arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / ترامپ: نگفتم حمله به عربستان کار ایران بود / حمله کیهان به برادر سعید جلیلی / حضور زنان در آزادی گزینشی است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

 

ترامپ: نگفتم کار ایران بود

ترامپ در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه ایران را مسئول حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان دانسته است، گفت: «من چنین حرفی نزده‌ام و فقط گفته‌ام فکر می‌کنم می‌دانیم چه کسی بوده است که البته به‌نظر می‌رسد ایران پشت آن [حملات] باشد ولی با این لحنی که شما گفتید، نگفته‌ام.»

ائتلاف سعودی: حمله به آرامکو از خاک یمن صورت نگرفته/ سلاحی که در حمله به آرامکو استفاده شده، ایرانی است

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی علیه یمن روز دوشنبه در سخنانی درباره حمله آرامکو، اظهارات مقامات یمن درباره حمله پهپادی به دو پالایشگاه «خریص» و «بقیق» از خاک این کشور را رد کرد. سخنگوی ائتلاف سعودی گفت که نتایج اولیه تحقیقات حکایت از آن دارد که حمله به آرامکو از اراضی یمن انجام نگرفته است. ترکی المالکی در ادامه ادعای خود در این خصوص گفت که «بر اساس تحقیقات صورت گرفته، سلاحی که در حمله به آرامکو استفاده شده، ایرانی است».

ترامپ: ایران می گوید ارتباطی با حمله به عربستان نداشته؛ خواهیم دید

ترامپ در صفحه ی توییتر خود نوشت: یادتان است وقتی ایران پهپاد [ما] را ساقط کرد و می گفت که که پهپاد در حریم هوایی آنان بود، حال آنکه اصلا نزدیک به حریم هوایی آنها هم نبوده است. آنها بر این روایت خود پافشاری کردند، باوجود آنکه می دانستند دروغی بزرگ است.رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: آنها حالا می گویند که هیچ ارتباطی با حمله به عربستان سعودی نداشته اند. خواهیم دید؟

 

پمپئو: منشا حملات به تاسیسات نفی عربستان از عراق نبوده

"مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق اذعان کرد که حملات اخیر به تاسیسات نفی آرامکو عربستان بر خلاف برخی شایعات، از مبدا خاک عراق نبوده است.

 

برای حضور زنان در بازی ایران و کامبوج بلیت‌فروشی انجام می‌شود

علی ربیعی درباره حضور زنان در استادیوم و اظهارنظر رئیس دفتر رئیس‌جمهور که گفته بود فعلا حضور زنان در استادیوم‌ها به مصلحت نیست، گفت: صحبت آقای واعظی با صحبت‌های من در تناقض نبود. ایشان یک نگرانی را ابراز کرده بودند که از سوی برخی وجود دارد. زنان می‌توانند در ورزشگاه ها حضور داشته باشند. البته عده‌ای در جامعه در این باره نگرانی دارند. آقای سلطانی‌فر تمهیدی چیده‌اند که زنان در بازی ایران با کامبوج در ورزشگاه حاضر شوند.

سخنگوی وزارت خارجه: حضور مقتدی صدر برای ما و دولت عراق غنیمت است

سید عباس موسوی در مورد سفر مقتدی صدر به ایران در روزهای اخیر گفت : ایشان به ایران رفت و آمد دارند و این تازگی ندارد. حضور ایشان ، حضور ویژه و تازه‌ای نیست و پیام خاصی ندارد . حضور ایشان برای ما و دولت عراق غنیمت است.

