arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۲۳۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۸

نگاهی به انتخابات محلی روسیه / حزب پوتین یک‌سوم کرسی‌ها را در پارلمان مسکو از دست داد / از مشارکت پایین در مرکز تا حضور پررنگ در مناطق موردمناقشه کریمه و آبخازیا

انتخابات سران ۱۶ جمهوری روسیه، استان، شورای شهر یا محله و فرمانداری در تمام مناطق این کشور در حالی روز یکشنبه برگزار شد که مردم سواستوپول و کریمه بیشتر از مناطق مرکز روسیه اشتیاق به حضور در انتخابات داشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نگاهی به انتخابات محلی روسیه؛ از مشارکت پایین در مرکز تا حضور پررنگ در مناطق موردمناقشه کریمه و آبخازیا / حزب پوتین جلوتر است

انتخابات سران ۱۶ جمهوری روسیه، استان، شورای شهر یا محله و فرمانداری در تمام مناطق این کشور در حالی روز یکشنبه برگزار شد که مردم سواستوپول و کریمه بیشتر از مناطق مرکز روسیه اشتیاق به حضور در انتخابات داشتند.

به گزارش ایرنا، ساعاتی پس از اعلام آغاز انتخابات در شهرهای مختلف روسیه، نخستین خبرها به شروع انتخابات در مناطقی اختصاص داشت که همواره روسیه با دیگر کشورها بر سر مالکیت آن اختلاف نظر دارد.

برگزاری انتخابات پرشور در آبخازیا

برگزاری انتخابات در آبخازیا که روسیه و گرجستان سال ها برسر آن با هم بحث کرده اند تا کریمه و سواستوپول که اوکراین آن را مناطق خودمختار اما جزئی جدا نشدنی از خاک خود می داند امروز از جمله نکات جالب توجه رسانه ها بود چرا که مردم این مناطق برخلاف کشورهایی که ادعای مالکیت آنها را دارند گرایش بیشتری به روسیه از خود در صحنه های انتخاباتی نشان می دهند و اکثرا طرفدار حزب روسیه متحد هستند که ولادیمیر پوتین آن را بنا نهاد.

مشارکت پایین در نخستین ساعات رای گیری

میزان مشارکت پایین در اولین ساعت رای گیری در حوزه های انتخابیه نخستین خبرهایی بود که توسط رسانه ها منتشر می شد تا به مردم یادآوری کند اتفاقی در حال رخ دادند است که بر آینده آنان نیز تاثیر خواهد گذاشت.

حضور پوتین در پای صندوق رای

شرکت ولادیمیر پوتین در انتخابات از دیگر خبرهای اولیه بود که به سرعت در صدر اخبار رسانه های داخلی و خارجی در روسیه قرار گرفت.

نگاهی به انتخابات محلی روسیه؛ از مشارکت پایین در مرکز تا حضور پررنگ در مناطق موردمناقشه کریمه و آبخازیا / حزب پوتین جلوتر است

مشکل در رای گیری اینترنتی

اواسط ظهر اعلام شد که حدود ۱۲ هزار نفری که موفق به ثبت نام اینترتی در روزهای گذشته شده بودند با مشکل رای گیری آنلاین مواجه شده اند.

اگر چه این مشکل تنها دو ساعت تداوم داشت اما به سوژه ای در خصوص مشکلات فنی کمیته برگزاری انتخابات برای تبدیل شدن به یک نهاد توانمند در رای گیری اینترنتی تبدیل شد و نشان داد که مسکو هنوز با تبدیل شدن به شهری هوشمند فاصله دارد.

گسترش اخبار ضد و نقیض در اینترنت

اخبار ضد و نقیض در خصوص خرید و فروش آرا در برخی محلات، آرای اضافی در برخی روستاها به نسبت جمعیت، تخلف های جسته و گریخته در برخی از حوزه های رای گیری هر از چند گاهی در شبکه های اجتماعی توسط شهروندان یا خبرنگاران رسانه های غربی منتشر می شد.

