arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
طیبه سیاوشی، مسئول کمیته زنان کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با «انتخاب»:

نباید انتظار داشت حضور زنان در ورزشگاه‌ها به سرعت اتفاق بیافتد؛ شرایط آن باید تدریجی فراهم شود / در این حوزه، ۴۰ سال بدون منع قانونی و به صورت سلیقه‌ای ممنوعیت وجود داشته است

در مقام شخصیتی که در سه سال گذشته ریاست کمیته زن، خانواده، تربیت بدنی و جوانان را در کمیسیون فرهنگی مجلس عهده‌دار بوده‌ام، تمام تلاش خود را به برگزاری جلسات با دستگاههای مختلف برای رفع مسائل و مشکلات حضور زنان در ورزشگاهها بر اساس واقعیات موجود جامعه معطوف کرده‌ام.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس توافق ها با فیفا، مقرر شده ورود زنان به ورزشگاه ها در جمعیتی حدود هزار نفر یا بیشتر باشد / نباید انتظار داشت حضور زنان در ورزشگاهها به سرعت اتفاق بیافتد؛ شرایط آن باید تدریجی فراهم شود / در این حوزه، 40 سال بدون منع قانونی و به صورت سلیقه‌ای ممنوعیت وجود داشته است

سرویس اجتماعی انتخاب:  علی ربیعی، در نشست خبری امروز - دوشنبه- خود با خبرنگاران، بحث حضور زنان در ورزشگاهها را در کانون صحبت‌های خود قرار داد و در این زمینه گفت: دولت با حضور زنان در استادیوم ها موافق است و مجدد تاکید می‌کنم که اقای سلطانی فر تمهیدی اندیشیده اند که زنان در بازی ایران با کامبوج حضور داشته باشند و این حضور به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به حادثه خودسوزی سحر خدایاری گفت: حادثه‌ای که رخ داد حادثه تلخ و درس‌آموز بود.  فضای رسانه‌ای و تحلیلی ایجاد شده برای این موضوع به مقدار زیادی مغرضانه بود، اما مسئله دخترمان سحر، ابعاد مختلفی را پیش ما قرار داد این موضوع در حوزه مرتبط با روانشناسی، جامعه شناسی، جرم شناسی و تحولات نسلی ما است، ما نمی‌توانیم این موضوعات را نادیده بگیریم.

وی افزود: بلیت فروشی هم انجام خواهد شد و اینطور نیست که زنان گزینشی وارد استادیوم شوند. ما امروز به سیاست های مربوط به جنسیت نیازمندیم و نمی توانیم آن را نادیده بگیریم. ما باید به آستانه تحمل افراد توجه داشته باشیم و شرایط را به سمتی نبریم که اتفاقی مانند آنچه برای دخترمان سحر عزیز رخ داد، انجام شود که قطعا غیرقابل قبول است.

در راستای پی‌گیری ابعاد و اظهارات سخنگوی دولت پیرامون حضور زنان در ورزشگاهها «انتخاب» مواضع طیبه سیاوشی شاه عنایتی، از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم تهران را جویا شده است.

مساله خروج زنان از ورزشگاه گام‌ها را برای حضور آن‌ها در ورزشگاهها کند کرده است

سیاوشی در ارتباط با حضور زنان در بازی تیم‌های ملی ایران و کامبوج در ورزشگاه آزادی، در پاسخ  به سئوال اختصاص تعداد محدودی از صندلی های استادیوم آزادی به بانوان  تاکید کرد: «اگر بخواهیم بر اساس ملاک و معیارهای فیفا صحبت کنیم، نمی‌توان تعداد یا سهمیه نفری خاصی را اعلام کرد. با این وجود، توجه به این مساله ضروری است که در کشوری با سابقه 40 سال ممانعت از حضور زنان در ورزشگاهها، آن‌هم بدون منع قانونی و صرفا بر اساس گزینش سلیقه‌ای، بحث حضور زنان با هر تعداد سهمیه خاص آن‌هم با بلیط فروشی الکترونیکی، دلیلی ویژه دارد که آن‌هم عبات است از در نظر گرفتن جایگاهی برای خروج زنان بعد از پایان مسابقه است. در موضوع ورود بحث چندانی وجود ندارد اما در بحث خروج به دلیل مطرح بودن موضوع اختلاط و سرعت در تخلیه ورزشگاه مشکلاتی چند وجود دارد. این مساله تا کنون به دست‌مایه‌ایی برای احتیاط در بر داشتن قدم‌ها تبدیل شده است. بر اساس توافقات داخلی مقرر شده ورود زنان به ورزشگاه در جمعیتی حدود هزار نفر یا بیشتر باشد. واقعیت این است که خروج خانم‌ها از ورزشگاه‌ها را نمی‌توان متفاوت از دیگر سطوح جامعه همچون سینما، فروشگاهها و... دانست. »

حضور زنان در ورزشگاهها باید تدریجی و با ایجاد زیر ساخت‌ها باشد

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس افزود: «در مقام شخصیتی که در سه سال گذشته  ریاست کمیته زن، خانواده، تربیت بدنی و جوانان  را در کمیسیون فرهنگی مجلس عهده‌دار بوده‌ام، تمام تلاش خود را به برگزاری جلسات با دستگاههای مختلف برای رفع مسائل و مشکلات حضور زنان در ورزشگاهها بر اساس واقعیات موجود جامعه معطوف کرده‌ام. حضور زنان در ورزشگاهها به مسائل فرهنگی در فضای ورزش کشور و طرح کاهش خشونت در ورزشگاهها ارتباط مستقیمی دارد. واقعیت این است که زمینه‌ها و بسترهای لازم در ورزشگاههای کشور در غالب سطوح وجود ندارد. حتی امکاناتی که در کشورهای نیمه توسعه‌یافته در ورزشگاهها وجود دارد، در کشورمان همچون خلایی جدی مطرح هستند.»

وی در ادامه تصریح کرد: «نمی‌توان تنها بر ورزشگاهی که ساخت آن به 50 سال قبل باز می‌گردد، تنها به صرف انجام نوسازی اکتفا کرد. در چنین فضایی که حداقلی از زیرساخت‌ها در کلیه زمینه‌ها وجود ندارد، آیا می‌توان از بحث حضور زنان فراتر از بازهای ملی، در لیگ داخلی کشور سخن به میان آورد؟ در پاسخ به این مساله دو دسته دیدگاه مخالف و موافق وجود دارد. موافقان حضور نیروی انتظامی را کافی می‌دانند و مخالفان حضور و تدابیر نیروی انتظامی را مکفی ارزیابی نمی‌کنند. در این میان، بر این باور هستم باید در روندی کوتاه‌مدت چندین تجریه از حضور زنان در ورزشگاهها را مهیا کنیم تا در یک سال یا چند ماه آینده زنان به آسانی در بازی‌های ملی حضور پیدا کنند تا پیش‌زمینه لازم برای برداشتن قدم‌های بعدی و حضور زنان در لیگ برتر نیز مهیا شود.

حمایت دولت از حضور زنان در ورزشگاهها

نماینده مردم تهران در مجلس دهم، در بخشی دیگر از گفته‌‎های خود تاکید کرد: «به طور قاطع می‌توان عنوان کرد که دولت با حضور زنان در ورزشگاهها کاملا موافق است.»

نظرات بینندگان