه به دست آمد، تشکیل یک کمیته برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه است. گفته می‌شود فهرست شرکت‌کنندگان در این کمیته تقریبا نهایی شده است.

«گیر پدرسن» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز ماه گذشته اعلام کرد کمیته تدوین قانون اساسی این کشور ممکن است تا پایان ماه سپتامبر (۸ مهر) تشکیل شود.

وی با بیان اینکه مذاکره درباره اسامی اعضای کمیته مذکور رو به اتمام است، گفت: سازمان ملل ممکن است قبل از آغاز اجلاس مجمع عمومی در ۲۴ سپتامبر (۲مهر) توافق تشکیل کمیته مذکور را اعلام کند.

موضوع تشکیل این کمیته در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه با مشارکت نمایندگان دولت بشار اسد و مخالفان وی در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸  مورد توافق قرار گرفت. بر این اساس کمیته ۱۵۰ نفره برای ایجاد تغییرات در قانون اساسی فعلی سوریه تعیین خواهد شد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان