arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۶ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
قاسم محبعلی، مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفتگو با «انتخاب» بررسی کرد؛

ادعای جدید در مورد وجود یک سایت اتمی در آباده استان فارس؛ نتانیاهو چه در سر دارد؟

مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه برای مقابله با تبلیغات اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای کشورمان برای باور است که ایران ضروری است که محور سیاست خارجی خود را بر اساس تنش‌زدایی با غرب و بهبود مناسبات با کشورهای منطقه قرار دهد. هر اندازه مناسبات ایران با کشورهای عربی در مسیر تنش‌زدایی و ایجاد روابط حسنه قرار بگیرد، شاهد شکست سیاست‌های اسرائیل خواهیم بود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ادعای جدید در مورد یک سایت اتمی در آباده استان فارس؛ نتانیاهو چه در سر دارد؟

قاسم محبعلی، کارشناس مسائل بین‌الملل و مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در در ارتباط با ادعاهای جدید بنیامین نتانیاهو درباره وجود «یک سایت اتمی اعلام نشده‌» در شهرستان آباده استان فارس، بر این باور است که نخست‌وزیر اسرائیل، با پی بردن به این امر که زمینه برای حل‌وفصل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران از یک سو و حل اختلافات میان واشنگتن با تهران از سوی دیگر مهیا شده، بلافاصله در مسیر سیاست پروپاگاندایی قرار گرفته است.

محبعلی در گفتگو با «انتخاب» اظهار داشت: «نتانیاهو در پی آن است که پرونده هسته‌ای ایران پیچیده‌تر و مناسبات میان کشورمان با غرب به ویژه اروپا دچار تنش شود. در واقع، هدف اصلی این است تل‌آویو از هر گونه روندی که موجب حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران شود، واهمه دارد و همانند گذشته بنا را بر مخالفت همه‌جانبه با این موضوع متمرکز کرده است.

ادعای جدید در مورد یک سایت اتمی در آباده استان فارس؛ نتانیاهو چه در سر دارد؟

وی افزود: «علاوه بر واهمه اسرائیل از حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران، مساله دیگر در ارتباط با برگزاری انتخابات پارلمانی در هفته آینده است. نتانیاهو قصد دارد با طرح چنین اقداماتی شرایط را در اسرائیل امنیتی‌تر و از طریق بتواند اکثریت پارلمانی را کسب کند. حتی اقدامات اخیر اسرائیل در زمینه سوریه و لبنان در همین راستا قابل ارزیابی است.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تصریح کرد: «اسرائیل از ابتدای امر با هر گونه توافق پیرامون برنامه هسته‌ای ایران مخالف بود و تمام تلاش خود را علیه برجام به کار گرفت. بعد از امضای برجام نیز اسرائیلی‌ها تلاش خود را برای اختلاف افکندن میان ایران با اروپا و آمریکا به کار گرفتند. این‌که تا چه اندازه اسرائیل در رسیدن به اهداف خود پیرامون این موضوع موفق شود، بستگی به ارزیابی اطلاعاتی دیگر کشورها نیز دارد. واقعیت این است که این اقدام بنیامین نتانیاهو، بیشتر جنگی تبلیغاتی و رسانه‌ای است برای پیشبرد طرح «ایران‌هراسی» است و موفقیت آن در عرصه سیاسی و دیپلماتیک به هیچ عنوان تضمین شده نیست.»

مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، تصریح کرد: «راهبرد مناسب برای کشورمان در مقابل تبلیغات اسرائیل در پرونده هسته‌ای ایران، این است که در ابتدا استراتژی مناسبی برای مقابله با طرح ایران‌هراسی ارائه شود و مناسبات تهران با کشورهای منطقه، اروپا و حتی آمریکا مسیر رو به بهبودی به خود بگیرد تا مقامات تل‌آویو نتوانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. در واقع، می‌توان از مثلثی حیاتی در تعیین سیاست خارجی ایران برای مقابله با تبلیغات نتانیاهو سخن به میان آورد. در یک ضلع این مثلث مناسبات ایران با کشورهای غربی اعم از اروپا و آمریکا قرار دارد. در ضلع دوم می‌توان به مناسبات ایران با کشورهای منطقه، علی‌الخصوص کشورهای عرب منطقه اشاره کرد. ضلع سوم این مثلث نیز روابط اسرائیل با کشورهای منطقه و غربی است. ایران ضروری است که محور سیاست خارجی خود را بر اساس تنش‌زدایی با غرب و بهبود مناسبات با کشورهای منطقه قرار دهد. هر اندازه مناسبات ایران با کشورهای عربی در مسیر تنش‌زدایی و ایجاد روابط حسنه قرار بگیرد، شاهد شکست سیاست‌های اسرائیل خواهیم بود و هر اندازه این روند در مسیر افزایش تنش ایران با غرب و کشورهای منطقه باشد، تل‌آویو می‌توان راهبرد ایران‌هراسی خود را پیش ببرد.»

نظرات بینندگان