تمرکز بر تخلف احتمالی طرفداران حزب روسیه متحد

بنظر می رسد در انتخابات این دوره بیش از همه نگاه ها به تخلفات احتمالی طرفداران حزب روسیه متحد بود که فاصله زیادی با سایر احزاب در روسیه دارد و بر این کشور حکومت می کند.

فاصله زمانی شرق تا غرب روسیه از دیگر نکات جالب انتخابات امسال بود که همواره تکرار می شود چرا که در پهناورترین کشور جهان، اواسط ظهر به وقت پایتخت، روز در شرق و مخصوصا مناطقی که در بلندای کره شمالی و ژاپن قرار دارند به پایان رسیده است.

تماس های تبلیغاتی به ساکنان یا پیشنهاد خرید آرا در برخی مناطق با وجود ممنوعیت تبلیغات در روز برگزاری انتخابات از دیگر مشکلاتی بود که کمیسیون برگزاری انتخابات امسال هم با آن دست و پنجه نرم می کرد.

حضور برخی چهره ها که پیشتر صلاحیت آنان در انتخابات رد شده بود یا نتوانستند امضای کافی برای ثبت نام در انتخابات شهرهای خود را بدست بیاورند از دیگر موارد مورد توجه کاربران در شبکه های اجتماعی روسیه بود.

در برخی مناطق حاشیه ای نیز تنها نام نامزدهای حزب روسیه متحد یا چند نامزد مستقل دیده می شد که مردم می توانستند به آنها رای دهند.

انتشار فیلم قدیمی با تاریخ امروز مبنی بر تقلب در انتخابات

اما ظهر روز انتخابات خبری سایر اخبار را تحت تاثیر خود قرار داد، این حادثه زمانی رخ داد که در یوتیوب فیلمی منتشر شد که یک زن را در حال تقلب انتخاباتی در یکی از حوزه های رای گیری در سن پترزبورگ نشان می داد.

در این فیلم که توسط دوربین نظارتی ضبط شده بود زنی دیده می شد که در حال وارد کردن بسته ای از آرا درون یکی از صندوق هاست و ناظر هم روی خود را از این تخلف برگدانده است.

مدت کوتاهی از انتشار این فیلم نگذشته بود که یوری کوزمین عضو کمیسیون انتخابات شهر سن پترزبورگ اعلام کرد فیلم جعلی است و مربوط به انتخابات سال ۲۰۱۶ در نیژنی نوگورود است.

کمی بعدتر مشخص شد که زمان فیلم ادیت شده تا مخاطبان گمان کنند در انتخابات امسال چنین تخلفی رخ داده است.

بررسی های ایرنا نیز نشان می دهد که این فیلم دو سال پیش و در چارچوب انتخابات مجلس دوما و پارلمان منطقه نیژنی نووگورد ضبط شد.

این فیلم که ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران در یوتوب بارگذاری شده بود به سرعت در صدر گفت وگوها در شبکه های اجتماعی قرار گرفت هر چند که ساعاتی بعد رسانه های داخلی و خارجی به جعلی بودن آن اعتراف کردند.

فیلم مورد اشاره در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا نیز برای هیلاری کلینتون دردسر ساز شد، چرا که آن زمان نیز در شبکه های اجتماعی اینگونه انتشار یافت که گویا طرفداران هیلاری کلینتون در حال تقلب هستند.

نگاهی به انتخابات محلی روسیه؛ از مشارکت پایین در مرکز تا حضور پررنگ در مناطق موردمناقشه کریمه و آبخازیا / حزب پوتین جلوتر است

بازداشت برخی معترضان
برخی رسانه ها امروز اخبار ضدو نقیضی از بازداشت تعداد انگشت شماری در اطراف برخی مناطق رای گیری در مرکز مسکو منتشر کردند و دلیل آن را هم پخش اعلامیه در خصوص عملکرد شهرداری ها توسط این افراد عنوان کردند.

