arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸

اختلاف در تیم امنیتی ترامپ بر سر نحوه پاسخ به حملات علیه «آرامکو»

یک رسانه آمریکایی بامداد چهارشنبه از بروز اختلاف در تیم شورای امنیت ملی آمریکا درباره نحوه پاسخ به حملات انجام‌شده علیه تأسیسات نفت عربستان سعودی خبر داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک رسانه آمریکایی بامداد چهارشنبه از بروز اختلاف در تیم شورای امنیت ملی آمریکا درباره نحوه پاسخ به حملات انجام‌شده علیه تأسیسات نفت عربستان سعودی خبر داده است.

به گزارش فارس، منابع خبری بامداد چهارشنبه از اختلاف در تیم شورای امنیت ملی آمریکا در خصوص نحوه پاسخ به حملات انجام‌شده به تأسیسات نفتی عربستان سعودی خبر داده‌اند.

مجله «فارن‌پالیسی» گزارش داده با آنکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور امریکا چند روز پیش در توئیتر اعلام کرد که ارتش آمریکا «آماده آتش» برای پاسخ به حملات انجام‌شده علیه آرامکو است، اکنون دولت او عقب‌نشسته تا به ارزیابی گزینه‌هایش بپردازد.

فارن‌پالیسی نوشته، همین ارزیابی‌ها شکاف‌های میان تیم امنیت ملی ترامپ را یک هفته بعد از اخراج «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نمایان‌تر کرده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا به این مجله گفت وزارت خارجه امریکا از افزایش محسوس شمار نظامیان این کشور در منطقه حمایت می‌کند، اما مقام‌های پنتاگون خواستار اتحاذ رویکردی محتاطانه‌تر است. مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، افزایش شمار نیروها را اقدامی پرهزینه می‌دانند.

«جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که ترامپ هنوز درخواستی برای اقدام نظامی مطرح نکرده است. وی گفت: «رئیس‌جمهور به صراحت گفته به دنبال آغاز جنگ نیست.» او علی‌رغم این گفت این حمله، «اقدامی ستیزه‌جویانه» است.

وی البته در بخشی از سخنانش گفت که حملات به تأسیسات نفتی سعودی‌ها با الگوی حملات قبلی حوثی‌ها (انصارالله) مطابقت ندارد و از حملات قبلی پیشرفته‌تر است.

ترامپ خودش هم به شخصه درباره نحوه واکنش به موضوع مردد به نظر می‌رسد. او روز دوشنبه با چرخشی آشکار نسبت به توئیت یک روز قبل‌تر خود از مقصر کردن تهران بابت حمله به تأسیسات نفت سعودی خودداری کرد.

فارن‌پالیسی به وضع بغرنج ترامپ اشاره کرده و نوشته او از یک طرف باید با اجتناب از درگیری با ایران به وعده انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ برای دوری از آغاز جنگ‌های جدید در خاورمیانه عمل کند و از سوی دیگر باید از عربستان سعودی که متحد واشنگتن در منطقه علیه ایران است حمایت کند.

نظرات بینندگان