arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸

حمایت از صنعت در چند بُعد / سیاست بانک ملی در شرایط تحریمی چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سال گذشته محمد رضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی ایران در همایش بررسی مشکلات ترهین اراضی واقع در شهرک های صنعتی و آسیب های وارده در امر وصول مطالبات بر لزوم «حمایت از واحدهای تولیدی» همزمان با «حفظ منافع بانک» تاکید کرد و گفت: «حفظ تولید و اشتغال با حمایت از واحدهای صنعتی» و «حفظ منافع مشتریان و سپرده گذاران نظام بانکی» دو روی یک سکه اند.

به گزارش خبرنگار ما، این سیاست از اصولی ترین سیاست های بانک ملی در سالیان حیات این بانک بوده اما در چند سال اخیر به دلیل شرایط اقتصادی ویژه کشور، این سیاست پررنگ تر از سوی این بانک دنبال می شود.

حمایت ویژه بانک ملی از طرح های صنعتی در کشور موید این موضوع است. طرح های صنعتی بزرگ و متعددی در کشور در سالیان اخیر با حمایت این بانک افتتاح شده اند.

اخیرا، یک واحد تولیدی با حمایت ها و کمک های بانک ملی ایران توانسته با دستیابی به دانش فنی روز دنیا، دستگاه های اندازه گیری مخازن چاه های نفت را که جزو کالاهای اساسی صنعت نفت کشور هستند، طراحی، بومی سازی و تولید کند. طی سال های گذشته تولید ماشین آلات و دستگاه های اندازه گیری مخازن چاه های نفت عمدتا در انحصار چند کشور در جهان بود که اکنون با حمایت ها، ارائه تسهیلات و تامین مالی توسط بانک ملی ایران 100درصد این دستگاه ها و ماشین آلات در داخل کشور توسط شرکت دانش بنیان اسماعیلی در استان البرز تولید می شود. با حمایت های به عمل آمده این شرکت دانش بنیان با تکیه بر جوانان ماهر و متخصصان داخلی با دستیابی به دانش فنی، تکنولوژی پیشرفته، استاندارد های روز دنیا و تلاش و پشتکار موفق شده این دستگاه و ماشین آلات را طراحی و تولید و کشور را در این عرصه خودکفا نماید.

اهمیت این موضوع در آن است که نشان می دهد حمایت ها از صنعت کشور صرفا به موضوعات صنعتی صرف خلاصه نمی شود بلکه جهتگیری این حمایت ها به سمتی است که کشور را از نظر صنعتی به خودکفایی برساند. لازمه این موضوع همان حمایت از صنایع دانش بنیان است؛ صنایعی که با اتکا به دانش و متخصصان داخلی می تواند در حوزه ای خاص کشور را از واردات یک کالای خاص و حتی دریافت دانش ساخت آن نیز بی نیاز کند. چنین موضوعی در شرایط تحریمی و فشارهای خارجی بر اقتصاد کشور اهمیتی دوچندانی می یابد؛ چراکه در شرایط کنونی بسیاری از شرکت های خارجی حتی از همکاری های علمی با کشور نیز امتناع می کنند.

اما حمایت بانک ملی از صنعت ابعاد دیگری نیز دارد؛ مهمترین آنها را می توان در سخنان چندی پیش مدیرعامل این بانک جستجو کرد. حسین زاده گفته بود: بخش قابل توجهی از مطالبات معوق بانک ها به فعالان حوزه صنعت، تولید و واردات مربوط است و نظام بانکی هم همراهی لازم را با آنها دارد، چون شرایط اقتصادی روز را درک می کند.

به بیان ساده تر، همراهی بانک ملی با صنعتگران تا جایی است که با درک شرایط اقتصادی کنونی، از وصول بخشی بدهی های صنعتگران موقتا خودداری کرده تا خللی در روند صنعتی کشور ایجاد نشود.

نظرات بینندگان