arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۸

روسیه: راه اندازی سانتریفوژهای علمی و تحقیقاتی در ایران تهدید نیست

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای بار دیگر با انتقاد از سیاست های یکجانبه آمریکا در مسائل مختلف از جمله توافق هسته ای با ایران اعلام کرد: راه اندازی سانتریفوژ با اهداف علمی و تحقیقاتی در ایران هیچ تهدیدی در برندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای بار دیگر با انتقاد از سیاست های یکجانبه آمریکا در مسائل مختلف از جمله توافق هسته ای با ایران اعلام کرد: راه اندازی سانتریفوژ با اهداف علمی و تحقیقاتی در ایران هیچ تهدیدی در برندارد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: در روزهای اخیر ایران از برداشتن گام دیگر برای کاهش تعهدات داوطلبانه خود در چارچوب برجام خبر داد موضوع درباره برخی محدودیت ها در تحقیقات و طراحی ها در عرصه ساخت دستگاه‌های سانتریفوژ برای غنی سازی اورانیوم است که تهران در سال ۲۰۱۵ آن را برای عقد برجام امکانپذیر دانست.
«نباید این واقعیت را نادیده گرفت که این گام‌ها برای کاهش تعهدات ایران، پس از آنکه آمریکا مجموعه ضربات تحریمی بدون دلیل و غیرقانونی به تهران از جمله به عرصه فضایی این کشور وارد کرد، برداشته شد.»
در بخش دیگری از بیانیه آمده است: از دیدگاه عدم انتشار هسته‌ای، راه‌اندازی سانتریفوژهای علمی و تحقیقاتی هیچگونه تهدیدی دربرندارد. نکته اصلی این که همه کارها توسط متخصصان ایرانی تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می‌گیرد و گزارش مربوطه به شورای حکام آژانس ارائه شده است.
«ریسک تبدیل طراحی‌های ایران به فناوری‌های غیرقانونی وجود ندارد، ایران به صورت کامل قرارداد عدم انتشار سلاح هسته‌ای را رعایت و توافقنامه پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند.
در بیانیه آمده است: لازم است این نکته ذکر شود که آمریکا که بیشتر از همه در تنظیم برجام بر محدودیت‌های موقت برنامه غنی سازی اورانیوم ایران اصرار داشت از مدتها پیش مفاد این توافق را اجرا نمی‌کند و شروع به مانع تراشی برای کشورهای دیگر در اجرای مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل کرده است.
وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: توقف اجرای تعهدات داوطلبانه ایران در چارچوب برجام، نتیجه مستقیم تلاش‌های غیرعاقلانه آمریکا است که قراردادهای بین المللی و توافق های چندجانبه را نادیده می گیرد.
در بیانیه گفته شده است: با توجه به رویدادهای کنونی، در این مرحله مساله اصلی حفظ برجام و پایدار کردن اجرای این توافق در شرایط خصمانه ایجاد شده از سوی آمریکا است.
«در این راستا همه کشورهای باقیمانده در برجام ازجمله ایران تلاش‌های بی‌سابقه بکار می‌گیرند. برجام قابلیت اجرا را حفظ می کند و اظهارات سران ایران در مورد ماهیت برگشت پذیر تصمیم برای کاهش تعهدات و نیز آمادگی برای بازگشت فوری به مفاد برجام تایید کننده این واقعیت است.
در ادامه بیانیه گفته شده است: ابتکار پیشنهادی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای کاهش تنش ها در برجام، در راستای استحکام بخشیدن به این توافق است.
به عقیده طرف روس، تا زمانی که تلاش های جمعی برای نجات برجام ادامه دارد، وضعیت نامیدکننده نیست.
«بدیهی است برای ازسرگیری اجرای برجام در چارچوب توافق شده نیاز به اجرای کامل مفاد آن از سوی همه طرف ها وجود دارد. ایران در این عرصه مسئولیت خود را دارد. اما بقیه کشورهای شرکت کننده نیز در این توافق مسئولیت برابر دارند.»
در پایان بیانیه گفته شده است: روسیه هر چه که به این کشور بستگی دارد بکار می گیرد تا برجام به صورت کامل در برنامه زمانی تعیین شده اجرا شود.از همه شرکا دعوت می‌کنیم به منافع جمعی در این مساله توجه کنند و دوراندیشی سیاسی داشته و قاطعانه به دفاع از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پیروزی دیپلماسی بر رویارویی و عقلانیت بر غرض ورزی و برخورد احساساتی و صلح بر تهدید نظامی است، بپردازند.
گفتنی است، شنبه گذشته ایران از برداشتن سومین گام کاهش تعهدات برجامی خود خبر داد.
«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران جزییات چهار اقدام ایران در کاهش تعهداتش از توافق هسته‌ای موسوم به برجام را در کنفرانسی خبری اعلام کرد و از آغاز گازدهی به آی‌آر۶ که براساس برجام، ایران می‌توانست تنها ۱۱ سال پس از برجام گازدهی به آن را انجام دهد، خبر داد.
وی اعلام کرد: "ایران گازدهی ماشین‌های آی‌آر۶ را به صورت زنجیره ۲۰ تایی از دیروز شروع کرده است و زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی انجام می‌دهد".
به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ایران در گام سوم کاهش تعهداتش چهار اقدام را در دستور کار خود قرار داده است که با بررسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنان بر این موضوع صحه خواهند گذاشت.
وی اقدامات گام سوم ایران را در ارتباط با "بند ۳۹ و ماشین‌های سانتریفوژ" دانست و گفت: "سانتریفوژها همان طور که تحقیق و توسعه پیدا می‌کنند، به انباشت ذخایر ما کمک می‌کنند. این اقدام از دیروز انجام و امروز به آژانس اعلام شد و تولیدات تحقیقاتی ما به ذخایر کشور افزوده می‌شود."

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان