arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۸ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸

ادعای پمپئو: تهران پشت سر نزدیک به ۱۰۰ حمله به سعودی است / روحانی و ظریف تظاهر می‌کنند که خواهان دیپلماسی هستند

پمپئو ادعا کرد: تهران پشت سر نزدیک به ۱۰۰ حمله به سعودی است در حالی که روحانی و ظریف تظاهر می‌کنند که خواهان دیپلماسی هستند. میان همه خواسته‌ها برای کاهش تنش، ایران اکنون یک حمله بی سابقه برای عرضه انرژی جهانی راه اندازی کرده است. وی مدعی شد هیچ نشانه‌ای از اینکه این حملات از یمن انجام شده باشد، وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مایک پمپئو روز شنبه در یادداشت های توئیتری در پی انفجارهای اخیر در پالایشگاه های آرامکو در سعودی افزود: ما از همه کشورها می خواهیم تا به صورت علنی و با صراحت حملات ایران را محکوم کنند.

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن صبح امروز (شنبه) در عملیاتی با عنوان "توازن بازدارندگی دوم " پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" وابسته به شرکت نفتی "آرامکو" عربستان را هدف ۱۰ پهپاد خود قرار داده است.

به گزارش شبکه خبری "المسیره" یمن، "یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه ای تلوزیونی با اعلام این خبر افزود: هدف گیری بسیار دقیق انجام شده و این عملیات در شرقی ترین نقطه عربستان حق قانونی و طبیعی ما در پاسخ به جنایت‌های متجاوزان و محاصره کشورمان طی ۵ سال گذشته است.

وی با تاکید بر این که این اقدام یکی از بزرگ ترین عملیات های ما در عمق عربستان سعودی است، افزود: عملیات توازن بازدارندگی دوم پس از جمع آوری اطلاعات، رصد قبلی و با همکاری آزادگان داخل عربستان صورت گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا که نزدیک به یکسال تلاش مداوم کرده است تا ایران را به ارسال سلاح به یمن و نقض قطعنامه های شورای امنیت متهم کند و تا کنون ره به جایی نبرده است، ادامه داد: ایالات متحده با شرکا و متحدان خود برای اطمینان یافتن از عرضه خوب بازارهای انرژی و پاسخگو نگهداشتن ایران برای این تهاجمش همکاری می کند.

پمپئو اضافه کرد: تهران پشت سر نزدیک به 100 حمله به سعودی است در حالی که روحانی و ظریف تظاهر می کنند که خواهان دیپلماسی هستند. میان همه خواسته ها برای کاهش تنش، ایران اکنون یک حمله بی سابقه برای عرضه انرژی جهانی راه اندازی کرده است.

وی بدون ارائه مستندات و شواهد معتبر مدعی شد هیچ نشانه ای از اینکه این حملات از یمن انجام شده باشد، وجود ندارد.

بحران یمن از زمانی آغاز شد که رژیم سعودی در حمایت از مهره دست نشانده خود در یمن که استعفا داده و از کشور گریخته بود، به مردم همسایه جنوبی خود یورش برد.

به گزارش سازمان های بین المللی و نهادهای بشردوستانه، یمن در بدترین شرایط انسانی در قرن معاصر قرار دارد و میلیون ها نفر به نیازهای اولیه برای زنده ماندن محتاجند.

رژیم سعودی سالها با محاصره این کشور، اجازه نمی داد کالاهای اساسی وارد این کشور شوند و با قراردادهای صدها میلیارد دلاری، سلاح های ساخت آمریکا را بر سر مردم بی گناه فرو ریخت که کشتار 40 کودک دبستانی به دنبال هدف قرار دادن اتوبوس حامل آنها تنها نمونه ای از آن است.

در حالی که انصار الله یمن بارها به لزوم پایبندی و اجرای کامل توافق استکهلم تاکید کرده اند اما رژیم سعودی و نیروهای وابسته به آن، به شکل های مختلف از اجرای آن سر باز زده اند.

رژیم آمریکا هم پیش از این با نمایش های ساختگی نیکی هیلی نماینده سابق این کشور در سازمان ملل متحد و در تداوم آن با اجرای برایان هوک عضو دنباله روی "تیم ب"، کوشید که ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کند در حالی که همه گزارش های دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح دارد نتوانسته اند اثبات کنند سلاح ها پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت وارد یمن شده اند.

این بار، در شرایطی که آمریکا با دنبال کردن سیاست جنگ طللبانه به دنبال تنش آفرینی در خلیج فارس است و تا کنون نتوانسته است ائتلاف واهی خود را شکل دهد، وزیر خارجه ترامپ خود وارد عمل شده و با ایراد اتهاماتی واهی و بی اساس، ایران به دخالت داشتن در حملات امروز به پالایشگاه های آرامکو متهم کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان