arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

سخنگوی وزارت خارجه: حضور مقتدی صدر برای ما و دولت عراق غنیمت است

سید عباس موسوی در مورد سفر مقتدی صدر به ایران در روزهای اخیر گفت : ایشان به ایران رفت و آمد دارند و این تازگی ندارد. حضور ایشان ، حضور ویژه و تازه‌ای نیست و پیام خاصی ندارد . حضور ایشان برای ما و دولت عراق غنیمت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: برنامه‌ای برای ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در دستور کار نیست.

به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی رسانه‌ها مطرح کرده‌اند که احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل آقایان روحانی و ترامپ دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت، تصریح کرد: من چنین موضوعی را تایید نمی‌کنم چنین برنامه‌ای در دستور کار ما نیست و فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد.

وی با بیان این‌که فکر نمی‌کنم که چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد و ما مواضع ایران را اعلام کرده‌ایم، اظهار کرد: آقای رییس جمهور نیز در سخنان خود چندی پیش اعلام کردند که ما دیداری برای دیدار، عکس گرفتن، تبلیغات و پروپاگاندا رسانه‌ای انجام نمی‌دهیم.

موسوی ادامه داد: دیداری اگر صورت می‌گیرد بایستی همراه با برنامه باشد که منتج به نتایج قابل قبول باشد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اقدام اخیر کانادا در فروش برخی از اموال ایران در این کشور و واکنش ایران به این موضوع به ارائه‌ی توضیحاتی در مورد این مساله پرداخت و اظهار کرد: ما حق خود را در این زمینه محفوظ می‌دانیم که برای باز پس گیری اموال خود اقدامات و تلاش‌هایی را انجام دهیم . اقدامات حقوقی در این زمینه شروع شده و در آینده در مورد آن اطلاع‌رسانی بیشتری صورت می‌گیرد.

وی همچنین در ارتباط با موضوع سوئیفت با روسیه و مطالب منتشر شده در این زمینه گفت: ایران تصمیم گرفته که در انجام مراودات تجاری با کشورهای مستقل که حجم این مراودات بالاست از مکانیزم‌های خاصی با توافق با این کشور استفاده کند و حذف دلار از مبادلات بین دو کشور یکی از این راهکارهاست و این‌که تبادلات مالی با ارزهای ملی دو کشور انجام شود. ما اقدامات ممکن در این زمینه را انجام داده‌ایم و آنچه که شما اشاره کردید در راستای همین مکانیزم است که دولت‌های ایران و روسیه تلاش دارند در مورد آن همکاری کنند و در چارچوب آن به فعالیت خود ادامه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با بازدید چندی پیش بازرسان آژانس از برخی از دانشگاه‌های ایران و این‌که آیا این بازرسی‌ها در چارچوب برجام بوده و یا پروتکل الحاقی و آیا این بازدیدها در آینده ادامه خواهد داشت، ادامه داد: آنچه که شما مورد اشاره قرار دادید مربوط به برجام نبوده و نیست این بازدیدها داوطلبانه و در راستای اجرای تعهدات داوطلبانه ایران ذیل پروتکل الحاقی بوده است. برای ایجاد شفافیت بیشتر و سلب بهانه از مخالفان این موضوع، چند مورد در گذشته رخ داده است.

وی همچنین با تاکید بر این‌که مساله‌ی مورد اشاره در ذیل برجام نبوده و مربوط به پروتکل الحاقی بوده است، اظهار کرد: این موضوع ربطی نیز با کاهش تعهدات ما در برجام ندارد.

موسوی همچنین در ارتباط با اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی در ارتباط با بازداشت سه شهروند استرالیایی از سوی ایران، گفت: من در مورد سه مورد اطلاعی ندارم یک مورد بود که در سال گذشته رخ داده بود به جرم جاسوسی برای یکی از کشورهای متخاصم ولی من در مورد دو مورد دیگر اطلاعی ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در همین چارچوب در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با دیدار وزیران خارجه ایران و استرالیا نیز گفت:‌ من اطلاعی در مورد این موضوع که این دیدار رسمی بوده است ندارم و اگر چنین چیزی بوده است احتمالا در حاشیه یک نشست، یک گفت‌وگوی دوستانه‌ بوده است.