کیفرخواست شبنم نعمت‌زاده قرائت شد
قاضی مسعودی مقام در نخستین جلسه محاکمه شبنم نعمت‌زاده که صبح امروز 25 شهریور در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران اقتصادی از نماینده دادستان تهران خواست تا کیفرخواست مربوطه را قرائت کند. نیازآبادی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: متهم ردیف اول شبنم نعمت‌زاده به اتهام مشارکت در اخلال عمده به مبلغ 185 میلیارد و 14 میلیون و 837 هزار تومان از طریق اخلال در توزیع مایحتاج عمومی (دارو) از طریق تخلف از تعهدات مربوطه با علم به موثر بودن، مشارکت در تحصیل مال ازطریق نامشروع به مبلغ 185 میلیارد و 14 میلیون و 837 هزار تومان از طریق استفاده از امتیازات تفویض شده، مشارکت در اخلال در نظام توزیع دارویی کشور، فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی استان البرز بدون مجوز وزارت بهداشت و نگهداری غیرمجاز دارو بدون تشریفات قانونی متهم است.

دعوت کیم جونگ اون از ترامپ برای سفر به پیونگ‌یانگ

یک روزنامه کره‌جنوبی به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد، رهبر کره‌شمالی در نامه‌ای که ماه اوت ارسال شده، از رئیس‌جمهوری آمریکا دعوت کرده است که به پیونگ‌یانگ سفر کند. این نامه کیم‌ جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به دونالد ترامپ، دومین نامه او به رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه اوت است و در شرایطی ارسال شده که مذاکرات میان دو کشور در خصوص خلع سلاح کره‌شمالی متوقف شده است.

ترامپ: تمایل به ملاقات با ایران «بدون هیچ شرطی» غلط است

ترامپ در توئیت جدید نوشت: اخبار جعلی اعلام می‌کند که من مایلم با ایران «بدون هیچ شرطی» ملاقات کنم. این یک گزاره غلط است؛ مثل همیشه. او همچنین نوشت: می دانیم چه کسی پشت حمله به پالایشگاه عربستان بوده و در صورت تایید آماده اقدام هستیم ولی منتظر می مانیم تا عربستان بگوید چه کسی مقصر است.

نفتکش انگلیسی رفع توقیف می‌شود

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه درباره آزادی نفتکش توقیف شده انگلیسی ابراز داشت: مراحل حقوقی و قضایی‌اش در جریان است و دو، سه کار اداری آن باقی مانده و این کشتی سپس رفع توقیف می‌شود. این آزادی به خاطر واسطه‌گری نیست.

تهدید وحید جلیلی از سوی کیهان درباره تبدیل شدن به یک طبرزدی دیگر

کیهان در مطلبی به جلیلی هشدار داده‌ ممکن است در آینده به حشمت الله طبرزدی دیگری تبدیل شود.این روزنامه نوشت: «نوع رفتار منتقد محترم فارغ از نیتش که ان‌شاء‌الله خیر بوده، موجب نوعی از تربیت سیاسی گلادیاتوری در میان برخی نیروهای جوان و کم‌تجربه می‌شود که به‌راحتی می‌شود در پوشش مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی و حق‌طلبی، برای اغیار سربازگیری شوند. یکی از نمونه‌های آن باند طبرزدی است. فرموده‌اید دیگران حتی کسری از اطلاعات متنوع شما را در موضوع مورد بحث ندارند، پس حتما می‌دانید طبرزدی اولین کسی بود که واژه «امام خامنه‌ای» را به کار برد. الان کجاست؟! آیا این مدل رفتار‌ها در سبد دشمن نمی‌ریزد؟!»

قیمت نفت خام برنت ۱۹ درصد افزایش یافت

علیرغم مجوز ترامپ برای استفاده از ذخایر نفت آمریکا برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت، برخی منابع از افزایش 19 درصدی قیمت نفت خام برنت در معاملات روز دوشنبه خبر داده‌اند.

دیداری بین روحانی و ترامپ انجام نخواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره دیدار احتمالی روحانی و ترامپ در حاشیه نشست آتی سازمان ملل گفت: نه چنین برنامه‌ای (دیدار ترامپ و روحانی در نیویورک) در دستور کار ماست و نه چنین اتفاقی می‌افتد. این دیدار انجام نخواهد شد.

 

نظرات بینندگان