حضور حیوانات خانگی پای صندوق های رای

حضور برخی از روسها با حیوانات خانگی خود در پای صندوق های رای از دیگر حواشی انتخابات این دوره بود که مورد توجه کاربران در شبکه های اجتماعی قرار گرفت.

در چند سال اخیر، تمایل به داشتن حیوانات خانگی در میان شهرنشینان روسیه رشد چشمگیری داشته است و از این رو در کمتر مرکز عمومی که ورود حیوانات به آن آزاد باشد، روس ها را با حیوانات خانگیشان نمی توان دید.

نگاهی به انتخابات محلی روسیه؛ از مشارکت پایین در مرکز تا حضور پررنگ در مناطق موردمناقشه کریمه و آبخازیا / حزب پوتین جلوتر است

هشدار دوباره به فیس بوک و گوگل

اواسط امروز سازمان نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و ارتباطات جمعی روسیه بیانیه ای منتشر کرد که در آن به شبکه اجتماعی فیس بوک و سازمان گوگل و زیر مجموعه های این دو شبکه (اینستاگرام و یوتیوب) بار دیگر برای انتشار اطلاعیه‌های سیاسی در انتخابات هشدار داده شد.

براساس آنچه اینترفاکس به نقل از این سازمان منتشر کرده، پیشتر به این شرکت ها توصیه شده بود که مراقب عملکرد تجهیزات تبلیغاتی خودکار خود باشند که از آنها برای گسترش فعالیت های سیاسی در دوره هایی که طبق قانون روسیه روزهای سکوت به حساب می آید، سو استفاده نشود.

در بعداز ظهر روز رای گیری نیز رئیس مرکز الکترونیکی رای گیری در مسکو اعلام کرد که مشکل برطرف شده است و تمامی آرا به صورت اتوماتیک در حال لحاظ شدن است و رای هیچ یک از افرادی که به صورت الکترونیکی در انتخابات شرکت کرده اند از بین نرفته است.

همچنین اخبار ضد و نقیضی در خصوص بازداشت تعدادی جوان به دلیل بر تن کردن تی شرت هایی با عکس دستگیر شدگان در یکی از خیابان های مرکزی مسکو منتشر شد که تعداد آنها کمتر از ۱۵ نفر بود هرچند که هیچ منبع رسمی این خبر را تایید یا رد نکرد.

ساعت ۲۰ به وقت مسکو اعلام شد که زمان شرکت در انتخابات در کل روسیه تمام شده است.

در طول برگزاری انتخابات، مسئولان برگزاری انتخابات در شهرها و مناطق مختلف روسیه از برگزاری مطلوب انتخابات سخن گفتند و اینکه تخلفات ناچیزی گزارش شد که بلافاصله مورد پیگیری قرار گرفت.

مقامات کریمه نیز از برگزاری مطلوب انتخابات در این منطقه مورد مناقشه با اوکراین خبر دادند ضمن اینکه گفته شد اکثر مردم در کریمه به حزب روسیه واحد رای داده اند و هیچ تخلف بزرگی که باعث مختل شدن روند انتخابات در این منطقه شود گزارش نشده است.

تمجید مدودف از برگزاری الکترونیکی انتخابات

دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه نیز در خصوص برگزاری الکترونیکی انتخابات در برخی مناطق در مسکو اظهار نظر کرد و آن را اقدامی نو و جالب توجه خواند که باید مشکلاتش بررسی و رفع شود.

نگاهی به انتخابات محلی روسیه؛ از مشارکت پایین در مرکز تا حضور پررنگ در مناطق موردمناقشه کریمه و آبخازیا / حزب پوتین جلوتر است

امروز همچنین اعلام شد که مشارکت در رای گیری الکترونیک در انتخابات آنلاین، ۹۲.۳٪ بود به عبارتی حدود ۱۰.۴ هزار نفر توانستند در رای گیری الکترونیکی شرکت کنند و از این تعداد ۸۷.۴٪ رأی دادند.