این دیپلمات کشورمان در ارتباط با چندگانگی در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران، اظهار کرد: این چندگانگی در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران را مدتهاست که شاهدیم در واقع شاهد تشویش، سردرگمی و بلاتکلیفی در اشخاص کلیدی در واشنگتن در ارتباط با سیاست‌هایشان نسبت به ایران هستیم. در همین چارچوب نمی‌توان روی حرف‌ها و گفته‌هایی که آنها مطرح می‌کنند حساب باز کنیم، چرا که دوام برخی از حرف‌ها به 24 ساعت کشیده نمی‌شود و شاهد مواضع ضد و نقیض زیادی در اظهارات مقامات آمریکایی در بحث سیاست خارجی از جمله بحث ایران هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد میزان سرمایه‌ گذاری چین در ایران و ارقام بسیار بالایی که در این زمینه در برخی از رسانه‌ها انعکاس پیدا کرده است، گفت: ما یک سند جامع راهبردی با دولت چین در سال 1394 امضا کردیم که در این سند بر گسترش تعاملات دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید شده و از روابط ایران با چین به عنوان یک روابط راهبردی یاد شده است. اخیرا در سفری که دکتر ظریف به چین داشتند پیشنهاد نوشتن پیش‌نویس همکاری‌های بین دو کشور در قالب یک سند 25 ساله مطرح شده است و طبیعی است که در این سند و سایر اسناد موضوعات مختلف از جمله همکاری‌های تجاری و اقتصادی گنجانده می‌شود.

وی با اشاره به اعداد و ارقام بسیار بالایی که در برخی رسانه‌ها در این زمینه مطرح شده است، ادامه داد: این اعداد و ارقام که گفته می‌شود واقعیت ندارد و گمانه‌زنی است. این اعداد و ارقام دور از ذهن است ولی همان‌طور که گفتم دو کشور بر گسترش تعاملات و همکاری‌ها با یکدیگر تاکید دارند و موضوع سرمایه‌ گذاری نیز بخشی از همکاری‌های دو کشور است.

موسوی همچنین در مورد آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه در ارتباط با وضعیت مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه که در آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌های این کشور علیه ایران زندانی است، گفت: از همان روز اول بازداشت ایران و چند ایرانی دیگر به اتهام واهی دور زدن تحریم آمریکا که بعد از برجام دیگر وجود نداشت و اعمال مجدد آن به عنوان تروریسم اقتصادی مورد پذیرش‌ ما نیست مورد پیگیری جدی وزارت خارجه بوده است. همان‌طور که اشاره کردیم برخی از اساتید ایرانی به جرم دور زدن تحریم‌ها بازداشت شده‌اند. وزارت خارجه و دیگر نهادهای مرتبط از جمله وزارت علوم پیگیر این موضوع هستند این پرونده یکی دو تا نیست حدود 19 تا 20 پرونده در این زمینه داریم حتی در کشورهای اروپایی و غیراروپایی که به درخواست غیرقانونی آمریکا احتمال استرداد آنها به آمریکا است و برخی از آنها در آمریکا بازداشت هستند. ما از مجاری رسمی و قانونی خود در عرصه بین‌المللی پیگیر پرونده‌های تک تک این افراد هستیم. پرونده مورد اشاره دارای پیچیدگی‌هایی است و به خاطر عدم همکاری دولت آمریکا تاکنون به نتیجه نرسیده است البته این به این معنا نیست که ایران از پیگیری این پرونده‌ها دست بکشد و ما تا آزادی نهایی این افراد پیگیری این پرونده‌ها را ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که هفته گذشته در دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی با رییس جمهور روسیه نتانیاهو از پوتین خواست که به اسرائیل در مقابله با ایران در سوریه آزادی عمل بیشتری داده شود چرا که مدعی بود ایران از طریق سوریه اقداماتی را علیه این رژیم در منطقه انجام می‌دهد و آیا در دیدار امروز آقایان روحانی و پوتین در این ارتباط بحث و گفت‌وگویی خواهد شد، گفت: من در جریان مذاکرات روسای جمهور دو کشور نیستم و آنچه که نخست وزیر رژیم جعلی صهیونیستی مطرح کرده حرف گزافی است. او نیاز دارد که اینگونه حرف‌ها را بزند و البته خودشان می‌داند که آزموده را آزمودن خطاست.

