arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۸

کُردهای سوری: توافق «منطقه امن» را کاملا اجرا کردیم

رئیس نهاد موسوم به شورای دموکراتیک سوریه اعلام کرد که توافق منطقه امن را اجرا کرده‌اند و مدعی شد که این توافق، امنیت را در شمال سوریه حکمفرما خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ریاض درار» رئیس نهاد موسوم به «مجلس سوریا الدیموقراطیه» (شورای دموکراتیک سوریه) اعلام کرد که به صورت کامل توافق موسوم به «منطقه امن» را اجرا کردند.

شورای دموکراتیک سوریه شاخه سیاسی شبه نظامیان کُرد موسوم به «قوات سوریا الدیموقراطیه» (نیروهای دموکراتیک سوریه) است که به اختصار «قسد» نامیده می‌شوند. نیروهای دموکراتیک نیز تحت حمایت آمریکا قرار دارند.

توافق منطقه امن، بین آمریکا و ترکیه منعقد شده؛ هر چند که هنوز اختلافات بسیاری بین طرفین بر سر نحوه اجرا و جزئیات آن وجود دارد. دولت سوریه اما بارها ضمن محکومیت این اقدام، مداخلات واشنگتن و آنکارا را نقض حاکمیت خود اعلام کرده است.

درار در گفت‌وگو با پایگاه خبری «باسنیوز» -نزدیک به کُردها- اعلام کرد که «ما از طرف خود، توافق را کاملا اجرا کردیم. بسیاری از نیروها (قسد) از منطقه مرزی عقب‌نشینی کردند».

وی با بیان اینکه «شوراهای نظامی» مسئول تأمین امنیت این مرزها و مناطق هستند، مدعی شد که این شوراها متشکل از ساکنان همان منطقه هستند.

این مسئول کُرد با اشاره به اینکه «عملا هر چه بر سر آن توافق شد، اجرایی گردیده است»، اظهار داشت: «گشتی‌های مشترک که آمریکایی‌ها و ترکیه‌ای ها آن را سازماندهی می‌کنند، برای آن است که از این اطلاعات، مطمئن شوند».

درار با این ادعا که «این توافق، امنیت را تأمین کرده و مانع از تهدیدها می‌شود»، خاطر نشان کرد: «تهدیدهای ترکیه پیرامون حمله به شرق فرات، برآیند بحران داخلی در این کشور است».

وی با بیان اینکه هدف از این تهدیدها «باج‌خواهی از اروپایی‌ها و آمریکایی‌هاست»، مدعی شد که ترکیه همزمان با روسیه و آمریکا همکاری می‌کند.

رئیس شورای دموکراتیک ادامه داد: «منتظریم که مکانیزم امنیتی، همه مرزهای بین ما و ترکیه را شامل شود... این (مکانیزم) بین "سری کانیه" (رأس العین) و "کری سبی" (تل ابیض) است. امیدواریم امنیت تمام منطقه تأمین شود».

درار با این ادعا که دولت سوریه هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و «باعث سقوط منطقه عفرین شد»، مدعی شد که دمشق «وظیفه خود را از نظر پشتیبانی هوایی انجام نداد... اگر حمایت هوایی می‌کرد، نیروهای مبارز می‌توانستند مقاومت و دفاع کنند».

این ادعاها در حالی از سوی این شبه‌نظامی کُرد مطرح می‌شود که بارها دمشق از آنان خواست که به همکاری خود با آمریکا پایان دهند. شبه‌نظامیان کُرد در پی «خودمختاری» هستند و دولت سوریه این مسئله را نقض حاکمیت خود می‌داند.

بسیاری از کارشناسان و برخی از مسئولان کُرد سوری بر این باورند که توافق منطقه امن، اولا به منزله خنجر از پشت آمریکا به کُردهاست (+). ثانیا، آمریکا تا زمانی از کُردها حمایت خواهد کرد که منافعش را تأمین کنند و هیچ گاه از حمایت شریک راهبردی خود در ناتو یعنی ترکیه، دست نخواهد کشید.

منبع: فارس
نظرات بینندگان