arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۸۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۰

انتقاد آیت‌الله فاضل لنکرانی از شیوه کنونی پرداخت یارانه‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


برنامه 'این شب ها' در شب اربعین حسینی با حضور آیت الله جواد فاضل لنکرانی به بررسی موضوع 'ربا و اثرات آن در جامعه' پرداخت.

 به گزارش انتخاب به نقل از جهان، فرزند مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی بحث را با توضیح پیرامون اهمیت تجارت در جامعه آغاز کرد و گفت که تجارت امر مستحبی است و موجب ازدیاد عقل می شود زیرا فکر انسان را درگیر و پویا می کند.

چرا امروز به محل عزتت نرفتی؟

وی با ذکر 2 روایت در این باره افزود: یکی از معصومین به یکی از اصحابش توصیه کرد حتی اگر دیدی 2 جبهه علیه یکدیگر صف آرایی جنگی کرده اند، تو تجارت آنروزت را قطع نکن. این توصیه نشان از اهمیت تجارت در جامعه اسلامی دارد. او همچنین گفت که یکی دیگر از امامان معصوم به یکی از اصحابش فرمود چرا امروز به محل عزتت نرفتی؟ عرض کرد ای پسر رسول خدا کجا؟ امام فرمود: بازار.

این استاد اخلاق با بیان اینکه اگر کسی چشمش به دست دیگری باشد ملعون و از رحمت خدا دور است، عنوان کرد: اسلام دنبال این است که انسان فکر و استعدادش را با تلاش و انجام تجارت به میدان بیاورد اما اگر کسی در خانه نشست و از تجارت دست کشید نه تنها عقلش کاهش می یابد که حتی و در مسائل اخلاقی هم دچار مشکل می شود.

این شیوه چشم مردم را به دست دولت می دوزد

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه بحث موضوع دادن یارانه ها را پیش کشید و به انتقاد از نتایج شیوه کنونی دولت پرداخت.

وی تصریح کرد: آیا مسئولان درباره دادن یارانه به روش کنونی کار کارشناسی لازم را انجام داده اند زیرا این شیوه چشم مردم را به دست دولت می دوزد و به اصطلاح مردم را کَل بر دولت می کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه من نمونه هایی سراغ دارم که در نتیجه پرداخت یارانه ها به شیوه کنونی دست از تجارت و تکاپو کشیده اند، جوان کشاورزی را مورد اشاره قرار داد که فقط چشم به دریافت یارانه اش دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: در زمان ائمه معصومین و حتی حضرت علی (ع) هم سراغ نداریم جایی به همه مردم گفته شده باشد ما مرتب از بیت المال به شما پول می دهیم. هرچند ما غنائم جنگ و زکات را در آن زمان داشته ایم که بین مردم تقسیم می شد اما چنین چیزی وجود نداشته که به همه جامعه گفته شود ما ماهی فلان مبلغ به شما می دهیم زیرا این مردم را کَل بر دولت قرار می دهد و آنان را سربار دولت می کند. این واقعیت را نمی توان با فرهنگ دینی تطبیق دهیم.

به گفته وی اگر جامعه را طوری تربیت کنیم و بگوییم شما از ما پول بگیرید، دیگر او برای زحمت و دسترج خود ارزش و اهمیتی قائل نیست و این فعالیت مفهومی برای او ندارد.

به ما نگویید نفس شما از جای گرم در می آید

در ادامه برنامه درستکار، مجری برنامه هم، از مردم خواست که به دلیل طرح این موضوع از برنامه انتقاد نکنند و نگویند که نفس شما از جای گرم در می آید و خبر ندارید که 8 ما گرو 9 است.

او با بیان اینکه من هم همانند عموم مردم زندگی می کنم، عنوان کرد، این دلیل درست است که یارانه ها در عوض افزایش قیمت برق و گاز و... پرداخت می شود و نیز گرچه با درآمدهای این چنینی امروز تعداد خانه دارها و ماشین دارها بیشتر از گذشته است و سطح رفاه مردم افزایش یافته اما حتما قبول دارید که مردم بیشتر از پیش ناراحت، مضطرب و ملتهب هستند.

وی بحث درباره چنین موضوعاتی را برای مدیریت درست و دینی زندگی دانست تا شیوه زندگی آرام و پاکیزه را معرفی کند. به گفته درستکار یکی از مسائل جدی در این راستا نزول خوری و نزول دادن است.

نظرات بینندگان