وی همچنین در مورد برخی اخبار منتشر شده در ارتباط با لغو ویزای برخی از دانشجویان ایرانی برای سفر به آمریکا تصریح کرد: ما نیز این موضوع را از طریق رسانه‌ای شنیدیم که اینگونه اتفاقات در حال رخ دادن است. این مسائل را در راستای سیاست‌های کوته‌بینانه و محدود نگرانه آمریکا می‌دانیم و وزارت خارجه از طریق مجاری رسمی خود این موضوع را پیگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به نظر می‌رسد که برجام دیگر چندان برای اروپایی‌ها از اهمیت برخوردار نیست و آیا ایران ممکن است در برابر اینگونه رفتارها تصمیم بگیرد که از برجام خارج شود، گفت: برجام یک توافق بین‌المللی بین ایران و 1+5 بوده است و ایران تا زمانی در این توافق خواهد ماند که ببیند که در موضوع تعهدات و اجرای آنها موازنه‌ای وجود دارد و اگر احساس کنیم که بودن در برجام دیگر به نفع منافع ملی ما نیست و اجرای تعهدات در این توافق بین‌المللی صرفا یک طرفه باشد دیگر ایران علاقه‌ای به حضور در این توافق نخواهد داشت.

وی در عین حال تصریح کرد: به نفع همه ماست که این توافق چند جانبه حفظ شود و ایران تلاش دارد این توافق را تا آنجا که ممکن است حفظ کند.

موسوی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود نشست امروز سران آستانه با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه را نشست مهمی دانست و اظهار کرد: انشاالله این نشست دستاورد خوبی برای مردم سوریه، تحقق یک راه‌حل سیاسی برای حل بحران این کشور و بازگشت آرامش کامل در سوریه داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در ارتباط با سفر اخیر مقتدی صدر به ایران و انعکاسی که این موضوع داشته است، گفت: مقتدی صدر به ایران سفر نمی‌کند ایشان به ایران رفت و آمد دارد و این رفت و آمد تازگی ندارد. ایشان و تعدادی دیگر از مقامات عراقی به عنوان دوستان پیش از این در ایران بوده و یا رفت و آمد داشته‌اند بنابراین حضور ایشان در ایران چیز ویژه و خاصی نیست و پیام خاصی ندارد. ایشان با ما رفاقت دارد و حضور ایشان برای ما و دولت عراق غنیمت است.

موسوی در مورد آخرین وضعیت کشتی انگلیسی توقیف شده در ایران نیز گفت: مراحل حقوقی و قضایی رسیدگی به تخلفات این کشتی رو به اتمام است و دو سه کار کوچک در این زمینه مانده است که به نظر می‌رسد که طی روزهای آینده انجام شود و این کشتی رفع توقیف شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واسطه‌ای برای رفع توقیف این کشتی از سوی کشورهای دیگر صورت گرفته است، اظهار کرد: بحث واسطه‌گری مطرح نیست. البته صحبت‌هایی شده ولی همان‌طور که پیش از این اعلام کرده بودیم این کشتی تخلفاتی کرده بود به این تخلفات رسیدگی شده رسیدگی به آنها مراحل آخر خود را طی می‌کند و به زودی این کشتی رفع توقیف می‌شود.