در حالی که میزان مشارکت در نقاط مختلف روسیه به نسبت انتخابات ریاست جمهوری که یک سال پیش با پیروزی قدرتمندانه پوتین به پایان رسید چنگی به دل نمی زد اما مقامات آبخازیا منطقه مورد مناقشه با گرجستان اعلام کردند که بیش از ۵۰ درصد مردم این منطقه در انتخابات شرکت کردند که بیشترین میزان مشارکت نسبت به دیگر مناطق روسیه به حساب می آید.

گفتنی است، انتخابات سران ۱۶ جمهوری و استان روسیه و مجالس محلی در تمام مناطق این کشور در حالی پایان یافت که انتخابات همزمان با مسکو در ۸۴ جمهوری و استان روسیه برگزار شد و هزاران حوزه رای گیری از شبه جزیره کامچاتکا و استان ماگادان در شرق دور تا استان کالینین گراد در ساحل دریای بالتیک در غربی ترین نقطه روسیه درهای خود را به روی رای دهندگان گشودند.
در مسکو انتخابات نمایندگان مجلس قانونگذاری به نام موس گور دوما جریان داشت و در سن پترزبورگ نیز انتخابات برای برگزیدن فرماندار این شهر معروف به پایتخت شمالی یا پایتخت فرهنگی روسیه برگزار شد.

چهار نامزد انتخاباتی ازجمله الکساندر بگلوف سرپرست فرمانداری این منطقه با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داشتند.

در جمهوریهای باشقیرستان و کالمیکیا انتخابات برای برگزیدن رئیس جمهور محلی این مناطق برگزار شد و در استان های مورمانسک، ولگاگراد، کورسک، لیپتسک، استاوروپول، آستراخان، ولوگودا، اورنبورگ، چلیابینسک، کورگان، آلتای، زابایکال و ساخالین هم استانداران بر اساس همین انتخابات مشخص می شوند.

در سه شهر روسیه شامل اولان اوده پایتخت جمهوری بوریاتیا، آنادیر مرکز استان چوکوتکی و نووسیبیرسک مرکز استان همنام، شهرداران از این طریق انتخاب خواهند شد.

امروز همچنین در چهار حوزه رای گیری در استان های خاباروفسک و سوردلوفسک انتخابات برای تعیین نمایندگان این مناطق در دومای روسیه برگزار شد.

در ۱۳ منطقه نیز انتخابات نمایندگان مجالس محلی برگزار شد که در این میان کارزار انتخاباتی در مسکو به اعتراضات عمومی منجر شد.

کمیسیون انتخابات مسکو علت حذف حدود ۵۰ نامزد انتخاباتی را که ۱۷ نفر آنان از نامزدهای مخالف دولت بودند تخلفات قانونی اعلام کرده بود چرا که برخی امضاهای جمع آوری شده به افراد درگذشته اختصاص داشت و خیلی ها را به یاد کتاب نفوس مرده اثر ادبی نیکلاس گوگول انداخت.

یاد آور می شود که در بازه زمانی بیش از یک ماه گذشته چند اعتراض خیابانی در مسکو برگزار شد و مخالفان دولت به حذف نامزدهای خود از سوی کمیسیون انتخاباتی مسکو اعتراض کردند.

در این خصوص پرونده قضایی باز شد و تعدادی هم روانه بازداشتگاه های موقت شدند چرا که ستاد برگزاری انتخابات از آنها به خاطر اغتشاش به پلیس شکایت کرده بود.
در جریان این اعتراضات که بخش عمده آن بدون مجوز قانونی برگزار شد صدها نفر از مخالفان دولت بازداشت شدند.
الکسی ناوالنی برجسته ترین رهبر مخالفان دولت روسیه که کار خود را به عنوان رهبر مخالفان از حدود ۱۵ سال پیش با وبلاگ نویسی آغاز کرد و چند روزی است از بازداشت ۳۰ روزه بیرون آمده است، اقدام خاصی امروز نداشت و تازه ترین مطالب از او در اینستاگرام چند عکس دسته جمعی با آشنایان است.

