arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۸

رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی: ماموریت دریایی اروپا با تصمیم انگلیس نقش بر آب شد

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کردند که تصمیم انگلیس برای پیوستن به ماموریت دریایی آمریکا در خلیج فارس، تلاش‌های کشورهای اروپایی را برای تشکیل نیرویی دریایی به‌ منظور تضمین تردد امن در تنگه هرمز به‌ تعویق انداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کردند که تصمیم انگلیس برای پیوستن به ماموریت دریایی آمریکا در خلیج فارس، تلاش‌های کشورهای اروپایی را برای تشکیل نیرویی دریایی به‌ منظور تضمین تردد امن در تنگه هرمز به‌ تعویق انداخت.

انگلیس و فرانسه چندی پیش پیشنهاد تشکیل یک نیروی دریایی به رهبری اروپا را که مستقل از آمریکا عمل کند، مطرح کردند.

این طرح از حمایت دانمارک، ایتالیا و اسپانیا برخوردار شد، کشورهایی که از بابت ماموریت دریایی آمریکا به عنوان محرکی بر تشدید تنش بین واشنگتن و تهران نگران هستند.

این طرح در پی توقیف نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» در تنگه هرمز از سوی ایران پیشنهاد شد.

در همین حال، فرانسه ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) بار دیگر تلاش می کند تا ماموریتی را برای محافظت از کشتیرانی تجاری در تنگه هرمز رقم زند.

به موجب طرح فرانسه، قرار است ۱۵ کشور اروپایی برای بررسی این مساله در پاریس گردهم آیند.

به گزارش رویترز از دو مبدا بروکسل و پاریس، اما دیپلمات های مطلع از مذاکرات بین پایتخت های اتحادیه اروپا اعلام کردند که تغییر ناگهانی راهبرد لندن برای پیوستن به ماموریت دریایی آمریکا، ‌ پیشرفت در این زمینه را نقش برآب کرده است.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت: بسیاری از ما خواستار انجام این کار با کمک انگلیس هستیم و می خواهیم از کارزار فشار حداکثری آمریکا بر ایران جلوگیری شود.

وی افزود: اکنون از آن جهت که انگلیس جانب آمریکایی ها را گرفته، این مساله دچار وقفه شده است.

براساس این گزارش، انگلیس، فرانسه و آلمان با حمایت از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تلاش می کنند توافق هسته ای را نجات دهند.

با توجه به طرح انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، لندن در ابتدا در پی ماموریتی بود که اتحادیه اروپا، ناتو یا آمریکا را به طور مستقیم درگیر نمی کرد، اما شامل ائتلافی سست تر از کشورهای اروپایی از جمله نروژ که کشور غیرعضو اتحادیه اروپاست، می شد.

تهران این پیشنهاد را رد و اعلام کرد که قدرت های خارجی باید مسئولیت تامین امنیت خطوط کشتیرانی را به ایران و دیگر کشورهای منطقه بسپارند.

عربستان، ایران، امارات متحده عربی، کویت و عراق بخش اعظم نفت خام خود را از طریق تنگه هرمز صادر می کنند.

فرانسه فرماندهی ماموریت اروپایی را برعهده خواهد داشت. پایگاه نیروی دریایی فرانسه در امارات دایر است.

ممکن است ایتالیا، دانمارک، اسپانیا، ‌ نروژ، ‌ بلژیک و سوئد به فرانسه در ماموریت اروپایی در تنگه هرمز ملحق شوند.9109

هلند هر دو پیشنهاد آمریکا و فرانسه را ارزیابی می کند اما به گفته دیپلمات های غربی، این کشور پیوستن به طرح اروپایی را ترجیح می دهد.

برای انجام این ماموریت، ‌به موافقت پارلمان های چند کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله دانمارک و هلند نیاز است.

آمریکا پیشنهاد کرده تا ائتلافی برای محافظت از مسیر حیاتی انتقال نفت در تنگه هرمز تشکیل شود که با وجود فشارهای واشنگتن برای پیوستن جامعه بین الملل به چنین ائتلافی، اما با مخالفت بیشتر کشورها مواجه شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان