arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۵۸۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

خطر افزایش شدید بهای بنزین در آمریکا پس از حمله به تاسیسات عربستان

رانندگان آمریکایی و به خصوص اهالی ساحل غربی ایالات متحده به احتمال زیاد با افزایش قیمت سوخت ناشی از حمله به تاسیسات نفتی عربستان مواجه خواهند شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رانندگان آمریکایی و به خصوص اهالی ساحل غربی ایالات متحده به احتمال زیاد با افزایش قیمت سوخت ناشی از حمله به تاسیسات نفتی عربستان مواجه خواهند شد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه در گزارشی با اعلام این خبر افزود : حمله بامداد ۲۳ شهریور ماه به تاسیسات نفتی عربستان بیش از پنج درصد از عرضه جهانی نفت را کاهش و قیمت آن را تا ۲۰ درصد افزایش داد.

تحلیلگران احتمال می دهند که در روزهای آینده بهای بنزین در آمریکا افزایش یابد زیرا در معاملات آتی روز گذشته(یکشنبه) بهای این سوخت با جهشی ۱۰ درصدی روبرو شد.

میانگین بهای بنزین عادی در آمریکا هر گالن ۲ دلار و ۵۷ سنت (لیتری ۸ هزار تومان) است.

با وجود فاصله ۱۳ هزار کیلومتری کالیفرنیا از عربستان، رانندگان این ایالت ممکن است با بیشترین افزایش نرخ بنزین روبرو شوند. به نوشته رویترز، به دلیل عدم اتصال خطوط لوله این ایالت به ایالات نفت خیزی مانند تگزاس و دورافتاده بودن پالایشگاه های آن، کالیفرنیا به شدت وابسته به واردات نفت خام از عربستان است.

عربستان سعودی روزانه هفت میلیون بشکه نفت خام صادر می کند که کشورهای آسیایی مشتری بخش عمده آن هستند.

ساحل غربی آمریکا مشتری ۴۷ درصد واردات نفت از عربستان است.

به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در بازه زمانی ۱۲ ماهه منتهی به ژوئن، ساحل غربی آمریکا (ایالات کالیفرنیا، اورگون و واشنگتن) بطور میانگین ماهانه ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام از عربستان وارد کرد که بیشتر آن به پالایشگاه های کالیفرنیا منتقل شد.

کمیسیون انرژی کالیفرنیا نیز اعلام کرده که در سال ۲۰۱۸، ۳۷ درصد از واردات نفت این ایالت از عربستان سعودی تامین شده است.

ایالت مذکور هم اکنون و پس از هاوایی گرانترین نرخ بنزین را در میان ایالات ۵۰ گانه آمریکا به خود اختصاص داده و هر گالن بنزین سه دلار و ۶۳ سنت (حدود ۱۱ هزار تومان در لیتر) به فروش می رسد.

بهای سوخت در کالیفرنیا به دلیل مقررات سختگیرانه و استانداردهای متفاوت آن از دیگر نقاط آمریکا گرانتر است.

پاتریک دیهان (Patrick DeHaan) یکی از تحلیلگران شرکت آمریکایی گازبادی (GasBuddy) گفت: فکر نمی کنم که نرخ بنزین در این مناطق به دلیل حملات (به تاسیسات نفتی عربستان) اوج بگیرد اما اگر تولید عربستان سعودی به سرعت به ۹۰ درصد میزان عادی آن نرسد، قطعا چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ساعت چهار بامداد روز شنبه ۲۳ شهریور ماه در عملیات توازن بازدارندگی دوم پالایشگاه های بقیق و خریص شرکت نفتی دولتی آرامکو را هدف ۱۰ پهپاد خود قرار دادند که در پی آن حدود ۵۰ درصد از صادرات نفت خام این کشور کاسته شد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از این اقدام، در توئیتی اعلام کرد که آماده حمله نظامی است اما منتظر است که سعودی ها، اعلام کنند که این حمله کار چه کسی بوده است.

عربستان از پنج سال پیش مردم یمن را هدف حملات مداوم قرار داده که در نتیجه آن هزاران نفر جان باخته و تعداد زیادی مجروح شده اند.

نیروهای یمنی نیز پس از چند بار تهدید به انتقام در نهایت به تاسیسات نفتی آرامکو حمله کردند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان