arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
الجزیره:

چرا رادارها و سیستم های موشکی عربستان نتوانستند پهپادهای مجهز به GPS حوثی ها را ساقط کنند؟

اجرای عملیات با این دقت، نشان دهنده آن است که حوثی ها عکسها و اطلاعات دقیق و کافی در مورد مناطق حساس هدف گرفته شده در عربستان سعودی دارند و به همین دلیل، از این پس، تاسیسات شهری و نظامی در عربستان نیز در امان نیستند؛ آنچه که چالش بزرگی برای رهبران سعودی محسوب می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا رادارها و سیستم های موشکی عربستان نتوانستند پهپادهای مجهز به GPS حوثی ها را ساقط کنند؟

الجزیره نوشت: به گفته مأمون ابونوار، کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک، حمله دقیق دهها پهپاد از سوی حوثی ها، به تاسیسات نفتی وابسته به شرکت ارامکو عربستان، یک اتفاق نادر و عجیب است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ وی در گفت و گو با الجزیره افزود: این پهپادها به تکنولوژی «جی پی اس» مجهزند و انتظار می رفت که توسط رادارهای سعودی ردیابی شده و ساقط شوند، اما چرا این اتفاق نیفتاد؟

ابونوار تاکید می کند که اجرای عملیات با این دقت، نشان دهنده آن است که حوثی ها عکسها و اطلاعات دقیق و کافی در مورد مناطق حساس هدف گرفته شده در عربستان سعودی دارند و به همین دلیل، از این پس، تاسیسات شهری و نظامی در عربستان نیز در امان نیستند؛ آنچه که چالش بزرگی برای رهبران سعودی محسوب می شود.

شکست تکنولوژیک

این در حالی است که توفیق حمید، نویسنده و پژوهشگر مسائل سیاسی معتقد است که حمله حوثی ها به تاسیسات سعودی، کار اسانی نیست؛ اما اینکه چرا عربستان نتوانست با این پهپادها مقابله کند، تنها به سختی و پیچیدگی این مقابله برای عربستان سعودی مربوط نمی شود؛ بلکه این موضوع، یک شکست تکنولوژیک بزرگ برای جهان محسوب می شود.

حمید تصریح می کند که با وجود شکستهای سعودی، به نظر نمی رسد این کشور قصد عقب نشینی از مقابله با ایران و نیروهای نیابتی آن را داشته باشد؛ در عوض، سعودی ها باید به دنبال تغییر تاکتیک ها، بهبود توانایی خود برای مقابله و تلاش برای دست یابی به تکنولوژی ساقط کردن پهپادها باشند. ضمن اینکه ایران قصد دارد قیمتهای نفت را افزایش دهد و هدف گرفتن ارامکو، کمک بزرگی به رسیدن به این هدف می کند. اما با توجه به اینکه افزایش قیمت نفت حساسیت زیادی برای واشنگتن دارد، این اقدام ایران می تواند در نهایت به نفع ریاض باشد.

از سوی دیگر، احمد الموید، نویسنده و پژوهشگر سیاسی یمنی تاکید می کند که این حمله در چارچوب واکنش طبیعی حوثی ها به تجاوز عربستان به یمن انجام شده و تا کنون، حوثی ها توانسته اند 200 پهپاد متعلق به ائتلاف سعودی را سرنگون کنند؛ که همین امر، ناتوانی عربستان از مقابله با این پهپادها، با وجود تعدد پایگاههای آمریکایی در این کشور عربی را تمسخر امیز می کند.

موید تاکید کرد که حکومت صنعاء در طول سالهای گذشته دستاوردهای زیادی داشته و توانسته است متکی به خود باشد، سلاحی را در اختیار داشته باشد که بتواند به کمک آن به عربستان ضربه بزند و حتی باعث ایجاد شکافی در ائتلاف آن با امارات شود. در نهایت، این حوثی ها هستند که زمام امور را در اختیار گرفته و تاسیسات نفتی عربستان را بعنوان منبع اصلی تامین مالی تجاوزهای این کشور، هدف می گیرند. علاوه بر اینکه حوثی ها از نیروهای جاسوسی برخوردار است که با کمک آنها می تواند عملیات دقیقی نظیر حمله ای که به آرامکو داشت را ترتیب دهد.

نظرات بینندگان