arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۰

آمریکا به راه ارتباطی با ایران نیاز دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا معتقد است که هر دو طرف در حال حاضر در مقابل طرف دیگر روش دو وجهی را در پیش گرفته‌اند که یک بخش آن تاکید بر اقدامات عملی و تهدید برای پیشبرد اهداف خود است و در عین حال بخش مشترک آن این است که هر دو طرف هنوز به گزینه تعامل و گفتگو اشاره می‌کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از تابناک، دیوید ایگناتیوس مفسر روزنامه واشنگتن پست در مطلبی در این روزنامه اظهار داشته است که ایالات متحده و ایران به راهی ارتباطی با یکدیگر نیاز دارند.
 
 از دید وی، بسیار مهم است که با افزایش تنش¬ها در منطقه، ایران و آمریکا گام‌های موثری را بردارند تا از محاسبات غلط و سوتفاهم‌هایی که می تواند منجر به بروز تنش‌های شدیدتر شود پیشگیری کنند.

وی شرایط فعلی را با زمان بحران موشکی کوبا در 1962 مقایسه کرده است و گفته است که همان گونه که در سال 1962 جان اف کندی، رئیس جمهور وقت امریکا از طریق برادرش که دادستان کل آمریکا نیز بود و آناتولی دوبرینین سفیر وقت شوروی در واشنگتن ، کانال ارتباطی بین دو طرف را برقرار کرد تا با رفع بعضی از نگرانی‌های شوروی از بحران موشکی پایان یابد، اکنون نیز نیاز است که دولت اوباما کانال های ارتباطی مناسبی را با ایران داشته باشد.

ایگناتیوس به خصوص کانال های ارتباطی را لازم می‌داند که از طریق آن پیامهای فوری بین دو طرف رد و بدل شود که منظور وی بیشتر سازمان‌های اطلاعاتی دو طرف است. این کار باعث خواهد شد که یکی از طرفین خطوط قرمز طرف دیگر را زیر پا نگذارد . در حال حاضر آمریکا باید اطمینان کسب کند که ایران به سمت سلاح هسته ای نخواهد رفت و ایران نیز احتمالا خواستار پایان تحریم‌ها و به رسمیت شناختن ایران به عنوان قدرت مسلط منطقه‌ای است.

دو فردی که از دید وی افراد مناسب برای چنین ارتباطی هستند ژنرال آمریکایی دیوید پترائوس، رئیس سازمان سیا و سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس هستند. پیش‌تر منابع غربی مدعی شده بودند که سرلشکر سلیمانی به طور غیر رسمی، خطوط قرمز ایران را در عراق به اطلاع آمریکایی ها می‌رسانده است.

در همین حال «گری سیک»، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا در دولت‌های فورد، کارتر و ریگان و همچنین دستیار اصلی کاخ سفید در امور ایران در هنگام انقلاب اسلامی و مسئله سفارت آمریکا، در مطلبی برای سی‌ان‌ان گفته است که آمریکا و ایران به راه حلی برای خروج از تنش فعلی نیاز دارند .
 
 سیک گفته است که در حالی که عده‌ای فکر می‌کنند که حمله به ایران باعث جلوگیری از ساخت بمب اتمی توسط ایران خواهد شد، محتمل‌ترین نتیجه این کار این خواهد بود که ایران از NPT خارج شود و بازرسان آژانس را اخراج کرده و برنامه هسته‌ای خود را از چشم آژانس بپوشاند. ضمن اینکه این کار باعث اتحاد در جبهه داخلی ایران خواهد شد.

سیک پیشنهاد کرده است که بهترین نقطه شروع برای کاهش تنش بین دو طرف این است که آمریکا پیشنهاد دهد که سوخت نیروگاه تحقیقاتی تهران را تامین کند و در مقابل اورانیوم غنی شده ایران را تحویل بگیرد. این گزینه به شکلی تکرار مفاد بیانیه تهران است که امریکا در قبال آن خلف وعده کرد.

عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا افزوده است که هر دو طرف در حال حاضر در مقابل طرف دیگر روش دو وجهی را در پیش گرفته‌اند که یک بخش آن تاکید بر اقدامات عملی و تهدید برای پیشبرد اهداف خود است و در عین حال بخش مشترک آن این است که هر دو طرف هنوز به گزینه تعامل و گفتگو اشاره می‌کنند. وی شرایط فعلی را زمان مناسبی می‌داند که دو طرف توجه بیشتری به احتمال موفقیت این گزینه برای از بین بردن تنش ها در منطقه کنند.
نظرات بینندگان