arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸

جزئیات فوت ۲ دانشجوی دانشگاه شیراز

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در تشریح جزئیات سانحه فوت دو دانشجوی دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه گفت: یکی از دانشجویان ۱۱ شهریورماه در تصادف جاده‌ای و دیگری ۱۳ شهریورماه به دلیل سانحه برق‌گرفتگی در نمایشگاه ارائه دستاوردهای دانشکده کشاورزی فوت شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در تشریح جزئیات سانحه فوت دو دانشجوی دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه گفت: یکی از دانشجویان ۱۱ شهریورماه در تصادف جاده‌ای و دیگری ۱۳ شهریورماه به دلیل سانحه برق‌گرفتگی در نمایشگاه ارائه دستاوردهای دانشکده کشاورزی فوت شدند.

دکتر محسن عدالت در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از دانشجویان دختر دوره کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه که اهل جیرفت بود برای دریافت خوابگاه روز ۱۱ شهریورماه به دانشکده کشاورزی مراجعه کرد تا با اقامت در خوابگاه کارهای دفاع از پایان‌نامه خود را انجام دهد. با توجه به اینکه دانشکده کشاورزی حدود ۱۶ کیلومتر با شهر شیراز فاصله دارد ما برای عبور و مرور دانشجویان سرویس‌های ایاب و ذهاب را در نظر گرفته‌ایم که این سرویس‌ها هر ساعت بین شهر و دانشکده رفت و آمد می‌کنند. سرویس‌های دانشکده برای جابه‌جایی دانشجویان از دانشکده کشاورزی تا شیراز سر ساعت تعیین شده حرکت می‌کنند و ما همواره به دانشجویان اعلام می‌کنیم که برای رفت و آمد در این مسیر منتظر سرویس‌های دانشکده بمانند اما دانشجوی مذکور در آن روز به هر دلیلی برای رسیدن به شهر عجله داشت در نتیجه منتظر سرویس دانشکده نماند.

وی ادامه داد: در واقع سرویس دانشکده ساعت ۱۲ به سمت شیراز حرکت می‌کرد اما این دانشجو ساعت ۱۱:۳۵ دقیقه به کنار جاده‌ای که اتوبان شیراز اصفهان بود رفته و منتظر تاکسی‌های عبوری برای رسیدن به شهر شد. در حاشیه جاده متأسفانه وانت باری که از اصفهان به سمت شیراز در حال حرکت بود به گفته راننده با مشکل نقص فرمان مواجه می‌شود در نتیجه منحرف شده و به دانشجوی مذکور برخورد می‌کند.

مسئولیت اورژانس در فوت دانشجو

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز بیان کرد: ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه به ما اطلاع داده شد که دانشجو فوت کرده است.اما شخصا زمانی در محل سانحه حضور پیدا کردم، مشاهده کردم که دانشجو هنوز علائم حیاتی داشت، حتی از هوشیاری کامل برخوردار بود و می‌توانست صحبت کند اما متاسفانه اورژانس با تأخیر حدود ۲۵ دقیقه‌ای به محل سانحه رسید و علیرغم تماس‌های مکرر ما با شیراز اعلام شد که آمبولانسی وجود ندارد در نتیجه آمبولانس با تأخیر در صحنه تصادف حاضر شد و ما بعد از رسیدن آمبولانس، دانشجو را به مرودشت منتقل کردیم زیرا اعلام شد که شیراز پذیرش ندارد. به فاصله حدود یک ساعت بعد از رسیدن به بیمارستان، متاسفانه دانشجوی مصدوم به دلیل خونریزی شدید داخلی فوت شد.

دکتر عدالت تأکید کرد: اگر آمبولانس بدون تأخیر در محل سانحه حضور پیدا می‌کرد قطعا امکان زنده ماندن دانشجو وجود داشت چرا که خونریزی داخلی دانشجو قابل تشخیص بود و ممکن بود قابل پیشگیری هم باشد. در حال حاضر کارهای شکایت و بیمه از سوی خانواده دانشجوی فوت شده و راننده در حال انجام است که البته دانشگاه نیز بخشی از این کارها را انجام می‌دهد.

برق گرفتگی و فوت یک دانشجوی دیگر

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در خصوص فوت دانشجوی دیگر این دانشکده نیز گفت: عصر روز ۱۳ شهریورماه حدود ساعت ۱۸:۱۵ عصر به من اطلاع دادند یک دانشجوی این دانشکده دچار برق‌گرفتگی شده است، که من سریعا این موضوع را پیگیری کردم.

وی ادامه داد: دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با همکاری یک شرکت خصوصی نمایشگاه مزرعه را برگزار کرد و در این نمایشگاه آخرین یافته‌های دانشکده را به شکل تجاری به کشاورزان و سایر شرکت‌ها عرضه شد.در جریان برگزاری این نمایشگاه یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته علوم باغبانی در غرفه گیاهان دارویی دانشگاه مشغول کار بود و گیاهان دارویی را به متقاضیان عرضه می‌کرد. در روز حادثه ظاهرا بنری در نمایشگاه وجود داشت که به دلیل وزش شدید باد جابجا شد. این دانشجو قصد تثبیت بنر را داشت در حالی که پشت بنر پریز برق نصب شده بود. در نتیجه این دانشجو در حال تثبیت بنر با پریز برق که ایمنی لازم را نداشت برخورد می‌کند و دچار برق گرفتگی می‌شود.

