arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۴۶ /

عراق چگونه در اواخر دوران جنگ، در رسانه های بین المللی سعی می کرد ایران را مقصر جلوه دهد؟ / بغداد در آگهی نیم صفحه ای در روزنامه ای ایتالیایی مدعی شد که ایران از توافق بر سر «شط العرب» خارج شده!

عراق مدعی است ایران به دنبال ایجاد آشوب در عراق بوده و از گروه مخالف عراقی-کردی بارزانی در ایران میزبانی و به آنها کمک کرده است، بصورت یکجانبه از توافقنامه ایران وعراق در سال 1979 بر سر شط العرب خارج شده و بارها به قلمروی عراق حمله کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در ایتالیا در گزارشی به تاریخ پنج شنبه، ۳ شهریور ۱۳۶۷ تلاش های عراق برای مقصر جلوه دادن ایران در ماجرای جنگ 8 ساله را روایت کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: مقصر جنگ خلیج فارس: عراق هزینه تبلیغات برای حمایت از خود را می دهد
طبقه بندی: غیرمحرمانه
پنج شنبه 17:03 دقیقه بیست و پنجم آگوست 1988
از: سفارت آمریکا در ایتالیا
به: وزیر امورخارجه و سفارتخانه های آمریکا در منطقه

حمایت از موضع عراق
*دولت عراق هزینه یک تبلیغ نیم صفحه را داده است که در شماره روز 25 آگوست نشریه محافظه کار «ال مساگرو» با عنوان «ایران-عراق: چه کسی جنگ را آغاز کرد» منتشر شد. در این تبلیغ عراق یک سری از موارد نقض (توسط ایران) و تخاصم های نظامی آنها علیه عراق در سال های 1979 و 1980 مطرح شده است که نهایتا به روز 22 سپتامبر و زمانی منتهی می شود که «عراق مجبور به استفاده از حق خود برای دفاع مشروع شد». این بیانیه عراق تاکید می کند که با وجود پذیرش دوستانه حکومت [امام] خمینی توسط عراق، ایران مدعی حق خود در صدور انقلاب با استفاده از زور شده و عراق را به عنوان اولین هدف خود انتخاب کرد. عراق مدعی است ایران به دنبال ایجاد آشوب در عراق بوده و از گروه مخالف عراقی-کردی بارزانی در ایران میزبانی و به آنها کمک کرده است، بصورت یکجانبه از توافقنامه ایران وعراق در سال 1979 بر سر شط العرب خارج شده و بارها به قلمروی عراق حمله کرده است.

نکته: با توجه به برنامه ریزی مذاکرات مستقیم آتی میان ایران و عراق، به نظر می رسد عراق به دنبال تبلیغ روایت خود از شروع جنگ است.

راب

نظرات بینندگان