موسوی در مورد بحث برکناری بولتون از سوی ترامپ و برخی از اظهارنظرهای مقامات آمریکایی درباره ارتباط این موضوع با قصد آمریکا جهت کاهش تحریم‌ها علیه ایران گفت: ما چنین پیامی را دریافت نکرده‌ایم کاری به دلایل برکناری بولتون نداریم این جزو مسائل داخلی آمریکاست. آنها هراز چندگاهی این تغییرات را انجام می‌دهند. ایران به سخنان و به افراد توجه ندارد چرا که آنها در دولت ترامپ گذرا هستند، آنچه که مورد توجه است عمل مقامات آمریکایی است و آنچه که ما در این زمینه می‌بینیم ادامه‌ی فشار حداکثری آمریکایی‌ها علیه ایران است که ما از آن به عنوان تروریسم اقتصادی یاد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که یکی از سناتورهای آمریکایی با طرح این اتهام که ایران در حمله به آرامکو نقش داشته و در همین چارچوب باید به پالایشگاه‌های نفتی ایران حمله شود، گفت: پالایشگاه نفتی عربستان سعودی را یمنی‌ها زده‌اند این موضوع چه ربطی به ایران دارد. حرفی که در این زمینه مطرح شده است حرفی بی‌ربط و نادرست است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در مورد اقدامات اخیر ترکیه در سوریه و ادامه‌ حضور این کشور در برخی مناطق سوریه چیست؟ و آیا در نشست آستانه در این ارتباط بحث و گفت‌وگویی خواهد شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به همراه کشورهای روسیه و ترکیه با توجه به ملاحظات و دغدغه‌های امنیتی و سیاسی که در سطح خرد و کلان دارند همواره این دغدغه را داشته‌اند که ضمن این‌که به سمت کاهش تنش در سوریه حرکت کنند در این ارتباط تلاش دارند تمامیت ارضی دولت قانونی سوریه توسط همه کشورها از جمله ایران، روسیه و ترکیه حفظ شود و این دغدغه در سطوح کارشناسی، وزرا و روسای جمهور سه کشور مطرح بوده و است همه کشورها در ضمن تلاش برای بازگشت صلح و آرامش در سوریه باید تمامیت ارضی این کشور را رعایت کنند و اگر در زمینه‌ بازگشت ثبات در سوریه تلاش می‌کنیم ضروری است که محوریت دولت سوریه و حاکمیت آن را بر مناطق مختلف این کشور بپذیریم.

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، گفت: ایران در اجرای گام سوم مصمم است و آن را اجرا می‌کند گام چهارم در حال طراحی است و اگر اروپایی‌ها به تعهدات و حرف‌های خود عمل نکنند این گام نیز طراحی و اجرا می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در عین حال افزود: هنوز اتفاق ویژه‌ای در اجرای تعهدات از سوی اروپایی‌ها انجام نشده تا ما در گام‌های خود بازنگری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ویزای ظریف برای سفر به نیویورک صادر شده با توجه به تحریمی که آمریکا علیه ایشان اعمال کرده است و آیا ویزای صادر شده همچون دفعه پیش برای رفت و آمد وزیر خارجه محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است، اظهار کرد: همان‌طور که اشاره کردم اگر شرایط مهیا شود این سفر انجام می‌شود که از جمله مواردی که شما گفتید است.

موسوی به موضوع تحریم وزیر امور خارجه از سوی آمریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: شاهد تحریم عجیب و غریب آقای ظریف از سوی آمریکایی‌ها طی هفته‌های گذشته بودیم اما باید به این نکته توجه داشت که آنها (آمریکایی‌ها) خیلی دست‌شان باز نیست که مقامات خارجی را از سفر به این کشور جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل منع کنند. تنها کاری که می‌توانند بکنند افزایش فشار، ایجاد محدودیت و عقده‌گشایی در این زمینه است. البته آنها حق دارند که از فعالیت‌های روشنگرانه وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نگران باشند، چرا که ایشان هر موقع به این نشست می‌روند شاهد تعداد زیادی از درخواست‌ها برای دیدار و مصاحبه از سوی رسانه‌ها و افراد ذی نفوذ در جامعه مدنی آمریکا هستند. آنها عملا نیز گفته‌اند که تاب و تحمل این فضا و این مساله را ندارند علی‌رغم شعارهای پرطمطراقی که در مورد آزادی ‌بیان می‌دهند.

وی ادامه داد: همان‌طور که گفتم اگر شرایط مهیا شود این سفر انجام می‌شود و این بخشی از دیپلماسی است که توسط ایران پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها در مورد ادعای مقامات آمریکایی در موضوع دخالت ایران در حمله به آرامکو اظهار کرد: پنج سال است که یمن درگیر یک جنگ خونین از سوی ائتلاف سعودی علیه مردم بی‌گناه خود است و طبیعی است که مردم یمن و نیروهای نظامی این کشور به این تجاوزات واکنش داشته باشند که بتوانند جنایات صورت گرفته را متوقف کنند.

