arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۴۷ /

ماجرای کمپین دولت های عرب پیش از سفر آیت الله رفسنجانی به مسکو در ۱۳۶۸ / شوروی به عراق گفته اگر ما به ایران تسلیحات نفروشیم، غرب می فروشد

شوروی احتمالا در حال اجرای بازی دیگری است. عراق معتقد است که مسکو تلاش می کند محوری را شامل حکومت کابل، ایران و مجاهدین ساکن در ایران ایجاد کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ماجرای کمپین دولت های عرب پیش از سفر آیت الله رفسنجانی به مسکو در ۱۳۶۸ / شوروی به عراق گفته اگر ما به ایران تسلیحات نفروشیم، غرب می فروشد

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در بغداد در گزارشی به تاریخ دوشنبه، ۱۵ خرداد ۱۳۶۸، نگرانی ها در مورد تصمیم شوروی برای فروش تسلیحات به ایران را روایت کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: فروش تسلیحات شوروی به ایران

طبقه بندی: سری

دوشنبه 11:11 دقیقه پنجم ژوئن 1989

از: سفارت آمریکا در بغداد

به: سفارت آمریکا در مصر، وزیر امورخارجه

  1. (سری کل متن)
  2. سفیر از حمدون، معاون وزیر امورخارجه عراق در روز 5 ژوئن خواست تا گفتگوها درباره فروش تسلیحات شوروی به ایران از سر گرفته شود. با اشاره به اینکه تلگراف مورد ارجاع قبل از خبر [فوت امام] خمینی تنظیم شده است، سفیر تاکید دارد که جدا از ماهیت هر دولتی که احتمالا در تهران بر سر کار بیاید، فعلا سفر رفسنجانی به مسکو در روز 21 ژوئن برنامه ریزی شده است. ما از پایتخت‌های کشورهای خلیج فارس می خواهیم تا در هر فرصت مناسب به شوروی اعلام کنند که اگر فروش تسلیحات به ایران از سر گرفته شود با واکنش منفی و شدید اعراب مواجه خواهد شد.
  3. سفیر همچنین به پاراگراف چهارم تلگراف مورد ارجاع پرداخته و تکرار کرد ما از عراق به دلیل اینکه دیدگاه و تفکرات شان را درباره این موضوع مهم برای هردو کشورمان، با ما در میان می گذارند، متشکریم.
  4. حمدون پاسخ داد که او هم مسئله ای برای گزارش دارد. برای اولین بار شوروی به دولت عراق اعلام کرده است که قصد فروش تسلیحات را دارند اما از دادن هرگونه جزییاتی خودداری کردند. آنها ادعا کرده اند تمام درخواست های ایران را برآورده نخواهند کرد و این بسته تسلیحاتی آنقدر نخواهد بود که توازن منطقه ای را برهم بزند. توجیه شوروی برای عراق ساده است – اگر شوروی این تسلیحات را نفروشد، غرب می فروشد.
  5. حمدون نیز به نوبه خود گفت که عراق همچنان موضع خود را شفاف به شوروی اعلام کرده و از کویت، یمن، اردن و مصر هم خواسته است که همین کار را بکنند. البته در موضوع خلیج فارس، حمدون تاکید کرد که شوروی احتمالا در حال اجرای بازی دیگری است. عراق معتقد است که مسکو تلاش می کند محوری را شامل حکومت کابل، ایران و مجاهدین ساکن در ایران ایجاد کند: یعنی آنها به دنبال توجیه فروش تسلیحات به تهران هستند، و در عین حال این کار موضع آنها در افغانستان را هم تحکیم می کند. گفته های سفیر شوروی در امارات هم اثباتی بر این فرضیه است.
  6. اقدام پیشنهادی: سفیر از حمدون پرسیده است به نظر او دولت های دو طرف چه کاری می توانند یا باید انجام دهند. او پیشنهاد کرد که ما هر دو مطابق با محورهای تلگراف مورد اشاره، با مصری ها وارد مذاکره شویم. سفیر موافق است که این موضوع بسیار حساس است و اعلام کرد که فورا آن را به اطلاع وزارت مطبوع خود خواهد رساند.

 

گلاسپی

نظرات بینندگان