arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
«فایننشال تایمز»:

ائتلاف ایران و حوثی ها استراتژیک است؛ از لحاظ ایدئولوژیک شباهتی به یکدیگر ندارند / سئوالاتی که ترامپ و استراتژی اش علیه تهران را احاطه کرده است

چهار ماه قبل، حوثی ها یک خط لوله مهم نفتی و ایستگاه های پمپاژ نفت را در عربستان هدف قرار دادند. آن ها بعد از پذیرفتن مسئولیت این حملات هشدار دادند که در آینده حملات بزرگتری را علیه بزرگترین صادرکننده نفت دنیا پیاده سازی خواهند کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایران و حوثی ها از لحاظ ایدئولوژیک شباهتی به یکدیگر ندارند؛ ائتلافشان استراتژیک است / عربستان از متهم کردن ایران در ماجرای حمله به آرامکو پرهیز کرده چون مایل به یک درگیری گسترده با تهران نیست / سئوالاتی که ترامپ و استراتژی اش علیه ایران را احاطه کرده است

فایننشال تایمز نوشت: چهار ماه قبل، حوثی ها یک خط لوله مهم نفتی و ایستگاه های پمپاژ نفت را در عربستان هدف قرار دادند. آن ها بعد از پذیرفتن مسئولیت این حملات هشدار دادند که در آینده حملات بزرگتری را علیه بزرگترین صادرکننده نفت دنیا پیاده سازی خواهند کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: روز شنبه  این هفته شاهد حملاتی علیه تاسیسات نفتی عربستان بودیم. حوثی های  تحت حمایت ایران دوباره مسئولیت حملات  را بر عهده گرفتند.

این گروه در بیانیه خود اعلام کرد که از ده پهپاد جنگی برای هدف قرار دادن بزرگترین مرکز پالایش و فرآوری نفت عربستان و همچنین میدان نفتی خریس در 500 کیلومتری مرز یمن استفاده کرده است.

این حمله ناگهانی شوک بزرگی در بازار جهانی انرژی ایجاد کرد. عربستان مجبور شد که نیمی از تولیدات روزانه نفت خام خود را متوقف کند. علاوه بر این، حملات اخیر نگرانی های جامعه جهانی در مورد تشدید تنش بین ایران و آمریکا را افزایش داده است.

آقای امیل حکیم، کارشناس مسائل امنیتی خاورمیانه در اندیشکده مطالعات استراتژیک در این ارتباط گفت: «حملات اخیر نشان دهنده بهبود قابلیت های نظامی حوثی ها هستند. آن ها توانستند هم زمان دو نقطه استراتژیک در داخل خاک عربستان را هدف قرار دهند. البته حوثی ها دلایل خود را برای انجام این حملات دارند. اما ما نباید از نقش ایران چشم پوشی کنیم».

شبه نظامیان حوثی از سال 2015 در حال نبرد با ائتلاف نظامی تحت هدایت عربستان بوده اند. بعد از آنکه حوثی ها پایتخت کشور را در ماه مارس 2015 اشغال کردند، سعودی ها و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس در جنگ داخلی این کشور مداخله کردند. اما ریاض و واشنگتن برای مدتی طولانی معتقد بوده اند که حوثی ها عامل نیابتی ایران هستند.

دولت ترامپ در ماه آوریل امسال فشارهای خود علیه تهران را تشدید بخشید. بسیاری از دیپلمات ها و تحلیلگران هشدار داده بودند که ایران می تواند از طریق گروه های شبه نظامی دست به اقدامات تلافی جویانه بزند. ایرانی ها از این طریق می توانند نقش خود را در حملات پیاده سازی شده پنهان کنند و درگیری نظامی را از مرزهای خود دور نگه  دارند.

مقامات ایرانی بارها هشدار داده بودند که چنانچه تحریم های آمریکا مانع صادرات نفت این کشور شوند، در جریان ترانزیت نفت و دیگر محصولات هیدروکربنی در سرتاسر منطقه اختلال ایجاد خواهند کرد. رهبران عربستان و امارات نیز در ماه های اخیر به این نتیجه رسیدند که هرگونه درگیری نظامی در خلیج فارس ابتدا دامن آن ها را خواهد گرفت.

