arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۸

ترامپ: مذاکره با طالبان منتفی است / کاهش نیروهای آمریکا در افغانستان را بررسی می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا با تأکید بر این‌که دیدار و مذاکرات با گروه طالبان را پایان‌یافته تلقی می‌کند، اعلام کرد، کشورش موضوع کاهش نیروهایش در افغانستان را بررسی می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهوری آمریکا با تأکید بر این‌که دیدار و مذاکرات با گروه طالبان را پایان‌یافته تلقی می‌کند، اعلام کرد، کشورش موضوع کاهش نیروهایش در افغانستان را بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: تا آنجا که به من مربوط می‌شود، مذاکرات مرده است.

مذاکرات صلح با گروه طالبان طی ماه‌های اخیر در جریان بوده است و روز دوشنبه هفته گذشته زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای گفت‌وگو با طالبان، گفت که توافق با این گروه در اصول نهایی شده و تنها به تایید دونالد ترامپ نیاز دارد.

با این حال، دونالد ترامپ عصر شنبه در چند توییت اعلام کرد، تصمیم گرفته است که دیدار با رهبران طالبان و رئیس‌جمهوری افغانستان به طور جداگانه، در کمپ دیوید را لغو کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا اخیراً تصریح کرد که پایان دادن به مذاکرات صلح افغانستان، تصمیم او بوده است. به گفته ترامپ، آمریکا موضوع کاهش نیروهایش در افغانستان را بررسی می‌کند.

ترامپ گفت: من همواره بر این عقیده بوده‌ام که دیدار و گفت وگو خوب است اما در این مورد، تصمیم خودم بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در توییتی گزارش رسانه‌های آمریکا در خصوص مخالفت مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با حضور طالبان در آمریکا را «داستانی دروغ» خواند.

پیش‌تر مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که ادامه مذاکرات با طالبان به این گروه بستگی دارد.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که زلمای خلیلزاد به واشنگتن فراخوانده شده است.

با این حال صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان، طالبان را مسئول شکست تلاش‌های اخیر صلح و مانع‌تراشی در برابر این تلاش‌ها دانست.​

سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان همچنین بار دیگر بر آرزوی دیرینه برای مذاکره مستقیم با طالبان تأکید کرد.

نظرات بینندگان