دکتر عدالت ادامه داد: وقتی دانشجوی فوق دچار سانحه برق‌گرفتگی می‌شود اورژانس با فاصله ۱۳ دقیقه در محل سانحه حضور پیدا کرد و عملیات احیا بیش از یک ساعت بر روی این دانشجو انجام شد. این دانشجو به بیمارستان منتقل شد اما ۲۰ دقیقه بعد از رسیدن به بیمارستان درگذشت. در حال حاضر علت سانحه از طریق مراجع ذی صلاح در حال بررسی و پیگیری است.

ورود آگاهی به بررسی علل فوت دانشجو

وی همچنین در خصوص مسئولیت دانشگاه در زمینه فوت دانشجوی دوم گفت: ما با شرکت خصوصی برای برگزاری این نمایشگاه‌ها قراردادی را به امضا رساندیم و در حال حاضر علل وقوع این سانحه از طریق مراجع قضایی در حال بررسی است و ما منطقه وقوع حادثه را نیز به صورت حفاظت شده نگهداری کردیم تا بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز خاطر نشان کرد: متأسفانه اگر در سانحه اول اورژانس به موقع بر بالین دانشجو حضور پیدا می‌کرد احتمال زنده ماندن دانشجو وجود داشت اما در مورد فوت دانشجوی دوم باید منتظر بررسی‌های اداره آگاهی شد.

دکتر عدالت در خصوص عدم وجود پایگاه اورژانس در منطقه دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز نیز گفت:‌ما در مورد ضرورت ایجاد یک پایگاه اورژانس در این منطقه رایزنی‌های زیادی داشتیم، چرا که در این منطقه علاوه بر وجود دو دانشکده کشاورزی و دامداری روستای دیگری نیز وجود دارد که حدود شش هزار نفر ساکن این منطقه هستند، اما علی رغم پیگیری‌های ما، مسئولان اورژانس اعلام می‌کنند که اجازه ندارند در این منطقه پایگاهی داشته باشند زیرا از نظر قانونی برای استقرار این پایگاه حداقل فاصله منطقه با شهر باید ۴۰ کیلومتر باشد.

دکتر عدالت گفت: اگرچه پیش از وقوع سانحه فوق به توافقاتی با مرکز اورژانس برای استقرار این مرکز دست یافتیم و قرار بر این شد که دانشکده کمک های زیادی در این مورد داشته باشد اما طی این چند روز هیچ عکس‌العملی در خصوص وقوع این سانحه از سوی مرکز اورژانس دریافت نکردیم.

وی خاطر نشان کرد: ما در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز یک ماشین معمولی مجهز به برانکارد و کپسول اکسیژن مستقر کردیم اما برای راه‌اندازی آمبولانس نیازمند افراد متخصص و دوره دیده در این زمینه هستیم و تشکیلات آمبولانس و اورژانس به تنهایی با کمک بخش خصوصی امکان پذیر نیست. باید مرکز ۱۱۵ در این زمینه ورود کرده و پایگاهی مستقر نماید.

انتقاد از عدم تجمیع دانشکده کشاورزی با پردیس مرکزی

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز همچنین از پراکندگی دانشکده کشاورزی و دامداری با پردیس مرکزی دانشگاه شیراز انتقاد کرد و گفت: دانشکده ما در جاده شیراز و اصفهان با فاصله ۱۶ کیلومتری با شیراز قرار گرفته است و متأسفانه به دلایل کمبود بودجه و محدودیت اعتباری نتوانستیم تجمیع داشته باشیم.

به گفته وی، دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز بعد از دانشگاه تهران بزرگترین دانشکده کشاورزی کشور است و با در اختیار داشتن بیش از ۹۰۰۰ مترمربع زیربنا و امکانات دیگر اعم از کارگاه، آزمایشگاه، ساختمان‌ها و... از لحاظ بودجه‌ای امکان تجمیع را نداریم و پیگیری‌های ما برای انتقال بیشتر به ویژه پردیس مرکزی ارم نتیجه‌ای نداشته است.

وی تأکید کرد: حدود ۲۰۰۰ دانشجو در دانشکده کشاورزی و حدود هزار نفر نیز در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز مشغول تحصیل هستند و روزانه بیش از ۳۰۰۰ نفر از اساتید، دانشجویان و کارمندان بین شهر و دو دانشکده تردد می‌کنند.

دکتر عدالت در خصوص مسئولیت دانشگاه در فوت دانشجویی که دچار برق‌گرفتگی شد نیز گفت: سیستم ایمنی محیط کار باید در دانشگاه مستقر شود که مـتأسفانه این سیستم هنوز مستقر نشده است و حادثه‌ای که اتفاق افتاده است ما را به این تأمل واداشته تا به سمت امنیت ایمنی محیط کار حرکت کنیم و بسیاری از آزمایشگاه‌های ما به دلیل وجود مواد شیمیایی خطرساز هستند و کارگاه‌ها نیز شرایط ایمنی کافی را ندارند.

عدم نظارت وزارت علوم بر ایمنی محیط کار دانشگاه‌ها

وی در پایان تاکید کرد: نظارت سازمان‌یافته‌ای از سوی مسئولان و حتی وزارت علوم در خصوص ایمنی محیط کار دانشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد و گاه مسئولان به طور سالیانه بازرسی از کپسول‌های آتش‌نشانی انجام می‌دهند و در صورت شارژ نبودن کپسول‌ها تذکراتی را ارائه می‌دهند اما به طور کلی هیچ بازدید یا نظارتی از کارگاه‌ها، مزارع و آزمایشگاه انجام نمی‌شود.

نظرات بینندگان