وی اظهارات اخیر مقامات آمریکایی را فرافکنی عنوان کرد و گفت:‌ ما به صراحت گفته‌ایم که از مردم یمن دفاع می‌کنیم ولی اینکه آن‌ها این گونه حملات و اقدامات دفاعی را به ایران نسبت دهند در راستای دروغ حداکثری است که مقامات آمریکایی علیه ایران دنبال می‌کنند. ما از این حرف‌ها و اقدامات تعجب نمی‌کنیم. برخی از کشورها وابسته هستند و کشورهایی که آن‌ها را نیز می‌دوشند مجبور هستند این گونه حرف‌ها را بزنند تا در آن‌ها احساس امنیت ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: اظهارات مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی محکوم و غیرقابل پذیرش است و هیچ گونه پایه و اساسی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد پرونده مازیار ابراهیمی و ادعاهایی که او مطرح کرده و همچنین سوءاستفاده برخی از رسانه‌های خارج از کشور از این موضوع گفت: اجازه دهید که وارد بحث‌های امنیتی نشوم. من همین قدر می‌دانم که در سال‌های گذشته نهادهای امنیتی متهمینی را دستگیر کردند و براساس شواهد و مدارک از آن‌ها بازجویی شده است و بعدها با توجه به اینکه همه نمی‌توانند مظنون باشند نظام به عنوان یک نظام پویا دست به خوداصلاحی می‌زند تا اگر حق و حقوقی از کسی ضایع شده جبران کند و طبیعی است که برخی از افراد معاند از این موضوع سوءاستفاده کنند.

وی ادامه داد: نقطه قوت ایران این است که به موقع اقدام می‌کند و اگر اشتباهی را مشاهده کرد آن را اصلاح می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین روند مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی و موضوع خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری که از سوی کشورهای اروپایی پیگیری می‌شود، ‌اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توازن بخشی به حقوق و تعهدات خود در برجام اقداماتی انجام داده است. بعد از اینکه بی‌عملی کشورهای اروپایی را مشاهده کرد آن‌ها در جریان مذاکرات با ایران متعهد شده بودند که اقداماتی انجام دهند که بخشی از این اقدامات راه‌اندازی خط اعتباری با ایران و تسهیل مبادلات بانکی است. در واقع آن‌ها ۱۱ تعهد به ایران داده بودند که این تعهدات را اجرا نکرده‌اند.

وی در همین چارچوب ادامه داد: در رایزنی که مقامات ایران با فرانسه به عنوان پیشنهاد دهنده خط اعتباری داشته‌اند مبالغی که شما در سوالتان مطرح کردید مطرح شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: ولی موضوعی که باعث تعجب و تأسف است این است که برخی از کشورها مایل هستند که از دیگر کشورها برای انجام تعهدات خود اجازه بگیرند در حالی که تعهدات آن‌ها دارای پشتوانه قطعنامه شورای امنیت است.

موسوی با بیان اینکه ما منتظر هستیم که طرف‌های باقی مانده در برجام گام‌های مفید و موثری برای اجرای تعهدات خود بردارند، ادامه داد: رایزنی‌های مورد اشاره ادامه دارد و به ما ارتباطی ندارد که ترامپ با پیشنهاد اروپایی‌ها موافقت کند یا نه چرا که طرف رایزنی‌های ما اروپایی‌ها به ویژه فرانسوی‌ها هستند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در پی انتشار اخباری مبنی بر نقش دستگاه اطلاعاتی و امنیتی هلند در ایجاد خرابکاری در یکی از سایت‌های هسته‌ای ایران شما اعلام کردید که این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهید و آیا این بررسی‌ها به نتیجه رسیده است؟ گفت: از قبل نشانه‌هایی در این زمینه وجود داشت و زمانی که گفته می‌شود که احتمالا سرویس اطلاعاتی یک کشور ثالث و اروپایی در این ماجرا نقش داشته،‌ پیگیری‌های ما جدی‌تر شده است و نهادهای ذیربط در حال بررسی و پیگیری جدی این موضوع هستند.

نظرات بینندگان