arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۰

ماجرای بازداشت حاجی بخشی به روایت مسعود ده نمکی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسعود ده‌نمکی به مناسبت درگذشت حاج بخشی در وبلاگ خود خاطره‌ای از وی بیان کرده که در آن مقامات برای جلوگیری از راه‌پیمایی در اعتراض به سیاست‌های محمد هاشمی رییس وقت سازمان صداوسیما،‌ حاجی بخشی را دستگیر و از وی می‌خواهند که در پیامی رادیویی از مردم بخواهد که در این راه‌پیمایی شرکت نکنند.
 

به گزارش انتخاب به نقل از قانون، متن کامل پست اخیر این فعال سیاسی و کارگردان سینما که در وبلاگش منتشر شده، به این شرح است:

زمستان 68 بود قرار بود در اعتراض به روند برنامه سازی های صدا و سیمای زمان محمد هاشمی تظاهراتی در مقابل صدا و سیما برگزار کنیم. در آن زمان راضی کردن جماعت به تغییر محل های اعتراض از خیابان و میدان ولیعصر به سمت نهادهای دولتی و تصمیم ساز کار ساده ای نبود. حتی یکی از مداحان مشهور پشت بلند گو گفته بود جایی که نماینده امام و رهبری مسئول آن است مگر می شود تظاهرات کرد این کارها ضد انقلابی است.

خداییش حاج بخشی با وجود اینکه سواد آکادمیک چندانی نداشت ولی صاحب تحلیل بود. آن موقع ها هنوز نه گروه انصاری بود و نه تشکیلات رزمندگان و... خودمان بودیم و خودمان.

داخل منزل حاجی در خیابان گارگر جلسه می گذاشتیم و تصمیم می گرفتیم. با هیچ جا هم هماهنگ نمی کردیم مجوزمان هم پرچم حاجی بخشی بود.

بعد از کلی بحث همه متقاعد شدند که برای برخورد با مسائل فرهنگی به جای تکرار سابقه سال 64 باید روشهای اعتراضی معطوف به سوی سیاستمداران و مدیریت ها باشد نه مردم .اولین و مهمترین جا هم تلویزیون بود.زمان راهپیمائی را هم سوم اسفند تعیین کردیم.

دهها هزار تراکت کف دستی در راهپیمایی 22 بهمن پخش کردیم. نظام در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته بود. از صد جا تماس می گرفتند که راهپیمائی را لغو کنید. بینمان نفوذی داشتیم و می دانستیم اخبار جلسه بیرون درز کرده است. قرار شد در این بیست و چهار ساعت مانده به راهپیمایی مخفی شویم تا دستگیر نشویم. قرار بود هر اتفاقی افتاد همه از کوچه پس کوچه ها خودشان را به میدان ونک برسانند و راهپیمایی را آغاز کنند. حتی پیش بینی کردیم اگر بلندگوی ماشین وانت من توقیف شد بلندگوهای ماشین حاجی تقویت شود...

اما اتفاق عجیبی رخ داد. صبح سوم اسفند رادیو با پخش صدای حاج بخشی از برنامه سلام صبح بخیر همه را غافلگیر کرد...

سلام مردم! صبح به خیر. من رو که می شناسید حاجی بخشی ام. راهپیمایی امروز کنسله. مصلحت اینه هرکسی صدای منو می شنوه به بقیه هم بگه..

رادیو این پیام حاجی را تا ظهر مرتب پخش می کرد. بعدا فهمیدیم حاجی را شبانه محترمانه دستگیر و به زور تفهیمش کرده بودند که مصلحت محمد هاشمی مصلحت نظامه و باید این راهپیمایی کنسل بشه. اینقدر هم محکم حاجی رو قانع کرده بودند که عصر هم به میدان ونک نتونست بیاد.

اما باید مسئولین می فهمیدند که این حرکت قائم به شخص نبود وگرنه باب می شد و قبل از هر اعتراض و راهپیمایی حاجی یا یکی دیگه رو دستگیر می کردند. ساعت چهار میدان ونک به سمت سازمان پر بود از گشت های کمیته و شهربانی. مردم هم البته پیام رادیو را باور کرده بودند و نمی دونستند صدای حاجی پخش زنده نیست و دوازده شب تو یه جای دیگه ضبط شده!!

چون جمعیت کم بود تو همون میدون ونک شعار دادیم و سمت سازمان نرفتیم اما این آغاز لرزیدن صندلی محمد هاشمی و شکل گیری اعتراضات مردمی در برابر استحاله فرهنگی مدیران انقلاب بود..
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
بابایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
7
68
جناب اقای ده نمکی به سبک وسیاق عالمی در دیار جاهلان سخن میگویند،فقط یک سوال امروز نسبت به ان زمان مشگلات ونواقصات مملکت اسلامی کمتر شده ویا مشغله استاد زیاد میباشد که دیگر وجدان درد ندارند ؟
نکند ایشان هم دستگیر شده و به جناب شان تفهیم شده بنا به بعضی مصلحت ها خود جوش عمل نکنند ؟
البته نجربیات نشان داده درددل با جناب ده نمکی مفید به فایده نمیباشد والا بیشتر خدمتشان عرض میکردم.
نظرات بینندگان