arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۸

طالبان: حمله علیه آمریکایی‌ها در صورت امضای توافق متوقف می‌شود

«سهیل شاهین» سخنگوی طالبان روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره قطر گفت که حملات ما علیه آمریکایی‌ها تنها زمانی که توافق صلح را امضا کنند، متوقف خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طالبان: حمله علیه آمریکایی‌ها در صورت امضای توافق متوقف می‌شودبه گزارش الجزیره، شاهین افزود: حملات ما علیه آمریکایی‌ها تنها زمانی که آن‌ها حمله به ما را متوقف کنند و توافق صلح را امضا کنند متوقف خواهد شد.

وی در خصوص دعوت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از طالبان برای حضور در کمپ دیوید و سپس لغو آن نیز گفت: ما با دعوت ترامپ برای حضور در کمپ دیوید موافقت کردیم اما نه پیش از امضای توافق.

رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه با افشای نشست محرمانه‌ای که قرار بود با رهبران طالبان در کمپ‌دیوید داشته باشد، اعلام کرد که این نشست را لغو و مذاکرات صلح را متوقف کرده است.

در جریان مذکرات دولت آمریکا و طالبان، پیش از ظهر پنجشنبه ۱۴شهریورماه جاری انفجار یک موتورسیکلت بمب‌گذاری شده در منطقۀ شش درک در کابل موجب کشته شدن ۱۲ نفر و  مجروحیت ۴۲ نفر دیگر شد. طالبان مسؤولیت این حمله مرگبار را به عهده گرفت.

سخنگوی طالبان اضافه کرد: طالبان بر حدود ۷۰ درصد از خاک افغانستان کنترل دارد و تحرکات نیروهای خارجی و سایر نیروها را رصد می کند.

شاهین گفت: اگر توافق صلح با آمریکایی ها امضا شود، ما به مساله مشارکت دولت در گفت وگوهای افغانی خواهیم پرداخت.

وی افزود: پس از خروج آمریکا از افغانستان همه افغان ها در بازسازی کشور بدون هیچ استثنایی مشارکت خواهند داشت.

آمریکا و طالبان به نوعی توافق دست یافته اند که به موجب آن، نیروهای آمریکایی ممکن است از افغانستان خارج شوند.  

اما به گفته «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ، این توافق کافی نیست، از این رو ترامپ درصدد است که شخصا اوضاع را سر و سامان دهد.

نظرات بینندگان