در ماه های ژوئن و مه امسال شش نفت کش تجاری در نزدیکی سواحل امارات مورد حمله قرار گرفتند. مقامات آمریکایی ایران را عامل انجام این حملات معرفی کردند. حوثی ها نیز در ماه های اخیر حملات موشکی و پهپادی خود علیه عربستان را تشدید بخشیدند. آن ها منطقه شمالی یمن در نزدیکی مرز عربستان را تحت کنترل دارند. معمولا سیستم های دفاعی عربستان موشک های حوثی ها را ساقط می کنند، اما پهپادهای جنگی به تهدید بزرگی برای ریاض تبدیل شده اند.

ریاض و واشنگتن در سال های گذشته بارها تهران را متهم به ارسال تسلیحات پیشرفته به یمن کرده اند. البته ایران این اتهامات را رد می کند. آقای مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اخیرا گفت که تهران عامل اصلی حملات روز شنبه بوده است. او اشاره کرد هیچ شواهدی وجود ندارد که این حملات از داخل خاک یمن نشات گرفته اند.

چهار ماه قبل نیز مقامات آمریکایی در مورد نقش حوثی ها در حمله به خط لوله عربستان ابراز تردید کرده بودند. آن ها معتقد بودند که حداقل یکی از پهپادها از داخل عراق به سمت عربستان هدایت شده است.

روز یکشنبه مقامات آمریکایی تعدادی تصاویر ماهواره ای از تاسیسات آسیب دیده منتشر کردند. مطابق با اطلاعات جمع آوری شده، آن ها ادعا می کنند که این حملات موشکی و پهپادی از داخل یمن پیاده سازی نشده اند. در هر صورت، واشنگتن و ریاض این حملات را به عنوان بخشی از تقابل منطقه ای خود با تهران می بینند.

البته تحلیلگران سیاسی می گویند که ائتلاف بین تهران و حوثی ها بیشتر ماهیت استراتژیک دارد و دو طرف از لحاظ ایدئولوژیک شباهتی با یکدیگر ندارند. وزیر خارجه ایران روز یکشنبه اتهامات آمریکا در مورد نقش ایران در این حملات را رد کرد.

اما جمهوری اسلامی ایران در ماه های اخیر با صراحت بیشتری در مورد پشتیبانی از حوثی ها صحبت کرده است. حوثی ها ماه گذشته اعلام کردند که سفیری را به نمایندگی از خود در تهران منتصب می کنند.

آقای قاسم سلیمانی، رئیس نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چند ساعت بعد از حملات اخیر علیه تاسیسات نفتی عربستان ویدئویی را منتشر کرد که در آن از مبارزان حوثی به عنوان بخشی از شبکه پیروان انقلاب ایران تقدیر می کند.

خبرگزاری فارس ایران نیز روز یکشنبه این حملات را هوشمندانه و به موقع توصیف کرد. مقامات عربستان در هفته های اخیر قصد داشتند سهام شرکت نفت دولتی آرامکو را در بازارهای بورس دنیا به فروش برسانند. اما حملات اخیر باعث نگرانی سرمایه گذاران شده اند.

دولت عربستان هنوز از متهم کردن ایران در حملات این هفته پرهیز کرده است. ریاض از کمپین فشار ترامپ علیه تهران پشتیبانی می کند. اما آنها تمایلی به شروع یک درگیری گسترده با ایران ندارند.

عربستانی ها معمولا در واکنش به حملات حوثی ها نواحی تحت کنترل آن ها در یمن را هدف قرار می دهند. اما حوثی ها بعد از چهار سال درگیری هنوز کنترل مناطق شمالی کشور را در دست دارند.

حملات اخیر همچنین سوالات زیادی را در مورد هدف نهایی کمپین فشار ترامپ مطرح کرده اند. در صورتی که واشنگتن واکنشی به این حوادث نشان ندهد، متحدان منطقه ای آمریکا به این نتیجه خواهند رسید که آن ها باید با عواقب سیاست های ترامپ روبرو شوند.

یک تحلیل گر عربستانی در این ارتباط گفت: «این حملات باید جامعه بین المللی را بیدار کنند. همان طور که ما در گذشته بارها اشاره کرده ایم، حوثی ها در واقع عروسک خیمه شب بازی ایران هستند. افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به ضرر همه تمام خواهد شد».

نظرات بینندگان