arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

لندن: هنوز درباره حمله به «آرامکو» تصویر روشنی نداریم/ از شرکای سعودی خود حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه انگلیس در مورد اطلاعاتی که درباره ماهیت این عملیات وجود دارد، گفت: «حمله به تأسیسات آرامکو، نقض گستاخانه قوانین بین‌الملل و قابل مذمت است. ما قاطعانه از شرکای سعودی خود و دیگر بازیگران آن منطقه که از این حمله خشمگین هستند، حمایت می‌کنیم. در مورد اینکه چه کسی مسئول [این حمله] بوده، تصویر اینکه چه رخ داده، هنوز کاملا روشن نیست. فکر می‌کنم پیش از صحبت در مورد اینکه چه کسی مسئول بوده و تبعات آن چیست، باید روشن کنیم که چه اتفاقی افتاده و این به زودی روشن می‌شود، اما هنوز کاملا روشن نیست.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر خارجه انگلیس می‌گوید لندن با واشنگتن در حال رایزنی است تا پس از دستیابی به یک «تصویر روشن» در مورد حادثه تأسیسات نفتی «بقیق» عربستان سعودی، بتوان یک «پاسخ متحد بین‌المللی» به آن داد.

به گزارش فارس، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه گفت این کشور در مورد حادثه حمله پهپادی به تأسیسات نفتی شرکت «آرامکو» منطقه «بُقَیق» عربستان سعودی، در حال رایزنی با آمریکاست.

وی که کشورش در حملات پنج ساله عربستان سعودی به مناطق غیرنظامی یمن همواره پشتیبان ریاض بوده، در گفت‌وگو با شبکه «اسکای نیوز»، عملیات تلافی‌جویانه انصارالله و ارتش یمن به این مجتمع را «نقض گستاخانه قوانین بین‌المللی» توصیف کرد و گفت این حمله «قابل مذمت» است.

راب در مورد اطلاعاتی که درباره ماهیت این عملیات وجود دارد، گفت: «حمله به تأسیسات آرامکو، نقض گستاخانه قوانین بین‌الملل و قابل مذمت است. ما قاطعانه از شرکای سعودی خود و دیگر بازیگران آن منطقه که از این حمله خشمگین هستند، حمایت می‌کنیم. در مورد اینکه چه کسی مسئول [این حمله] بوده، تصویر اینکه چه رخ داده، هنوز کاملا روشن نیست. فکر می‌کنم پیش از صحبت در مورد اینکه چه کسی مسئول بوده و تبعات آن چیست، باید روشن کنیم که چه اتفاقی افتاده و این به زودی روشن می‌شود، اما هنوز کاملا روشن نیست.»

صبح امروز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی گفت واشنگتن برای حمایت از عربستان سعودی «آماده شلیک» است. دیپلمات ارشد انگلیس در پاسخ به سؤالی در مورد این توییت و اینکه آیا لندن حاضر است به ریاض پشتیبانی نظامی ارائه کند، گفت: «فکر می‌کنم [برای صحبت در این مورد] هنوز زود است، ما ابتدا باید پیش از بررسی مسئولانه پاسخ لازم، تمام حقایق را در اختیار داشته باشیم. من دیروز با "مایک پامپئو" وزیر خارجه ایالات متحده گفت‌وگو کردم و امروز هم داریم با دیگر شرکای بین‌المللی رایزنی می‌کنیم.»

وی افزود: «می‌خواهیم اطمینان یابیم که تصویری کاملا روشن داشته باشیم و بسیار مسئولانه پیش رویم. نمی‌خواهیم تا زمانی که تمام حقایق روشن نشده، پیش‌داوری کنیم، چراکه فکر می‌کنم این رویکرد درستی است که باید داشته باشیم.»

راب در مورد آثار احتمالی این حمله بر بازارهای انرژی و اقتصاد انگلستان هم گفت: «باید ببینم اوضاع این هفته چطور پیش می‌رود، اما واقعیت این است که این حمله‌ای بسیار جدی به عربستان سعودی و تأسیسات نفتی بود. و شما درست می‌گویید که این [حادثه] بر بازارهای جهانی و تأمین نفت اثر خواهد داشت. روشن است که این [حادثه] از منظر حمله به عربستان سعودی و به طور کلی یک نقض جدی قوانین بین‌المللی است و اقدامی بسیار جدی و خشم‌آور است و باید به آن پاسخی تا حد امکان متحد و بین‌المللی داد.»

بامداد شنبه رسانه‌های سعودی از وقوع انفجار و آتش‌سوزی گسترده در تأسیسات نفتی بقیق، که قلب صنعت نفت عربستان به شمار می‌آید، خبر دادند. ساعاتی بعد سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد که انصارالله و نیروهای مسلح یمن در یک عملیات پهپادی گسترده، این تأسیسات را هدف قرار داده‌اند. این عملیات در پاسخ به ادامه حملات عربستان سعودی به مناطق غیرنظامی، از جمله حمله اخیر به یک زندان که به مرگ بیش از ۱۰۰ نفر منجر شد، انجام گرفته است.

در پی این عملیات که به تأسیسات بقیق آسیب شدید وارد کرده، امروز قیمت نفت در بازارهای جهانی نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافته است.

نظرات بینندگان