arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۲۵ دی ۱۳۹۰

جبران اختلاس سه هزار میلیاردی با پول حج عمره و پیش فروش سکه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بانک مرکزی اگر برای بانکهای دیگر زن بابا نبوده باشد،‌ حتما برای بانک ملی،‌ مادر بوده است، چرا که هدایت بانک مرکزی باعث شد مردم نه تنها مبلغ 1800 میلیارد تومان طلب بانک ملی از بانک صادرات بابت اختلاس را جبران کنند، بلکه 3 برابر این میزان به این بانک گسیل شود تا دیگر بدهی های مهم ترین بانک دولتی تا حد زیادی رفع و رجوع شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «بازتاب امروز»؛ چند ماهی است کشور به طرز کم سابقه ای درگیر بازار کاذب، اما داغ سکه و ارز شده است. چند وقتی است که دائما لابه لای اخبار اقتصادی به وفور کلماتی نظیر حباب،‌ عرضه سکه، بانک کارگشایی، بانک ملی و ... را می شنویم. از اول دی ماه نیز سناریوی تازه ای در حال اجراست و آن توقف فروش مستقیم سکه از طریق بانکهای عامل و خرید آن به شکل پیش فروش است.

بانک مرکزی اهدافی از این کار دارد که به برخی از آنها هم اشاره کرده است. یکی از اهداف‌ این برنامه جلوگیری از فعالیت سوداگرانی عنوان شده که در روزها و هفته‌های گذشته به بازار ارز و طلا هجوم آورده‌اند. ظاهرا این مهم ترین هدف پیش فروش سکه به قیمت ثابت 546 هزار تومان و تحویل آن 4 ماه پس از سفارش آن است. اما اهداف دیگری را هم می توان برای این اقدام متصور شد و آن لطفی است که از این طریق توسط بانک مرکزی به بانک ملی شده و خواهد شد .

بانک ملی که جزو بانکهای درگیر با بزرگترین پرونده فساد اقتصادی کشورمان است، از میزان 3000 میلیارد تومان مبلغ اختلاس، 1800 میلیارد تومان را به نام خود ثبت کرده است، این مبلغ به جز سه هزار میلیارد تومانی است که گروه آریا مستقیما از بانک ملی وام گرفته است.

هرچند تا کنون به گفته مقامات قضایی بخشی از این خسران از طریق وثیقه ها جبران می شود، ( که البته در مقایسه با اعتبارات یا همان ال سی های اعطاشده به متهمین پرونده، بسیار ناچیز است و همین هم یکی از موارد غیرقانونی است که در پرونده اختلاس بزرگ به آن اشاره شده است )  اما به گفته مقامات مسوول، سهم ناچیزی در جبران ضرر وارده به سیستم مالی بانکهای متهم یعنی ملی و صادرات دارد .

از این رو به نظر می رسد کارهایی که بانک مرکزی از طریق فروش سکه و دلار و نیز فیش حج در شعبات منتخب بانک ملی و همچنین پیش فروش سکه انجام داده است، بتواند بخشی از ضرر و زیان بانک ملی در این اختلاس را جبران کند .

سیاست‌های بانک مرکزی در ارائه سکه و دلار در بانکهای دولتی تا چند وقت قبل انجام می شد و در حال حاضر نیز اگرچه ثابت شده پیش فروش سکه تاثیر معکوس بر بازار ارز و سکه داشته است، اما سود زیادی را نصیب دولت و ایضا بانک ملی کرده است .

به دلایل ذیل هم چنین ادعایی را می‌توان مطرح کرد:

تا قبل از پیش فروش سکه در بانک ملی، 150 شعبه منتحب این بانک روزانه اقدام به ارائه تعدادی سکه می کردند. البته هرگز اعلام نشده که روزانه چند سکه توزیع می شده و از این تعداد ، چه مقدار آن تمام سکه و چه میزان نیم سکه و ربع سکه بوده است، اما چون سهم بانک ملی بابت فروش هر سکه ، یک درصد قیمت آن است ، قطعا درآمد خوبی از این داد و ستد نصیب بانک ملی شده است .

از سوی دیگر بانک ملی بابت فروش هر دلار هم 15 ریال کارمزد از بانک مرکزی دریافت کرده است . البته بانک مرکزی هرگز اعلام نکرده در این مدت، چه مقدار ارز فروخته، اما منابع آگاه و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بانک مرکزی طی 3 ، 4 ماه گذشته ، 30 الی 40 میلیارد دلار وارد بازار کرده است که با احتساب سهم 15 ریالی ،‌ چیزی حدود 45 تا 60 میلیارد تومان نصیبش شده است .

در حال حاضر نیز سکه های تمام بهار آزادی پیش فروش می شود و طبق اعلام رسمی ، در 4 روز اول اجرای این طرح ۵۵۰ هزار سکه پیش فروش شده که جمعا مبلغی بالغ بر 300 میلیارد تومان نقدینگی سرگردان را طی مدت کمتر از یک هفته راهی بانک ملی کرده و البته این روند همچنان ادامه دارد.



نکته قابل تامل اینکه نیازی به پرداخت سود به این وجوه نیست و قرض‌الحسنه 4 ماهه محسوب می‌شود. لذا می توان گفت نقدینگی انبوهی که از طریق پیش‌فروش سکه نصیب این بانک می‌شود، برای پوشش کوتاه مدت ضرر 2000 میلیارد تومانی این بانک از محل سوءاستفاده بزرگ سیستم بانکی کمک بزرگ و به موقعی محسوب می‌شود و می‌تواند بخشی از وجوه خارج شده از سیستم در گردش خود را بلافاصله و آن هم به طور نقد و فوری به دست آورد.

اگر به این نقدینگی ها، مبلغ کلان حج عمره را هم بیفزاییم، حتی اگر خاوری هم در تهران بود، شاید لااقل برای جبران پول از دست رفته چندان نگرانی نداشت!

طبق اعلام منابع رسمی، تنها طی 3 روز، 2400 میلیارد تومان از محل ثبت‌نام عمره نصیب بانکهای ملی و ملت شد که طبعا در پایان ثبت نام از 5000میلیارد تومان فراتر رفته و خود گواهی بر منفعت کلانی است که نصیب بانک ملی شد؛ این پولها هم از شهریور و مهر تا کنون در بانک ملی مانده و تازه گویا قرار است نیمه دوم دی ماه نتایج قرعه کشی اعلام شود تا از شش‌میلیون و 700هزار نفر شرکت داده شده در قرعه‌کشی، تنها دومیلیون و 400هزار نفربرای اعزام از سال 93 انتخاب شوند. با این وصف، پول بیش از 4 میلیون نفر ، بدون آن که راهی مکه شوند، 2، 3 ماهی در بانک خوابیده است.

با در نظر گرفتن این موارد ، یک بار دیگر به ابتدای گزارش رجوع کنید و بگویید لطفی که بانک مرکزی در حق بانک ملی دچار اختلاس کرد ،‌ از کجا نشات می‌گیرد ؟!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
0
0
eyval
dasteto miboosam nevisande
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
1
6
کشف بزرگی کردید اینو ماازروز اول می دونستیم که حج وسکه برای جبران کسریه خلق خدا هم که همینطوری ازروی جوی دولت می پرند بدون تحلیل
نظرات بینندگان