ناوالنی مدعی شده که سیستم کنترل انتخابات هوشمند راه انداخته و از طرفداران خود خواسته است تا از این سیستم با کمک شبکه مجازی انتخابات و نتایج رای گیری را کنترل کنند.
انتظار می رود در مجموع ۵۶ میلیون رای دهنده روس در انتخابات در سطوح مختلف در سراسر این کشور پهناور شرکت کنند و نتایج این انتخابات به نوعی آزمون برای دولت روسیه و حزب حاکم روسیه واحد برای سنجش میزان حمایت عمومی است.
روسیه همچنین از شبکه های اجتماعی وابسته به دول غربی و حتی مقامات واشنگتن، برلین و لندن واسته است تا در انتخابات این کشور مداخله نکنند.

 

حزب حاکم یک‌سوم کرسی‌ها را در پارلمان مسکو از دست داد

خبرگزاری نووستی امروز (دوشنبه) گزارش داد، حزب حاکم روسیه یک سوم از کرسی‌های انتخابات محلی در مسکو را از دست داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، انتخابات روز یکشنبه که از نزدیک رصد شد، به مهمترین چالش برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بدل شده است چرا که اعتراضات گسترده به رد صلاحیت کاندیداهای اپوزیسیون برای شرکت در این انتخابات و دستگیری چند تن از رهبران اپوزیسیون صورت گرفت.

خبرگزاری نووستی همچنین گزارش داد، استراتژی تاکتیکی رای‌گیری از سوی اپوزیسیون ممکن است در این روند انتخاباتی خوب عمل کرده باشد. این انتخابات از سوی الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه و متحدانش یک فرصت برای رویارویی با حزب "روسیه متحد" پیش از انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ دانسته شد.

اعتراضات در روسیه اواسط ژوئیه سال جاری میلادی و پس از آن شکل گرفت که کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور از ثبت‌نام تعداد زیادی از کاندیداهای اپوزیسیون امتناع کرد و گفت آنها نتوانسته‌اند امضاهای کافی را برای جلب حمایت از خود دریافت کنند.

کاندیداهای حزب حاکم بعد از این رویدادها خود را مستقل نامیدند تا خودشان را از حزب دور نگهدارند و بتوانند شانسی برای پیروزی داشته باشند؛ محبوبیت این حزب به پایین‌ترین میزان خود در یک دهه گذشته رسیده است؛ بر اساس ‌آمارهای منتشر شده از سوی خبرگزاری نووستی، حزب حاکم روسیه حدود یک سوم از کرسی‌هایی را که قبلا داشت، از دست داد.

این خبرگزاری همچنین گزارش داد، حزب حاکم روسیه کنترل ۲۶ کرسی از ۴۵ کرسی پارلمان مسکو را برعهده دارد که برای حفظ اکثریتش کافی است. در انتخابات ۲۰۱۴، این حزب ۲۸ کرسی برای خودش و ۱۰ کرسی دیگر از سوی کاندیداهای مستقل داشت.

این بار، حزب کمونیست کرسی‌های حزب حاکم را گرفته و ۱۳ کرسی دارد که پنج کرسی از انتخابات قبلی بیشتر است. دو حزب دیگر یعنی حزب اپوزیسیون "یابلوکو" و حزب "روسیه عادل" هر کدام سه کرسی به دست آوردند. انتخابات محلی یا منطقه‌ای در سراسر ۱۱ منطقه زمانی روسیه در روز یکشنبه برگزار شد.

نظرات بینندگان